مسیر ترانزیتی جدید ایران - ارمنستان؛ متنوعسازی مسیرهای ترددی و حملونقل
سید جواد قوامشهیدی در گفتوگو با میزان، با اشاره به ظرفیتهای مسیر ترانزیتی ایران - ارمنستان، گفت: چند کریدور بینالمللی داریم؛ شرق - غرب و شمال - جنوب. در محور اتصال شمال و جنوب ما یک کریدور شمال - جنوب و یک کریدور خلیج فارس - دریای سیاه داریم که در بعضی نقاط اینها بر هم منطبق است و بخشهایی از آن مسیرهای مختلفی دارند.
سفیر پیشین ایران در گرجستان، اضافه کرد: کریدور شمال - جنوب از کشورهای مختلفی میگذرد و هدف آن انتقال و ترانزیت کالا از شرق آسیا، آسیای دور، کشورهای حوزه اقیانوس هند، هندوستان، سواحل مکران و خلیج فارس به کشورهای آسیای میانه و نهایتاً از حاشیه دریای سیاه به طرف اروپا و روسیه است.
وی با بیان اینکه یکی از مقاصد اصلی کریدور شمال - جنوب، روسیه است، اضافه کرد: عمدتاً تردد ما از مسیر جمهوری آذربایجان بود. اما با توجه به اینکه مرز مشترک با ارمنستان هم داریم، میتوان از ارمنستان و شهر نوردوز هم گذر کرد. ولی مشکل آن مسیر صعبالعبور بودن راه و جادهها است که قابلیت استفاده مستمر برای حمل و نقل را ندارد و مسیر آذربایجان مسیر مناسبتری بود.
قوامشهیدی افزود: حالا قرار است که از مرز ایران به ایروان، مسیر جدیدی راهاندازی شود و جمهوری اسلامی ایران با کمک ارمنستان به سرعت این مسیر را هموار کند تا کریدور شمال - جنوب بتواند انتخاب مشابهی هم داشته باشد و منحصراً از یک مسیر عبور نکند و در حقیقت کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه بتوانند این مسیر را مورد استفاده قرار بدهند. به هر حال متنوع سازی مسیرهای ترددی، ترانسپورت و حمل و نقل یک امر بسیار ضروری برای کشورها است.
سفیر پیشین ایران در گرجستان در پایان بیان داشت: از نظر ما هم مهم است که هر دو نقاط اتصالی در کشورهای آذربایجان و ارمنستان، برای عبور و مرور کامیونهای ما، ظرفیتسازی کند.