صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ناشران بهترین فرصت‌ها را در دوران کرونا از دست دادند/می‌توانستیم بیشترین بهره را در این دو سال ببریم

۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰:۰۱
کد خبر: ۷۶۵۳۶۳
مدیر انتشارات سایبک گفت: دوران کرونا فرصتی بود که ناشران و حوزه فرهنگ باید از آن بهره برداری می‌کردند، البته اقداماتی در فضای مجازی شکل گرفت ولی این اقدامات ادامه دار نبود برای حرکت به سوی پیشرفت توسعه و رفع موانع باید از خلاقیت و نوآوری استفاده می‌شد موضوعی که ناشران به آن توجه ویژه نداشتند.

بابک عابدین در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر کرونا بر رکود حوزه نشر گفت: با گسترش بیماری کرونا در کنار آن تعطیلی‌های متعدد خصوصاً برای مدارس مصارف برخی از اقلام فرهنگی به پایین‌ترین حد خود رسید در واقع کرونا ضرر‌هایی را به ناشران، چاپخانه‌ها و خصوصا تولیدکنندگان لوازم التحریر و نوشت افزار‌ها زد.

***فرصت‌هایی که در دوران کرونا از دست رفت

وی در همین راستا ادامه داد: تاثیر کرونا بر فعالیت کتابفروشی‌ها نیز کم نبود و این قشر نیز آسیب‌های غیر قابل جبرانی را توسط کرونا متحمل شدند؛ در حالی که با ایجاد محدودیت‌های عبور و مرور انتظار می‌رفت فضای مناسبب برای مطالعه فراهم شود و خرید کتاب اوج بگیرد اما اوضاع این گونه پیش نرفت. دوران کرونا فرصتی بود که ناشران و حوزه فرهنگ باید از آن بهره برداری می‌کرد البته اقداماتی در فضای مجازی شکل گرفت ولی این اقدامات ادامه دار نبود برای حرکت به سوی پیشرفت توسعه و رفع موانع باید از خلاقیت و نوآوری استفاده می‌شد موضوعی که ناشران به آن توجه ویژه نداشتند من معتقدم شروع کار بسیار خوب بود، اما ادامه روند در فضای مجازی پر قدرت ادامه پیدا نکرد لذا اکنون شاهد رکود در فضای مجازی برای تبلیغ و ترویج کتاب و فرهنگ مطالعه هستیم.

عابدین فرهنگ‌سازی را یکی از مهمترین ضرورت‌های جامعه امروز دانست و بیان کرد: فرهنگ سازی یکی از مهمترین عناصری است که می‌تواند جامعه را به سوی رشد و تعالی راهنمایی کند نبود فرهنگ لازم و عدم توانایی به منظور استفاده از فرصت ایجاد شده در زمان گسترش بیماری کرونا سبب شد شاهد ضرر‌ها و زیان‌ها و آسیب‌های فراوانی در حوزه نشر و فرهنگ باشیم این در حالی است که بسیاری از کشور‌های دیگر از این فضا استفاده کرده و مسیر را برای افزایش فرهنگ خود هموار کردند.

***جاذبه  و نوآوری

وی ایجاد جاذبه برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی را مورد بررسی قرار داد و افزود: نوآوری‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌تواند به شکل‌های مختلف ظهور پیدا کند برخی از نمایشگاه‌های کتاب که در سطح جهانی برگزار می‌شود از این مهم پیروی کرده‌اند آن‌ها در کنار کتاب‌هایی که به مخاطبان ارائه می‌کنند شمع و یا کاست‌ها و موزیک‌های خاصی را ارائه می‌کنند که به مشابه سازی زمان و فضا با محتوای کتاب باز می‌گردد بدین ترتیب زمینه را به نحوی برای مخاطب فراهم می‌کنند که خواننده کتاب هنگام مطالعه با روشن کردن آن شمع و استنشاق بوی آن و یا موزیک خاصی که پخش می‌شود حواس پنجگانه را برای لمس و درک بهتر و ملموس تر از محتوای کتاب ناخواسته درک کند، اینگونه مخاطب خود را در فضای کتاب می‌بیند و این بسیار لذت بخش‌تر برای مخاطبان خواهد بود.

***ارجحیت کتاب های کاغذی

این فعال حوزه نشر به جایگاه کتاب‌های فیزیکی در بین مخاطبان پرداخت و افزود: باید تاکید کنم که همچنان کتاب‌های فیزیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند که کتاب را به صورت فیزیکی گرفته و لمس کنند و آن‌ها را مطالعه کنند این بستر را برای ایجاد نوآوری‌های بیشتر فراهم می‌کند متاسفانه صنعت نشر و کتاب در ایران به صنعتی مرده تبدیل شده است در حالی که می‌توان با نوآوری از آن حمایت کرد این حمایت‌ها را نباید محدود به مسئولان کرد بلکه باید حمایت‌ها هم از طرف خود ناشران و هم از طرف مسئولین فرهنگی دنبال شود.

***استفاده از نوآوری 

مدیر انتشارات سایبک به کارگیری نوآوری در ارائه اطلاعات و ارتباط با مخاطب آن را امری مهم دانست و افزود: جامعه امروز با شیوه‌های متفاوت و کمک گرفتن از فناوری تلاش دارد تا به شیوه‌ای جدید از اطلاع رسانی و در عین حال ارتباط گرفتن با مخاطبان بپردازد این مهم را می‌توانیم از طریق برنامه‌های «آی سی تی» دنبال کنیم و از این امکانات به عنوان نقطه اتصال برای تشکل‌ها و همپوشانی و ارائه خدمات بین ناشران و مخاطبان استفاده کنیم. ما نیازمند استفاده از افراد مجرب در بخش‌های آی سی تی و تکنولوژی‌های نوین هستیم و بدین ترتیب می‌توانیم پلتفرمی جدید و تبلیغات با هزینه‌های کمتری را ایجاد کنیم که موثر در جذب مخاطب باشد و به این ترتیب علاوه بر به دست آوردن بازار‌های داخلی در بخش بازار‌های خارجی نیز فعالیت‌های گسترده انجام دهیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *