صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مهمترین رویکرد «پیامبر اکرم (ص)» برای تثبیت ولایت «امیرالمومنین(ع)»

۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰:۰۱
کد خبر: ۷۶۲۴۷۶
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «پیامبر اکرم (ص)» از سوی پروردگار متعال انتخاب و مامور شدند تا برای هدایت و راهنمایی بشریت حضور یابند وظیفه ایشان تنها راهنمایی و فراهم‌کردن راهبرد‌های صحیح و مطمئن برای حرکت انسان به سوی رشد و تعالی بود.

سلمان حسین‌زاده در گفت‌وگو با میزان پیرامون رویکرد «پیامبر اکرم (ص)» برای تثبیت ولایت «امیرالمومنین(ع)» در روز‌های پایانی حیاتشان گفت: روز‌های پایانی حیات «رسول اکرم (ص)» در مدینه با رویداد‌های مختلفی روبرو شد اگرچه «پیامبر اکرم (ص)» در غدیرخم «امیرالمومنین (ع)» را به عنوان جانشین و ولی پس از خود اعلام کردند و برای اینکه این امر را به تصویب برسانند تدابیر ویژه‌ای را اندیشید، اما با این همه، چون تمام مردم مدینه و توده مردم با «پیامبر اکرم (ص)» همدل و همراه نبودند با این همه مسیر انتخاب، ولی جامعه اسلامی پس از «پیامبر اکرم (ص)» تغییر کرد.

***تاکید خداوند بر «پیامبر اکرم(ص)»

وی در همین راستا ادامه داد: وقتی که خداوند در آیه‌ای ۳ سوره مائده می‌فرماید: «الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» امروز، روز هجده ذى‏‌الحجّه سال دهم هجرى که حضرت «على (ع)» به فرمان خدا به جانشینى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله منصوب شد کافران از (زوال) دین شما مأیوس شدند، پس، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز دینتان را براى شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان «دین» برایتان برگزیدم»؛ پروردگار در اینجا خطالب به «رسول اکرم (ص)» تاکید داشتند که اگر «امیرالمومنین (ع)» را برای جامعه به عنوان، ولی معرفی نکند رسالت خود را به انجام نرسانده است پس «پیامبر اکرم (ص)» علاوه بر معرفی «امیرالمومنین (ع)» در غدیر و پس از ورودشان به مدینه بار‌ها و بار‌ها به بهانه‌های گوناگون از نزدیکان و اصحاب بیعت گرفتند تا «امیرالمومنین (ع)» به عنوان، ولی پس از «پیامبر اکرم (ص)» شناخته شود این امر در بسیاری از کتاب‌ها و اسناد مورد اشاره قرار گرفته است.

حسین زاده تدبیر دیگر «پیامبر اکرم (ص)» در روز‌های آخر وفاتشان را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: «پیامبر اکرم (ص)» تلاش کردند تا افرادی را که می‌توانستند حادثه‌ساز بوده و یا انگیزه‌ای برای کسب قدرت داشته باشند را از مدینه بیرون کنند لذا سپاه اسلام را با آرایش جنگی به سوی مرز‌های رم فرستادند، زیرا در آن زمان رم مرز‌های حکوت اسلام را تهدید می‌کرد «پیامبر اکرم (ص)» این افراد را به فرماندهی زید به سوی مرز‌ها فرستادند و تاکید کردند کسی حق ندارد از لشکر زید جدا شود اگر چنین کند خداوند او را لعنت خواهد کرد «پیامبر اکرم (ص)»، «علی بن ابیطالب (ع)» را در مدینه نگه داشت تا موقعیت ولایت ایشان تثبیت شود.

***جلوگیری از ثبت وصیتنامه 

وی در مورد وصیت «پیامبر اکرم (ص)»در روز‌های پایانی عمرشان اشاره و اظهار کرد: «پیامبر اکرم (ص)» در روز‌های پایانی و زمانی که بیماری شان شدت پیدا کرد از اطرافیان خواست تا قلم و برگه‌ای برای ثبت وصیت ایشان فراهم کنند، اما برخی از اطرافیان از این کار امتناع کردند و اجازه ندادند تا وصیت نامه «پیامبر اکرم (ص)» به رشته تحریر درآورده شود حتی برای این مسئله بین برخی از اصحاب «پیامبر اکرم (ص)» کشمکش‌های لفظی شکل گرفت و این امر آنقدر طول کشید که «پیامبر اکرم (ص)» از آن‌ها خواست تا خانه‌اش را ترک کنند این روایت به قدری مشهور است که از آن با عنوان مصیبت روز دوشنبه یاد می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون جریان سازی‌ها پیش از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» تاکید کرد: تعدادی از اصحاب به منظور کسب سعادت به دین اسلام روی نیاورده بودند بلکه جریان مسلمان شدن آنان دلیل خاصی دیگری داشت همانگونه که «امام زمان (عج)» در مورد برخی از نزدیکان و یاران «پیامبر اکرم (ص)» فرمودند: برخی از سران فتنه در زمان «خانم النبیین (ص)» زمانی به اسلام روی آوردند که احساس کردند منافع مالی و دنیوی برای آنان در این دیم نهفته است آنان از کاهنان یهودی شنیده بودند که «پیامبر اکرم (ص)» در نهایت موفق می‌شود و حکومتی جهانی را پایه گذاری می‌کند لذا آنان به دین اسلام گرویدند و برای کسب منافع و سرمایه اجازه ندادند که «پیامبر اکرم (ص)» در آخرین روز‌های رحلت شان وصیت خود را به ثبت برساند از سوی دیگر «پیامبر اکرم (ص)» می‌دانستند وقتی برخی افراد در زمان حیات شان و با وجود تمامی تاکیدات ا «پیامبر اکرم (ص)» هنوز نتوانستند «امیرالمومنین (ع)» را به عنوان، ولی فقیه بعدی پس از «پیامبر اکرم (ص)» بپذیرند پس از وصیت ایشان نیز نخواهند پذیرفت.

***در مسیر هدایت

حسین زاده پیرامون ماموریت «پیامبر اکرم (ص)» برای راهنمایی بشریت تاکید کرد: «پیامبر اکرم (ص)» مامور و از سوی پروردگار متعال انتخاب شد تا برای هدایت و راهنمایی بشریت حضور یابد وظیفه ایشان تنها راهنمایی و فراهم‌کردن راهبرد‌های صحیح و مطمئن برای حرکت انسان به سوی رشد و تعالی بود بعد از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» تعداد زیادی از مردم از دین اسلام برگشتند و این «ائمه معصومین (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» بودند که زمینه را برای زنده کردن اسلام ناب محمدی به کار بستند لذا می‌توانیم تاکید کنیم «پیامبر اکرم (ص)» راه درست زندگی را نشان دادند و اگر کسی از دین خارج شد صرفاً به خاطر افکار و رویکرد‌های خودش بود.

وی پیرامون رویکرد «پیامبر اکرم (ص)» برای هدایت جامعه بشری تصریح کرد: هنوز هم «پیامبر اکرم (ص)» برای دستگیری و هدایت جامعه دست افراد را به گرمی می‌فشارد و آنان را به سوی نور و روشنایی هدایت می‌کند ایشان دو هدیه‌ای از خود برجای گذاشته که با توسل به آن‌ها یعنی همان قرآن کریم و «اهل بیت (ع)» این هدایت میسر است بدین ترتیب با توجه و پیروی از این دو مقوله مهم قطعاً سعادت دنیا و آخرت را از آن خود خواهیم کرد.

***سکوت بخاطر منافع 

این کارشناس علوم قرآنی به رویداد‌های پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و ابراز کرد: پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)»و زمانی که «امیرالمومنین (ع)» پیکر مطهر «پیامبر اکرم (ص)» را غسل می‌دادند عده‌ای از فرصت‌طلبان در سقیفه جمع شدند و تلاش کردند تا، ولی و حاکم جامعه را پس از «پیامبر اکرم (ص)» انتخاب کنند این گروه که در سقیفه حاضر شدند تعداد خاصی بودند و اجازه دخالت و نظر دیگران را نمی‌دادند در عین حال تلاش داشتند تا نظر خود را با ضرب و شتم برخورد‌ها زورگویانه به سایر مسلمانان القا کنند در این میان برخی از ترس و برخی دیگر به خاطر منافع خود سکوت را برگزیدند و تاکیدان «پیامبر اکرم (ص)» مبنی بر ولایت «امیرالمومنین (ع)» را نادیده گرفتند آن‌ها حتی غدیر خم را انکار نکردند، ولی با این حال حاضر به پذیرش بیعت خودباوری «امیرالمومنین (ع)» نشدند.

وی نقش حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» در زنده نگه داشتن دین مبین اسلام را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: در میان کشمکش‌هایی که گروه سقیفه در جامعه و پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» ایجاد کردند حضرت «فاطمه‌ زهرا (س)» به میدان آمدند سخنان «پیامبر اکرم (ص)» را به یاد مردم جامعه مدینه آوردند اگرچه گوش‌هایی برای شنیدن حقیقت وجود نداشت.

حسین زاده پیرامون رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» خاطرنشان کرد: نقش حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» بسیار پررنگ و تاثیرگذار بود در حقیقت ایشان پایه‌های اسلام ناب محمدی را تقویت کردند و اجازه نداد که اسلام پس از «پیامبر اکرم (ص)» خاتمه یابد.

***اعمال روز بیست و هشتم صفر

وی در مورد اعمال روز ۲۸ ماه صفر بیان کرد: در روز ۲۸ صفر غسل یکی از اعمال با فضیلت محسوب می‌شود و مومنان می‌توانند با بجا آوردن غسل در این روز همانگونه که جسم را از آلودگی و زنگار پاک می‌کنند دل خود را آماده کنند تا با دعا و مناجات بپردازند.

حسین زاده روزه را یکی دیگر از اعمال ارزنده روز ۲۸ صفر دانست و بیان کرد: روزه در ۲۸ صفر یکی از اعمال ارزنده محسوب می‌شود و ثواب بسیاری را برای روزه‌دار به همراه دارد از سوی دیگر همزمانی رحلت «پیامبراکرم (ص)» با شهادت «امام حسن (ع)» مصادف است و توجه به اهداف ابن بزرگواران در زنده نگهداشتن اسلام ناب محمدی مورد توجه قرار بگیرد همچنین خواندن زیارت «رسول اکرم (ص)» مورد تاکید قرار گرفته است، بجا آوردن نماز «پیامبر اکرم (ص)» برای توسل جهت رفع گرفتاری‌ها و دعا برای عامه مردم و نابودی بیماری کرونا یکی از اعمال نیکو در شرایط فعلی است.

این کارشناس علوم قرآنی زیارت از راه دور را بهترین عمل برای روز ۲۸ صفر دانست و ابراز کرد: در بسیاری از روایات و توسط بسیاری از بزرگان شیوه زیارت از راه دور بیان شده است این مهم برای روز‌های کرونایی بهترین مسیر به قرب الهی و ابراز ارادت به «پیامبر اکرم (ص)» محسوب می‌شود زیارت از راه دور بدین ترتیب است که غسل کنید و بعد با حضور قلب رو به مدینه ایستاده و به ایشان سلام داده و زیارت «پیامبر اکرم (ص)» را بخوانید.

حسین زاده به نمازی برای روز ۲۸ صفر اشاره و بیان کرد: برای روز ۲۸ صفر نمازی بیان شده که دورکعتی بوده که همانند نماز صبح و پس از خاتمه آن تسبیح حضرت «فاطمه زهرا (س)» قرائت شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *