مشترکان اپراتورهای مجازی به 13 میلیون میرسد
خبرگزاری میزان - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوییموفقیت و ناکامی درباره جایگاه اپراتورهای مجازی ظرف مدت 10 سال گفت: پیش بینی می شود تا 10 سال آینده در ایران اپراتورهای مجازی تقریبا حدود 13 میلیون مشترک داشته باشد و در انتهای سال دهم 15 درصد از بازار موبایل را در اختیار خود قرار دهد.
وی افزود: موضوع اپراتورهای مجازی از مهمترین مسائل بخش خصوصی است که باید به آن بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم و این گردهمایی می تواند هم اندیشی وطوفان فکری مورد نیاز را برای شروع این مسیر ایجاد کند.
عمیدیان درباره وضعیت بازار ارتباطات کشور گفت: در ایران سه بازیگر اصلی در بحث موبایل وجود دارد مشترکین فعال در کشور حدود 67 میلیون مشترک فعال، سیم کارتهای فروخته شده حدود 129 میلیون مشترکینGPRS 19 میلیون، مشترکین 3G یک میلیون و هفتصد هزار و ضربب نفوذ موبایل 85 درصد است.
وی افزود: 3 اپراتور بازار موبایل ایران را دردست دارند، ادامه داد: سهم بازار همراه اول و ایرانسل 96 درصد است که به نظر می رسد در سطح خدمات، باید رقابتی ایجاد شود تا بتوانیم با کیفیت و تعرفه مناسب، اپراتورهای مجازی پا به میدان بگذارند.
وی با اشاره به اینکه معمولا اپراتورهای اصلی بر روی توسعه شبکه و برخورداری از نسل های مختلف تمرکز می کنند؛ افزود: اپراتورها در صدد هستند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشند و سرویس دهند.
عمیدیان با طرح این سوال که چرا باید اپراتورهای مجازی پا به میدان بگذارند، به آمار کانکشن اپراتور مجازی قاره های مختلف اشاره کرد و گفت: در سال 2014، 138 میلیون کانکشن اپراتور مجازی وجود داشت که در آمریکای جنوبی تا سال 2014 ،7 دهم درصد پیش بینی شده که تا سال 2019 ،34 درصد افزایش می یابد. همچنین در آفریقا تا سال 2014، 3 دهم درصد پیش بینی شده که تا سال 2019، 35 درصد پتانسیل افزایش دارد همچنین در آسیای میانه که ایران در آن حضور دارد کانکشن اپراتور مجازی 7 دهم درصد است که به 44 درصد قابل افزایش است
وی ادامه داد: در سه قاره مطرح شده، پتانسیل خوبی برای رشد MVNO وجود دارد و این آمار نشان می دهد تعداد اپراتورهای مجازی تا سال 2014 992 بوده است.
وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات به عنوان نماینده حاکمیت و حافظ سرمایه گذاری بخش خصوصی است، افزود: به دنبال آن هستیم که برای مشترکین قدرت انتخاب ایجاد کنیم تا بتوانند در فضای روشن انتخاب شایسته داشته باشند.
عمیدیان بر ارائه سرویسهای ارزش افزوده و باکیفیت بالا تاکید کرد و ادامه داد: باید به موضوع برگشت سرمایه نیزتوجه شود.
وی با اشاره به اینکه در تمام کشورها بعد از اینکه بازار به حد اشباع برسد، اپراتور مجازی پا به عرصه وجود می گذارد، افزود: کارهای مطالعاتی برای فعالیت اپراتور مجازی توسط رگولاتوری، مرکز تحقیقات و گروه طیف انجام شده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه سه عامل مهم برای ورود MVNO ها شناسایی شده اند، افزود: جمعیت جوان و فعال، اشباع بازار موبایل و اضافه کردن ظرفیت های جدید برای اپراتورهای حقیقی باید مد نظر قرار گیرد.
عمیدیان با بیان اینکه تصمیم گیری برای تسهیل فعالیت اپراتورهای مجازی ، بازار تلکام را گسترش می دهد ادامه داد : امیدواریم با سرمایه گذاری بخش خصوصی فضای رقابتی میان اپراتورها شکل گیرد.
وی گفت: سوالی مطرح است که ایا درایران، به سراغ اپراتور چهارم برویم و یا MVNO را انتخاب کنیم و یا از هر دوی آنها بهره مند شویم؛ اما مطالعات نشان داد درشرایط فعلی، ورود اپراتورهای مجازی باعث تقویت رقابت و بهبود ارائه خدمات و سرویس ها می شود که برهمین اساس سازمان تنظیم مقررات در فوریه 2015 فراخوان داد.
عمیدیان با بیان اینکه قرار بود در سال 2015 باند فرکانسی 700 مگاهرتز از ارائهدهندگان خدمات برودکست مثل صداوسیما گرفته و به بخش موبایل جهت توسعه ارائه خدمات داده شود، گفت: ما در کشورمان همچنان معطل واگذاری این باند فرکانسی هستیم اما این ملاک نمیشد تا برای ورود اپراتورهای مجازی تعلل کنیم.
وی درباره جایگاه اپراتورهای مجازی ظرف مدت 10 سال گفت: پیش بینی می شود تا 10 سال آینده در ایران اپراتورهای مجازی تقریبا حدود 13 میلیون مشترک داشته باشد و در انتهای سال دهم 15 درصد از بازار موبایل را در اختیار خود قرار دهد.
وی ادامه داد: در سال 93 یکی از شروط ارتقای پروانه به نسل سه و چهار به اپراتورهای حقیقی آن بود که حداقل با دو MVNO قرارداد بسته شود.
عمیدیان اظهار کرد: تا امروز 51 متقاضی برای دریافت پروانه، مراجعه و ثبت نام کرده اند و 32 اپراتور خارجی از 18 کشور و 13 شرکت سرمایه گذاری و 7 بانک حضور فعال یافتند.
سخنگوی رگولاتوری درباره نقاط ضعف و قدرت اپراتورهای مجازی گفت: با ورود این اپراتورها بازیگرانی جدیدی به بازار موبایل ورود خواهند کرد. همچنین حمایت از شرکتهای فیکس، فرصت های جذب سرمایه گذاری، حضور اپراتورهای علاقه مند و افزایش کیفیت سرویس و نو آوری، از جمله موضوعاتی است که در شبکه موبایل به دنبال آن هستیم که با افزایش رقابت ایجاد خواهد شد.
وی درباره نقاط ضعف MVNO ها گفت: تبعیض در فروشنده های عمده،همزمانی بین MVNO ها و ترابرد پذیری شماره تلفن همراهNumber Portability)) و چالش بحث رومینگ از جمله موضوعاتی است که نیازمند مراقبت است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *