صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پیامبر (ص) اشرف مخلوقات حق تعالی است

۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰:۵۷
کد خبر: ۷۶۳۶۶۰
استاد حوزه علمیه گفت: آفرینش بهتر از پیامبر (ص) محال است و خداوند در خلقت رسول خدا آنچه در توان داشت به کار گرفت و واقعا اشرف مخلوقات حضرت حق تعالی است.

-  حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی، همزمان با رحلت رسول گرامی اسلام (ص) ابراز کرد: آنچه مسلم است و عموم اصحاب خرد و اندیشه به آن رای می‌دهند این است که پیغمبر اکرم (ص) شخصیت اول تاریخ بشریت است. همگان می‌دانند که برترین انسان‌ها در چهره الهی آن بزرگوار ظهور و بروز پیدا کرد و حضرت مظهر تمام صفات جمال و جلال الهی بود و در صدر کائنات و اشرف مخلوقات است.

وی ادامه داد: آن بزرگوار در تمامی شئونات و عوالم شخص اول و نفس نخستین است؛ چنانچه خودشان هم به این معنا تصریح داشتند: «اول ما خَلَقَ الله نوری؛ اولین چیزی که خدا آفرید نور من بود» و در پرتو نور محمدی سایر اشیاء ایجاد و خلق شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی با اشاره به اینکه پیغمبر اکرم (ص) فقط یک معلم داشت و آن هم ذات اقدس الهی بود، اظهار کرد: پیامبر (ص) فرمودند: «من تربیت شده خدایم و علی تربیت شده من است»؛ بنابراین آدمیان به آداب آن شخصیتی عمل کنند که تربیت شده پروردگار عالمیان است. توصیفات آن بزرگوار همه عالی بلکه متعالی است و برترین برکاتی که از وجود مبارک رسول خدا (ص) سر زد مراتب وحدتی بود که از وجود آن بزرگوار پیامش برای عموم انسان‌ها ارسال می‌شد.

وحدت تمام انسا‌ها

وی در ادامه با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) به شدت طرفدار وحدت جامعه انسانی هستند، بیان کرد: حضرت نه فقط دنبال وحدت مسلمانان و مومنان بودند بلکه نگاه عام آن بزرگوار وحدت تمام انسان‌ها حول محور شخصیت انسانی، انصاف، عدالت، گذشت، عفو، بزرگواری و کرامت انسانی بود؛ یعنی رسول خدا معتقد بودند تمام آحاد انسانی باید حول محور این ارزش‌های الهی در جهت تحقق عدالت الهی تلاش کنند و همه در مسیر توحید و حاکمیت حضرت حق گام بردارند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت بزرگترین عوامل وحدت میان انسان‌ها را از خود به یادگار گذاشتند و یکی از آن‌ها قرآن است که با آیات متعالی خودش چه آینده عالی برای بشر ترسیم می‌کند و دومین عامل وحدتی که از ناحیه آن بزرگوار برای آحاد انسانی باقی ماند، اهل بیت این بزرگوار هستند. وجود مبارک حضرت امیر (ع) که اول اهل بیت (ع) است و وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره که در جهت ایجاد وحدت میان آحاد مسلمانان نهایت تلاش بزرگواری و ایثار را از خود بروز دادند.

رحلت پیامبر (ص) بزرگترین مصیبت در تاریخ بشریت

حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی اظهار کرد: رسول گرامی اسلام (ص) ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری رحلت کردند و درگذشت ایشان بزرگترین مصیبت در تاریخ بشریت است.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) پس از رحلت پیامبر (ص) فرمودند: «ای رسول خدا رحلت جانگذاز شما بزرگترین مصیبت در تاریخ کل بشریت است»؛ در واقع با مرگ ایشان دیگر آیه‌ای نازل نشد و وحی و نزول آیات جلیل الهی متوقف شد، به همین منظور خسارت‌های سنگینی بر سر جامعه بشری وارد آمد.

وی ادامه داد: ما به جهت اینکه متدین به دین احمدی هستیم، باید از وجود رسول خدا شناختی که منجر به اقناع نفسمان شود، داشته باشیم، اما برای این شناخت نیازمند معیار هستیم؛ در داشتن معیار نیز به منطق نیاز داریم و منطق عبارت است از علمی که معیار‌ها را برای تشخیص حق و باطل از یکدیگر برای انسان محیا می‌کند.

رفتار‌های اخلاقی معیار شناخت

این کارشناس دینی به همه کسانی که می‌خواهند حضرت رسول (ص) را بشناسند توصیه اکید کرد که اول برای خود معیار شناخت انتخاب کنند و سپس افزود: معیار شناخت می‌تواند رفتار‌های اخلاقی، فداکاری، احسان، عفو، اهداف زندگی، اعجاز و کرامت، نوع حکومت بر آحاد مردم، زدودن فقر و گرفتاری از چهره مظلومان عالم، همزیستی مسالمت‎آمیز بین آحاد انسانی، رعایت حقوق شهروندی، علم و دانایی بر کائنات و ... باشد؛ یعنی معیار‌های متعددی برای انسان می‌تواند وجود داشته باشد که بر مبنای همان محور انسان بتواند این بایستنی‌ها را تشخیص دهد و حقانیت رسول خدا را بفهمد.

وی تصریح کرد: انسان بی‌معیار، بی‌ریشه، بی‌منطق، بی‌گرایش و بی‌نگاه بر حق قطعاً دچار انحراف می‌شود. حال وقتی این معیار را شناختیم با معیار‌هایی که به آن شناخت داریم نسبت به رسول خدا قضاوت می‌کنیم و می‌بینیم عملکرد حضرت رسول (ص) نسبت به معیار‌های ما چگونه بوده است. البته معیار‌ها می‌تواند یک معیار واحد برای تشخیص عموم باشد و یا می‌تواند معیار‌های شخصی و خصوصی باشد. در هر دو جهت مطلب صحیح است چه معیار‌های خصوصی باشد چه عمومی؛ اول باید معیار‌ها و درجه سنجش را تعیین کنیم و بعد پیامبر اکرم (ص) را نسبت به آثاری که از ایشان باقی مانده و اخباری که داریم بسنجیم و ببینیم آیا پیامبر اکرم با معیار‌های ما تطبیق می‌کند یا خیر.

حجت‌الاسلام ادیب یزدی تأکید کرد: وقتی به پیامبر(ص) با همه وجود اعتقاد پیدا کردیم و معیارهای ما با همه وجود با روش رسول خدا همخوانی داشت عمده راه را طی کرده‌ایم و حال باید در اشاعه منویات، اهداف و غایات پیامبر (ص) به آن حضرت کمک کنیم و احاد مردم را به همان مسیری دعوت کنیم که پیامبر مد نظرشان بوده است.

پیامبر(ص) منشأ برکات و حسنات عالم است

حجت‌الاسلام ادیب یزدی با اشاره به حدیثی از حضرت محمد (ص) که می‌فرمایند: «ایمان ندارد به من کسی که من شخص اول زندگی او نباشم» سؤال کرد: آیا اکنون پیامبر شخص اول زندگی ما هست یا خیر؟ اگر خیرچرا؟ پس اول باید خودمان را پیدا کنیم و تکلیفمان را با پیامبر مشخص کنیم.

وی ادامه داد: حضرت حامل تمام خوبی‌های عالم و منشأ برکات و حسنات عالم است؛ بهترین مخلوق خداوند است وقتی این معانی را فهمیدیم و نفس ما با برخورد با این معانی تسلیم اصل و حقیقت نبوت شد در جهت اشاعه پیامبر اکرم(ص) فعالیت می‌کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: بر همین اساس اگر پیامبر(ص) را در شمار سایر انسان‌ها به حساب بیاوریم و قائل به توفقات پیامبر و مقامات رسول خدا نشویم به بشریت ظلم کرده‌ایم؛ ایشان تبلور تمام انسانیت و انسانیت تمام است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *