صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

لبنیات ارزان در راه بازار

۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۶۵۳۶۰
به‌گفته انجمن صنایع لبنی، تولید ۳ قلم لبنیات پرمصرف از شنبه آغاز شده و این محصولات تا چند روز آینده در فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند.

- روزنامه همشهری نوشت: پس از اعلام سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی قیمت ۳ قلم کالای اصلی و پرمصرف لبنی از روز شنبه ۱۷ مهرماه، سخنگوی انجمن صنایع لبنی اعلام کرد: طبق توافقات انجام شده با شرکت‌های تولیدکننده، ۳ محصول لبنی شامل ماست ساده ۲.۵‌کیلوگرمی، پنیر یواف ۴۰۰‌گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰‌گرمی، از شنبه با کاهش ۱۰‌درصدی قیمت، تولید خواهند شد.

صنایع لبنی که یک‌سال و نیم گذشته را با توجه به افزایش هزینه‌های تولید به‌ویژه قیمت شیر، با رشد پی‌درپی قیمت محصولات غیرحمایتی و ۳ نوبت افزایش قیمت مصوب اقلام حمایتی گذراندند، حالا قرار شده طبق توافقات صورت گرفته «از سود مشروع و قانونی خودشان ۵ درصد به مصرف‌کننده تخفیف دهند» تا لبنیات کمی ارزان‌تر به‌دست مصرف‌کنندگان برسد. شبکه توزیع و فروشگاهی نیز با کاهش ۵درصدی سودشان موافقت کردند که در نهایت ۱۰ درصد کاهش قیمت عملی شد. اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تا روز دوشنبه خبری از کاهش قیمت هیچ‌یک از اقلام لبنی در سوپرمارکت‌ها نبود و حتی بعضی از فروشندگان با ابراز بی‌خبری از چنین مصوبه‌ای، ارزان شدن لبنیات را غیرممکن و محال دانستند.

خریداران هم امید چندانی به کاهش قیمت نداشتند و معتقد بودند: «چیزی که قیمتش بالا رفت هرگز دوباره ارزان نخواهد شد.»، اما دلیل تأخیر در اجرای این مصوبه، موافقتنامه یا هر نام دیگری، که برای مصرف‌کنندگان کم‌توان از لحاظ اقتصادی خبری خوش محسوب می‌شد، چه بود؟

محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی دیروز درباره تأخیر اجرای این مصوبه گفت: بعد از ابلاغ وزیر جهادکشاورزی، از روز شنبه ۱۷ مهرماه این‌۳ قلم کالای لبنی با کاهش ۱۰ درصدی قیمت تولید و جت‌پرینت این کالا‌ها با قیمت جدید منتشر شده است، ولی زمان کوتاهی طول می‌کشد تا مغازه‌ها اجناس جدید را از ویزیتور‌های شرکت‌ها تحویل بگیرند و این تغییر قیمت در ویترین فروشگاه‌ها اعمال شود. به‌طور مثال پنیر از تاریخ ۱۷ مهر با قیمت جدید تولید شده، اما بعد از گذراندن چند روز قرنطینه وارد بازار می‌شود و مصرف‌کنندگان قیمت جدید را مشاهده خواهند کرد. مغازه‌هایی که هفته گذشته ویترینشان را چیده‌اند چند روزی طول می‌کشد تا یخچال‌هایشان خالی شود و جنس جدید سفارش دهند. هر بار که افزایش یا کاهش قیمتی اتفاق می‌افتد تطابق یخچال مغازه‌ها با قیمت عرضه بازار و بنگاه‌ها چند روز تا یک‌هفته زمان می‌برد و این طبیعی و منطقی است. یکسان شدن قیمت‌ها در مناطق مختلف کشور منوط به توزیع جنس تولید جدید در فروشگاه‌هاست.

به‌گفته بنی‌طبا، همه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لبنیات نه‌تن‌ها طبق توافق انجام شده، تولید خود را با قیمت جدید انجام دادند بلکه تصویر جت‌پرینت تولیداتشان را برای انجمن ارسال کردند که بر این اساس، شیر نایلونی و ماست دبه‌ای و پنیر یو‌اف تولیدی شرکت‌های پاک، کاله، میهن، پگاه و چند شرکت بزرگ دیگر با کاهش ۱۰ درصدی قیمت از چند روز آینده در سطح تهران و سراسر کشور توزیع خواهد شد.

رشد فزاینده قیمت محصولات لبنی سرانه مصرف لبنیات را در کشور به پایین‌ترین سطح رسانده و بسیاری از مردم توان خرید محصولات ساده را هم از دست داده‌اند. به‌گفته فروشندگان افزایش قیمت محصولات لبنی در یک‌سال اخیر بازار بسیاری از این محصولات را کساد کرده و نه‌تن‌ها تقاضا برای برخی از اجناس لوکس لبنی به کمترین حد خود رسیده و این محصولات را از فهرست سفارش‌های مغازه‌ها حذف کرده است بلکه بسیاری از مصرف‌کنندگان به محصولات کم‌چرب و با کیفیت پایین‌تر روی آورده‌اند تا تنها بتوانند خرید کنند.

آیا قیمت دیگر اقلام بالا می‌رود؟

انجمن صنایع لبنی در واکنش به گزارش‌های برخی رسانه‌ها درباره کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات پرمصرف در بیانیه‌ای، اعلام کرد: «نتیجه جلسات مکرر وزیر جهاد با ذی‌نفعان صنعت شامل دامداران، صنایع لبنی و فروشگاه‌ها این بود که در راهکاری کوتاه‌مدت (حدود ۶ ماه) وزارت جهاد متعهد به تثبیت نرخ شیرخام به قیمت ۶۴۰۰ تومان از طریق تامین نهاده‎های دامی و علوفه دامداری‎ها با قیمت تثبیتی و جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت شیرخام باشد و در مقابل صنایع لبنی ۳ قلم کالایی را که عموما دهک‎های محروم از آن استفاده می‎کنند با کاهش ۱۰ درصدی از محل سود مشروع و قانونی خود تامین و عرضه کنند، اما دامداران نتوانستند با این طرح همراهی کنند لذا تخفیف ۱۵ درصدی محقق نشد و به ۱۰ درصد اکتفا شد. در واقع صنایع لبنی علاوه بر رعایت قیمت ۷ قلم کالای مشمول قیمت‌گذاری دولتی، ۳ قلم کالای مورد اشاره را با قیمتی کمتر از قیمت مصوب عرضه می‎کنند.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *