صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ایرلاین ها پولی برای پرداخت بدهی۶۵۰ میلیارد تومانی ندارند

۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵:۴۴
کد خبر: ۷۶۳۲۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان - دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: در حال حاضر توان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی را به شرکت فرودگاه های کشور نداریم.
به گزارش ، مقصود اسعدی سامانی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر اظهار کرد: البته بخش عمده ای از این بدهی ها قسط بندی شده و بخشی مربوط به مطالبات شرکت های هواپیمایی از دولت برای پروازهای تکلیفی است که برای دولت انجام می دهند.

وی گفت: اراده شرکت های هواپیمایی بر پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاه هاست و قطعا آن را جزو دیون خود می دانند و به تدریج آن را پرداخت خواهند کرد.

اسعدی سامانی اظهارداشت: موضوع بدهی 650 میلیارد تومانی شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاه های کشور به سال 91 باز می گردد.

وی افزود: چون در ماده 161 قانون برنامه پنجم اختیار آزاد سازی را به دولت داده بود که نرخ تکلیفی را بردارد و نرخ بلیط هواپیما تا سال سوم برنامه آزاد شود و تخفیف های تکلیفی و عوارض فرودگاهی که برای شرکت های هواپیمایی قائل بود برداشته شود.

وی افزود: اما در اواخر سال 90 هیئت دولت مصوبه ای داشت که بر اساس آن مبنای محاسبه تعرفه عوارض فرودگاهی به ارز مبادله ای تغییر بیابد و بخشی از تکلیف های تخفیفی هم حذف شود.

اسعدی سامانی گفت: این امر باعث شد افزایش 531 درصدی درباره عوارض و تعرفه های خدمات فرودگاهی به شرکت های هواپیمایی تحمیل شود و چون نرخ بلیت شرکت های هواپیمایی همچنان به صورت تکلیفی بود افزایش نرخ بلیت نداشتند.

وی افزود: در خصوص بحث تعرفه ها، افزایشی که بر اساس مصوبه برای شرکت های هواپیمایی ایجاد شد، افزایش نرخ ارز و پرداخت نشدن ارز مبادله ای به شرکت های هواپیمایی باعث شد شرکت های هواپیمایی توان پرداخت نداشته باشند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: با توجه به  اینکه بیش از 60 هزینه های شرکت های هواپیمایی به صورت ارزی است شرکت های هواپیمایی  به یکباره  هم با افزایش تعرفه های فرودگاهی روبرو شدند و هم با افزایش نرخ ارز، بنابراین نتوانستند هزینه خدماتی را که از شرکت فرودگاهی کشور دریافت می کنند، پرداخت کنند.

مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور نیز گفت: این شرکت انتفاعی نیست و شرکتی درآمد - هزینه است و  همه عایدی خود را صرف ارائه خدمات هوانوردی، فرودگاهی و ناوبری می کندو اگر سودی داشته باشد 75 درصد آن را در قالب مالیات و سود سهام  به دولت باز می گرداند اجازه هیچ گونه فعالیت تجاری و بنگاه داری ندارد.

رحمت الله مهابادی افزود: از بودجه دولتی استفاده نمی کنیم و درآمدهای ما صرفاً از ایرلاین هاست.

وی گفت: دولت تدبیر و امید برای مقابله با تورم به بخشهای دولتی فشار می آورد و ما حدود  35 درصد نرخ ها را تعدیل کردیم و از این بابت 120 تا 140 میلیارد تومان عدم  النفع داریم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *