صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مسیر ترانزیتی جدید ایران - ارمنستان؛ متنوع‌سازی مسیرهای ترددی و حمل‌ونقل

۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰:۲۳
کد خبر: ۷۶۵۹۴۹
دسته بندی‌: سیاست
سفیر پیشین ایران در گرجستان با اشاره به راه‌اندازی مسیر ترانزیتی ایران - ارمنستان گفت: متنوع سازی مسیرهای ترددی، ترانسپورت و حمل‌ونقل یک امر بسیار ضروری برای کشورها است.

سید جواد قوام‌شهیدی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به ظرفیت‌های مسیر ترانزیتی ایران - ارمنستان، گفت: چند کریدور بین‌المللی داریم؛ شرق - غرب و شمال - جنوب. در محور اتصال شمال و جنوب ما یک کریدور شمال - جنوب و یک کریدور خلیج فارس - دریای سیاه داریم که در بعضی نقاط این‌ها بر هم منطبق است و بخش‌هایی از آن مسیر‌های مختلفی دارند.

سفیر پیشین ایران در گرجستان، اضافه کرد: کریدور شمال - جنوب از کشور‌های مختلفی می‌گذرد و هدف آن انتقال و ترانزیت کالا از شرق آسیا، آسیای دور، کشور‌های حوزه اقیانوس هند، هندوستان، سواحل مکران و خلیج فارس به کشور‌های آسیای میانه و نهایتاً از حاشیه دریای سیاه به طرف اروپا و روسیه است.

وی با بیان اینکه یکی از مقاصد اصلی کریدور شمال - جنوب، روسیه است، اضافه کرد: عمدتاً تردد ما از مسیر جمهوری آذربایجان بود. اما با توجه به اینکه مرز مشترک با ارمنستان هم داریم، می‌توان از ارمنستان و شهر نوردوز هم گذر کرد. ولی مشکل آن مسیر صعب‌العبور بودن راه و جاده‌ها است که قابلیت استفاده مستمر برای حمل و نقل را ندارد و مسیر آذربایجان مسیر مناسب‌تری بود.

قوام‌شهیدی افزود: حالا قرار است که از مرز ایران به ایروان، مسیر جدیدی راه‌اندازی شود و جمهوری اسلامی ایران با کمک ارمنستان به سرعت این مسیر را هموار کند تا کریدور شمال - جنوب بتواند انتخاب مشابهی هم داشته باشد و منحصراً از یک مسیر عبور نکند و در حقیقت کشور‌های ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه بتوانند این مسیر را مورد استفاده قرار بدهند. به هر حال متنوع‌ سازی مسیر‌های تردد‌ی، ترانسپورت و حمل و نقل یک امر بسیار ضروری برای کشور‌ها است.

سفیر پیشین ایران در گرجستان در پایان بیان داشت: از نظر ما هم مهم است که هر دو نقاط اتصالی در کشور‌های آذربایجان و ارمنستان، برای عبور و مرور کامیون‌های ما، ظرفیت‌سازی کند.

 

 



نظرات بینندگان
مجید
|
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
فقط میتوانم بگویی متاسفم واسه مسولان اینقدر سخت است حدس بزنند هیچ کشوری قابله اعتماد نیست همیشه باید راهای چندمی هم باشه
مجید
|
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
فقط میتوانم بگویی متاسفم واسه مسولان اینقدر سخت است حدس بزنند هیچ کشوری قابله اعتماد نیست همیشه باید راهای چندمی هم باشه
ناشناس
|
|
۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
مسیرترانزیتی ایران ارمنستان بهترین گزینه است وسرمایه گذاری در آن یک امر استراتژیکی است.
ناشناس
|
|
۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
مسیرترانزیتی ایران ارمنستان بهترین گزینه است وسرمایه گذاری در آن یک امر استراتژیکی است.
ناشناس
|
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
ما نباید در مقابل علی اف کوتا بیایم تا دیگر دشمنان حواسشان باشد با دم شیر نمی شود بازی کرد علی اف به اسراییل پناهند شود
ناشناس
|
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
ما نباید در مقابل علی اف کوتا بیایم تا دیگر دشمنان حواسشان باشد با دم شیر نمی شود بازی کرد علی اف به اسراییل پناهند شود
غلامرضا حدادیان
|
|
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
وزارت راه قبلاً بایدجاده ترانزیت دیگری آماده می‌کرد. سریع ترراه اندازی کنید آذربایجان بعداً می فهمد که چه ضرری کرده
غلامرضا حدادیان
|
|
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
وزارت راه قبلاً بایدجاده ترانزیت دیگری آماده می‌کرد. سریع ترراه اندازی کنید آذربایجان بعداً می فهمد که چه ضرری کرده
علی اصغر از تهران
|
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
به نظر من ایران باید روی مسیر دریای خزر کار کند هزاران اتفاق امکان دارد در آینده بیافتاد البته مسیر ارمنستان را هم داشته باشد باید به جای محکم تکه داد
علی اصغر از تهران
|
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
به نظر من ایران باید روی مسیر دریای خزر کار کند هزاران اتفاق امکان دارد در آینده بیافتاد البته مسیر ارمنستان را هم داشته باشد باید به جای محکم تکه داد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *