مشکلات کارت واکسن دیجیتالی را چگونه برطرف کنیم؟ + فیلم
- باشگاه خبرنگاران نوشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود ۴۱ میلیون نفر دوز اول واکسن و بیش از ۱۶ میلیون نفر دوز اول و دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند بر اساس تصمیم گیریها مقرر شده است تا از ۲ هفته آینده برخی محدودیتها شامل مسافرت، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی و محدودیتهای مشاغل و اصناف برای افرادی که یک یا ۲ دوز واکسن تزریق کرده اند، برداشته شود.
بر همین اساس بستری در سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران به نشانی salamat.gov.ir فعال شد تا افرادی که واکسن تزریق کرده اند بتوانند کارت دیجیتال واکسن به زبان فارسی و انگلیسی را دریافت کنند، افراد برای دریافت خدمات راهی در داخل کشور به کارت دیجیتال واکسن فارسی نیاز دارند که برای دریافت این کارت کافی است به بخش «دریافت کارت واکسن دیجیتال فارسی» مراجعه و کارت خود را پس از ورود اطلاعات دریافت کنند.
همچنین افرادی که سفر خارج از کشور دارند، میتوانند از همین سامانه با مراجعه به بخش «ثبت نام کارت واکسن دیجیتال انگلیسی» و ورود اطلاعات گذرنامه خود کارت را رایگان دریافت کنند.
حالا چند روزی است سامانه دریافت کارت واکسن دیجیتالی به زبان فارسی و انگلیسی برای همه ایرانیان فعال شده است، اما برخی پس از مراجعه به سامانه و ورود اطلاعات با مشکل عدم ثبت اطلاعات واکسن تزریقی در یک یا ۲ دوز یا مغایرت برند واکسن تزریق شده مواجه شدند.
نحوه برطرف کردن مشکلات کارت واکسن دیجیتالی به زبان فارسی و انگلیسی
علی شریفی سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره مشکلات عدم ثبت اطلاعات واکسیناسیون یا مغایرت برند واکسن در کارت واکسن دیجتال فارسی و انگلیسی و نحوه برطرف کردن مشکلات کارت واکسن دیجتالی به زبان فارسی و انگلیسی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده است و در نظر بگیرید یک درصد موارد یعنی حدود ۵۷۰ هزار مورد به دلایلی مانند شلوغی مرکز واکسیناسیون، قطعی برق و شبکه اینترنت امکان بروز خطا و مغایرت در اطلاعات واکسیناسیون وجود داشته باشد.
سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: در مواردی ممکن است افراد با مراجعه به سامانه واکسیناسیون کشور به نشانی salamat.gov.ir پس از ورود به بخش دریافت کارت واکسن دیجیتال فارسی یا انگلیسی با پیغام «اطلاعات واکسن شما ثبت نشده است»، مواجه شوند، همچنین این احتمال وجود دارد که برند واکسن تزریقی در یک یا هر دو دوز با واکسن ثبت شده در کارت واکسن مغایرت داشته باشد.
شریفی بیان کرد: در موارد فوق افراد باید در همان سامانه salamat.gov.ir به بخش «ورود به گزارش ثبت مغایرت در کارت واکسن دیجیتال» که به رنگ قرمز مشخص شده است، مراجعه و کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن را وارد کنند تا وارد بخش گزارش خطا در کارت واکسن شوند.
سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اظهار کرد: افراد پس از ورود به بخش خطا در کارت دیجیتال واکسن، خطا در نوبت اول یا دوم واکسن را انتخاب و تاریخ و محل دقیق تزریق آن نوبت واکسن را مشخص کنند، سپس کارت کاغذی واکسیناسیون را که عکس آن را گرفته اند، در بخش مربوط بارگذاری کنند.
شریفی درباره زمان اعلام نتیجه بررسی خطا در کارت واکسن دیجیتال فارسی و انگلیسی تصریح کرد: نتیجه بررسی و پیگیری گزارش خطا و مغایرت در کارت واکسن دیجیتال ۲ هفته پس از ثبت اطلاعات در سامانه به فرد پیامک میشود، زیرا باید اطلاعات واکسیناسیون ثبت شده با دادههای ثبت شده در سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشت تطابق داده شود.
رفع مشکلات کارت واکسن انگلیسی برای سفر خارجی
سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به تمهیدات برای دریافت زودتر کارت واکسن انگلیسی برای افرادی که سفر خارجی در پیش دارند، بیان کرد: در صورتی که فردی در کارت واکسن دیجیتال انگلیسی خود با مغایرت یا عدم ثبت اطلاعات مواجه شد و در یک هفته آینده قصد سفر به سایر کشورها را داشت، کافی است در هنگام ثبت گزارش مغایرت اطلاعات واکسیناسیون تصویر بلیت سفر خود را بارگذاری کند تا زودتر از موعد به موضوع رسیدگی و اصلاحیههای لازم پس از تطابق اطلاعات انجام شود.
شریفی گفت: افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، توجه داشته باشند که دریافت کارت واکسن دیجیتال انگلیسی را به روزهای آخر پیش از سفر خود موکول نکنند، زیرا در مواردی مشاهده شده است که فرد یک روز پیش از سفر خود اقدام به دریافت کارت واکسن دیجیتال انگلیسی کرده و با مشکل مغایرت یا عدم ثبت اطلاعات واکسیناسیون خود مواجه شده است و این مسئله میتواند فرد را با چالش برای مراجعه حضوری و پیگیری حل مشکل روبه رو کند.