صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

امیرعبداللهیان: از عدم واکنش آژانس نسبت به حادثه تروریستی سایت کرج گلایه‌مندیم/ منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد

۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰:۴۴
کد خبر: ۷۶۳۸۵۰
دسته بندی‌: سیاست
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از اینکه آژانس نسبت به حادثه تروریستی که در سایت کرج رخ داد و هیچ واکنشی نشان نداد گلایه‌مند هستیم و از اینکه آژانس بخواهد از زبان آقای گروسی اهداف سیاسی برخی از طرف‌ها و کشور‌ها را دنبال کند، خرسند نیستیم.

- حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در مسکو، در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: همانطور که همکارم آقای لاوروف به آن اشاره کردند، ما امروز راجع به موضوعات متنوعی در حوزه مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفت‌گو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: نگاه‌های ما نگاه‌های مشترک و بسیار نزدیک به همی است. وقت عمده‌ای از مذاکراتمان به موضوعات دوجانبه سپری شد و توافق کردیم که در آینده نزدیک، سند راهبردی همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور را به صورت مدون مورد بررسی قرار بدهیم و به عنوان یک نقشه راه جدید در روابط دو کشور این سند مبنای همکاری‌های بلندمدت ما قرار بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما امروز در گفت‌وگو‌های متنوع در موضوعات دو جانبه تاکید کردیم که برای اینکه اراده رهبران دو کشور را عملی کنیم، باید دو ملت شاهد ایجاد در یک جهش در روابط باشیم و آن عملی نخواهد شد مگر اینکه موانعی که در مسیر این جهش وجود دارد را به سرعت شناسایی کنیم و از میان برداریم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما برای تجارت بخش خصوصی دو کشور اهمیت قائل هستیم، اضافه کرد: مایلم با کمال خرسندی در اینجا اعلام کنم که اکنون بیش از ۷۰ درصد از هموطنان ما در ایران واکسن کرونا را دریافت کردند و منعی برای تردد تجار ایرانی و روسی و ادامه طبیعی فعالیت آن‌ها وجود ندارد. دو کشور اقتصاد بزرگ و ظرفیت‌های مهمی را در این رابطه دارند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، دفاعی، سیاسی و امنیتی، تصریح کرد: همچنان در حوزه اقتصادی و تجاری راه طولانی را در پیش داریم و ظرفیت‌های بزرگی را داریم که برای جهش روابط باید شاهد گسترش حجم تبادل تجاری دو کشور در تراز بزرگی دو کشور باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به گفت‌وگو‌های رو به جلو در زمینه مسائل منطقه‌ای، تصریح کرد: در موضوع افغانستان، ما با صدای بلند از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم. ما نگران رشد تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان هستیم. توجه به رای و نظر مردم افغانستان برای ما مهم است در عین حال تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه به افغانستان از موضوعاتی است که مورد توجه ماست.

وی با اشاره به مسئله افغانستان، اضافه کرد: ما فرمتی را در ایران دنبال می‌کنیم و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک برگزاری نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به اضافه روسیه را در تهران داشته باشیم. همچنین همکارم در روسیه درصدد برگزاری فرمت مسکو برای کمک به حل سیاسی مسئله افغانستان هستند که ما برای مشارکت خود مانند را نفر متهم با نگاه مثبت به بررسی‌های خودمان ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما در مسئله قفقاز جنوبی نگرانی‌هایی داریم و معتقد هستیم که منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید در این منطقه را ندارد، بیان داشت: نگاه ما به همه همسایگان نگاه دوستی برادری و حسن همجواری و توسعه همکاری‌ها و روابط است. از اینکه اظهاراتی موجب سردی روابط میان ایران و کشور‌های همسایه شود و خرسند نیستیم و معتقدیم که کشور‌ها باید در پاسخ مثبت به سیاست همسایه جمهوری اسلامی ایران سخن بگویند و عمل بکنند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلتیک و نقشه منطقه را در حوزه قفقاز نخواهیم پذیرفت و کماکان نگرانی جدی از حضور تروریست‌ها و حضور صهیونیست‌ها در این منطقه داریم، افزود: مواضع ما در خصوص حمایت از فلسطین کاملاً روشن است و در خصوص اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی باید بگویم ما در تامین امنیت خودمان و امنیت منطقه با هیچ طرفی تعارف نخواهیم داشت. پیام ما برای همسایگان پیام دوستی و پیام همکاری‌های فزاینده و رو به رشدی در راستای منافع ملت‌های منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری سوریه، گفت: ما به رای و نظر مردم سوریه احترام می‌گذاریم. هم چنین گفت‌وگو‌هایی را پیرامون مسئله یمن در ادامه مذاکرات خواهیم داشت و معتقد هستیم که یمن متعلق به همه یمنی‌ها است و ضرورت رفع محاصره انسانی و برقراری آتش‌بس و گفت‌وگو‌های یمنی - یمنی مورد تاکید ما است.
 
امیرعبداللهیان اضافه کرد: در موضوع روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جناب آقای لاوروف تاکید دارند برای اینکه آقای گروسی سفر‌های بیشتری را به ایران داشته باشند؛ ما هر زمان که آقای گروسی برای پیگیری مسائل فنی خودش در چارچوب مقررات موجود تصمیم به سفر به ایران داشته باشد، از آن استقبال می‌کنیم.
 
وزیر امور خارجه در پایان تصریح کرد: اما از اینکه آژانس نسبت به حادثه تروریستی که در سایت کرج رخ داد و هیچ واکنشی نشان نداد گلایه‌مند هستیم و از اینکه آژانس بخواهد از زبان آقای گروسی اهداف سیاسی برخی از طرف‌ها و کشور‌ها را دنبال کند، خرسند نیستیم. اما با آقای گروسی در راستای پیگیری ماموریت فنی خود در جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کنیم.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *