تب و تاب بازار نوشتافزارها در خیابان انقلاب/گرایش زیاد کودکان به شخصیتهای ایرانی اسلامی
- حال و روز این روزهای خیابان انقلاب کمی متفاوتتر از ماههای گذشته طی دو سال اخیر و بعد از واکسیناسیون سراسری شده است شرایط برای حضور مردم در سطح شهر بیشتر شده و کسب و کارها رونق بیشتری به خود گرفته اگر چه نمیتوان شاهد تب و تاب خریدهای سالهای گذشته بود، اما امسال به گفته بسیاری از کسبه فعال در حوزه نشر خیابان انقلاب رکود در حوزه نشر کاهش قابل توجهی یافته و مردم بیشتر برای خرید به این خیابان میآیند.
اما این روزها و با توجه به ماه مهر در حوزه کتاب بیشترین مراجعه و خرید مربوط به کتابهای کمک درسی است لذا دیده میشود والدین و در برخی موارد دانش آموزان برای خرید کتاب به کتابفروشیهای خیابان انقلاب آمدهاند، اما کتابهای غیردرسی همچنان در رکود به سر میبرند.
ماه مهر همیشه مصادف بوده با ماه خرید لوازم و التحریر، اما خرید نوشت افزارهای داخلی موضوعی است که فکر بسیاری از رهگذران را به خود اختصاص داده بررسیها نشان میدهد سهم تولید ایران در نوشت افزارهای داخلی ٨٠ درصد است این در حالی که گردش مالی این حوزه حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
نکته قابل تامل اینکه پتانسیلهای بسیار خوبی در داخل کشور برای تولید داخلی وجود دارد و قهرمانان و شخصیتهای ارزشمندی هستند که نباید از نظرها دور بمانند، با این همه بررسیها نشان میدهد استقبال از نوشت افزارها و لوازم التحریر داخلی بسیار بیشتر از نوشت افزارهای خارجی بوده و مورد استقابل بیشتری قرار دارد.
میزان تلاش کرده تا با تکیه بر حال و هوای مهر ماه نگاهی داشته باشد به بازار نشر و لوازم و تحریر و بیان فرآیند فعالیت های حوزه نشر در خیابان انقلاب در کنار آن نیمنگاهی به دست فروشانی دارد که کنار خیابان انقلاب لوازم التحریر را بساط کردند و به فروش میرسانند.
همانطور که در خیابان انقلاب حرکت میکنم سری زدم به یکی از کتابفروشیها که در کنار کتابها لوازم تحریر و نوشت افزارهای مختلفی را به مشتریان ارائه میکرد فروشنده این کتابفروشی در توصیف فضای مهر ماه و فروش کتاب و نوشت افزار گفت: رکود در حوزه نشر و فروش کتاب سبب شده است که بسیاری از فروشندگان برای چرخیدن اقتصاد کتابفروشی هایشان علاوه بر کتاب به فروش لوازم التحریر و نوشت افزار نیز بپردازند.
این فروشنده کتاب اشارهای به میزان فروش و تولید لوازم التحریر و نوشت افزار داخلی کرد و افزود: خوشبختانه مدتهااست که استقبال از نوشت افزار و لوازم تحریر ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، بسیاری از خریداران ترجیح میدهند تا لوازم تحریر ایرانی استفاده کنند و علاقهای به استفاده از کالاهای خارجی ندارند، زیرا آنها را بی کیفیتترین کالاها میدانند.
وی تاکید کرد: فرزندسالاری سبب شده است که اکنون خود بچهها تصمیم بگیرند که کدام یک از کالاها و یا نوشت افزارها و لوازم تحریر را انتخاب کنند در اینجا نقش تبلیغات و رسانه ملی خود را نشان میدهد این که ما چقدر برای فرهنگ خود سرمایهگذاری کردیم و چقدر توانسته ایم قهرمانان و کاراکترهای اصلی خود را در ذهن جامعه کودک و نوجوان نهادینه کنیم و به فرهنگ سازی پیرامون قهرمانان کشور خود بپردازیم.
این فروشنده کتاب نقش استفاده از رنگ ها، نقشها و همچنین نوآوری در ارائه لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی اسلامی را یکی از نکات مهم در جذب خریدار دانست و بیان کرد: نوع انتخاب بستگی به سن و جنس افراد و خریداران لوازم تحریر و نوشت افراز دارد، بیشتر دانشجویان و نوجوانان ترجیح میدهند کالاهایی را بخرند که سادهتر هستند، اما کودکان و برخی از نوجوانان به اقتضائات سن خود ترجیح میدهند تا کالاهایی که رنگ و لعاب بیشتری دارند را خریداری کنند در این میان کالاهایی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که از طریق علم روانشناسی کودکان و نوجوان را بیشتر تحت تاثیر قرار میدهد. من معتقدم اگر قرار است در بخش تولید لوازم التحریر خودکفا شویم، قطعاً باید از رویکردهای علمی پیروی کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی گسترده، همه جانبه و عملی را در پیش بگیریم.
***استقبال از کالای ایرانی
کمی جلوتر به مغازه دیگری که مختص لوازم التحریر و نوشت افزار رفتم، پس از پرس و جو پیرامون قیمت برخی از نوشت افزارها و لوازم تحریرها فروشنده در مورد تولیدات داخلی نکاتی قابل توجه بیان کرد: فروش لوازم التحریر و نوشت افزار داخلی در طی چند سال اخیر از رونق ویژهای برخوردار شده است لذا باید توجه داشت که اگر اکنون بازار برای فروش تولیدات داخلی فراهم شده پس باید آن را مغتنم شمرد و رضایتمندی مشتری و کیفیت کالا را در صدر تمام برنامهها قرار دهیم تا بتوانیم در کوتاه مدت بازارهای داخلی و در درازمدت بازارهای خارج از کشور را از آن خود کنیم.
این فروشنده نقش واکسیناسیون در مقابل بیماری کرونا را بسیار تاثیرگذار بر خریدهای جامعه دانست و افزود: پس از گسترش و توسعه واکسیناسیون شاهد استقبال و حضور بیشتر افراد جامعه برای خرید نوشت افزار و لوازم التحریر و کتاب در بازار هستیم پیش بینی میکنیم با باز شدن مدارس در نیمه دوم آبان ماه خرید و استقبال از نوشت افزارها و لوازم تحریر بسیار بیشتر باشد حضور دانشجویان نیز سبب میشود که رونق در حوزه کتاب افزایش پیدا کند.
***اعنماد سازی
وی استقبال مردم از نوشت افزارهای تولید داخل را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: برخی از تولیدات داخلی کیفیت مطلوبی دارند و برخی دیگر به علت پایین بودن کیفیت شان مورد توجه نیستند باید تلاش کنیم اکنون که بازار به دست تولیدکننده ایرانی قرار گیرد و سپس کیفیت را از افزایش داده و زمینه را برای رونق بخشیدن به کالاهای ساخت داخل فراهم کنیم با این حال باید گفت اکنون زمان بسیار مناسبی است تا اعتماد جامعه را به تولیدات داخلی متوجه کنیم.
همزمان مادری به همراه فرزندش به داخل مغازه آمد، رنگها و شکلهای متعدد بر روی نوشتافزارها در ابتدا کودک را گیج کرد اما به کمک راهنمایی مادرش دست به انتخاب زد و نوشت افزاری را انتخاب کرد که کاراکتر مرد عنکبوتی را بر روی خود دارد هنگامی که از او در مورد چرایی انتخاب این کاراکتر پرسیدم او گفت: من کارتون مرد عنکبوتی را بارها دیدهام و به آن علاقه بسیاری دارم دوستان من نیز مرد عنکبوتی را دوست دارند البته مجموعه شکرستان را نیز تماشا میکنم و جزو جذابترین برنامههای کودک است که از تلویزیون پخش میشود من کاراکتر آنها را نیز دوست دارم، اما کاراکترهای آنها رنگها و جذابیت سایر کاراکترها را ندارد و همین خاطر ترجیح میدهم مرد عنکبوتی را انتخاب کنم.
***فرهنگ سازی با کمک رسانهها
از مغازه خارج میشوم همینطور که در کنار خیابان قدم میزنم دستفروشهایی هستند که بساط فروش نوشت افزارها را در کنار خیابان پهن کردند و با رنگهای متنوع شکلهای متعدد صحنههای جذابی را ایجاد کرده اند نگاه میکنم همگی جذاب و زیبا هستند و حتی من را که یک بزرگسال هستم به خود جذب میکند در بین این دستفروشها دخترکی کوچک که همراه با پدرش برای خرید آمده لابلای تمام این نوشت افزارها حرکت میکند و تعدادی از آنها را انتخاب میکند او علاقه خاصی به کاراکتر پرنسسهای دیزنی دارد، پیرامون انتخاب هایش از او سئوالاتی داشتم و دختر کوچک بیان کرد: من کارتون این کارکترها را دیده ام و آنها را دوست دارم او لابه لای گفته هایش نیز به نقشهای زیبا و رنگهای خاص به کار رفته در نوشتافزارهای شخصیتهای داخلی نیز اشاره کرد و گفت که آنها را از طریق تلویزیون بارها و بارها دیده و ترجیح میدهد نوشت افزار خود را از بین تمام کارتونهای که دیده انتخاب کند.
***رکورد در دوسال اخیر
به مغازه کتابفروشی دیگری که بخشی از ویترین خود را به نوشت افزار و لوازم التحریر و بخش دیگر متعلق به کتاب دارد وارد میشوم مغازه چندان شلوغ نیست و تعدادی با پرس و جو پیرامون قیمت نوشت افزارها و لوازم التحریر مغازه را ترک میکنند زمان مناسبی برای گفتوگو با این فروشنده برای من فراهم میشود فروشنده این کتابفروشی در مورد رکود در بازار نشر گفت: مهر ماه امسال نسبت به سال ۹۹ از رکود کمتری برخوردار است، اما با این حال نسبت به سال ۹۸ و ۹۷ در شرایط بسیار بدتری قرار دارد هر سال پاییز زمان بسیار مناسبی برای خرید لوازم التحریر محسوب میشد به حدی که مغازهها بسیار شلوغ بودند و زمانی حتی برای صرف نهار خوردن ما وجود نداشت، اما طی این دو سال اخیر متاسفانه شرایط بسیار بد شده است اگرچه امسال به خاطر واکسیناسیون شرایط بهتری را داریم، اما با این حال باید تاکید کنم بازار همچنان در رکود به سر میبرد.
وی تاکید کرد: این احتمال میرود که با باز شدن مدارس رونق بیشتری برای کتابفروشیها و لوازم التحریر فروشیها ایجاد شود، زیرا با باز شدن مدارس در خواست برای الوازم و تحریر بیشتر میشود. اکنون عموماً روزهای پنج شنبه روزهای خرید محسوب میشود و بچهها به همراه پدرهای خود برای خرید لوازمالتحریر میآیند، نکته قابل توجه اینکه کودکان عمومی به سمت لوازم التحریر فانتزی حرکت میکنند شاید به آن دلیل است که لوازم التحریر فانتزی احساس خوبی در آنان برمیانگیزد و شروع شوق خاصی در آنان ایجاد میکند.
***تکیه بر فرهنگ ایرانی اسلامی
در مورد نوشت افزار با یکی از دستفروشان صحبت کردم او تاکید کرد: ما برای اینکه بتوانیم جامعه را به سمت و سوی فرهنگ اسلامی و ایرانی سوق دهیم باید اقدامات و برنامههای ویژه در این زمینه در نظر بگیریم و در عین حال کالایی با کیفیت و با قیمت پایین را در اختیار خریداران و خانوادهها قرار دهیم بدین ترتیب قطعاً نمیتوانیم بازار داخلی را از آن خود کنیم و سدی برای واردات کالاهای خارجی ایجاد کنیم.
کی جلوتر به سراغ یک فروشنده دیگر لوازم تحریر رفتم و در مورد تولید نوشت افزارهای ایرانی اسلامی با او به صحبت نشستم اوم معتقد بود بیشتر لوازم التحریری که در مغازهها وجود دارد اکنون ایرانی هستند در عین حال تب و تاب توجه به کاراکترهای تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده برای کودکان عموما گرایش به رنگها و استفاده از نقاشیها بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد و این خیلی بهتر از کاراکترهایی است که عموما متعلق به فرهنگی غیر از فرهنگ ایرانی و اسلامی است ما برای توانمندسازی و فرهنگ سازی نیاز داریم تا با تبلیغ و پژوهش همچنین کار کارشناسی و روانشناسی شده پیرامون طراحی و کاراکترها و همچنین ساخت کارتونهای جذاب برای کودکان زمینه را برای گرایش آنها به فرهنگ اسلامی فراهم کنیم کشور ما قهرمانان و بزرگ مردانی را دارد که آوازه دلیری آن منطقه را فرا گرفته، اما متاسفانه برای معرفی آنان به جامعه و فرهنگ سازی در حوزه کودک و نوجوان هیچ اقدامی انجام نشده است.