فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب با همکاری مناطق آزاد ایران و روسیه
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر همکاری ایران و روسیه بر تسریع روند راهاندازی کریدور شمال ـ جنوب گفت: با توجه به اهداف مشترک طرفین در زمینههای اقتصادی و امنیتی میتوانیم در کنارهم به عنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاریها را پوشش دهیم.
- بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، نشست مشترک فعالسازی کریدور بینالمللی شمال ـ جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه با حضور «سعید محمد» دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و جمعی از مدیران اقتصادی دولت روسیه در محل دبیرخانه شورایعالی برگزار شد.
این نشست به منظور ارئه راهکارها و پیشنهادات طرفین ایرانی و روسی به منظور تسریع در راه اندازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب و همچنین جذب سرمایه گذاری و توسعه هر چه سریعتر بندر کاسپین برگزار شد.
این نشست به منظور ارئه راهکارها و پیشنهادات طرفین ایرانی و روسی به منظور تسریع در راه اندازی کریدور بین المللی شمال ـ جنوب و همچنین جذب سرمایه گذاری و توسعه هر چه سریعتر بندر کاسپین برگزار شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با تاکید بر همکاری طرفین بر تسریع روند راهاندازی کریدور شمال ـ جنوب گفت: با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینههای اقتصادی و امنیتی میتوانیم در کنارهم به عنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاریها را پوشش دهیم.
محمد به ابعاد اقتصادی و ژئوپولتیکی کریدور شمال ـ جنوب اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این کریدور در خصوص مباحث اقتصادی کاهش هزینه، افزایش کیفیت حمل و نقل، کاهش زمان، صرفه جویی در هزینههای اضافی و در کنار آن ابعاد راهبردی و امنیتی را شاهد خواهیم بود. راه اندازی این کریدور نه تنها توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه را به همراه دارد بلکه برای سایر کشورهای منطقه بخصوص کشورهای چین و هند نیز از این همکاریهای مشترک متنفع خواهند شد.
وی به ظرفیتهای حمل و نقل ریلی و بندری در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به مشخص بودن راهبرد باید بدنبال راهکار باشیم. باید هریک از وظایف کشورهای ایران و روسیه احصاء شوند و هر یک با توجه به چارچوبی که دارند به انجام کارها سرعت ببخشند. با کمک ظرفیتهای موجود در حوزه بندری میتوانیم در زمینه ساخت شناور، تکمیل اسکله رو ـ رو، تکمیل موج شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت ـ کاسپین نیز همکاری مشترک بین مناطق آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.
این مقام عالی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور پیشنهاد داد: این سرمایه گذاریها میتواند از طریق شرکتهای مشترک و بهره برداری مشترک از احداث بندر کاسپین انجام شود، البته این امر مستلزم لایروبی رودخانه ولگا است و در اینصورت استفاده از کریدور شمال ـ جنوب توسعه جدی یافته و اقتصادی خواهد بود. ما در کشور بزرگترین تجهیزات لایروبی را در خلیج فارس در اختیار داریم و استفاده از توان شرکتهای ایرانی میتواند در این زمینه به ما کمک کند.
محمد اظهار داشت: پیشنهاد میشود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود و موضوعات از طریق نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راهکارهایی به منظور سرعت بخشیدن به کار ارائه شود.
ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفههای گمرکی یکسان و تشکیل کنسرسیوم، راهکار فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، نیز در این نشست به ظرفیتها و امکانات موجود در دو بندر انزلی و کاسپین اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه تا پایان سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل میشود، آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاریهای دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام میکنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، نیز در این نشست به ظرفیتها و امکانات موجود در دو بندر انزلی و کاسپین اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه تا پایان سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل میشود، آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاریهای دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام میکنیم.
علی اوسط اکبری مقدم، ایجاد دفاتر مشترک تجاری، اعمال تعرفههای گمرکی یکسان، تشکیل کنسرسیوم مشترک بانکی ـ بیمهای و بخش خصوصی و عقد قراردادهای همکاری مابین شرکتهای کشتیرانی دو کشور را مهمترین راهکارهای پیشنهادی فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب عنوان کرد و افزود: در این مسیر میتوان از توانمندیهای بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و همپنین تشکیل شرکتهای مشترک در حوزههای مختلف اقتصادی و عملیاتی کردن توافقات، سازوکار جلوگیری از تضعیف کریدور شمال ـ جنوب توسط مسیرهای تجاری رقیب نیز بهره برد.
استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در همگرایی اقتصادی و توسعه دوجانبه بین المللی ایران و همسایگان
عضو هیئت مدیره اتاق ایران ـ روسیه نیز در این نشست گفت: کشور ایران و کشور روسیه وجه اشتراک و موقعیت ژئوپلیتیک زیادی دارند. ایران ۱۵ کشور همسایه و روسیه ۱۴ کشور همسایه دارد. ما نیازمند توسعه همگرایی سازمانی و بین سازمانی هستیم، مناطق آزاد کشورهای مرزی ما میتواند در این عرصه نقش آفرینی کنند.
استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در همگرایی اقتصادی و توسعه دوجانبه بین المللی ایران و همسایگان
عضو هیئت مدیره اتاق ایران ـ روسیه نیز در این نشست گفت: کشور ایران و کشور روسیه وجه اشتراک و موقعیت ژئوپلیتیک زیادی دارند. ایران ۱۵ کشور همسایه و روسیه ۱۴ کشور همسایه دارد. ما نیازمند توسعه همگرایی سازمانی و بین سازمانی هستیم، مناطق آزاد کشورهای مرزی ما میتواند در این عرصه نقش آفرینی کنند.
سید جلیل جلالی فر افزود: خوشبختانه دولتهای ایران و روسیه مصمم به توسعه همکاریهای اقتصادی و فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب هستند. در طی ۴ سال گذشته منطقه آزاد انزلی در این خصوص همکاریهای گستردهای انجام داده است.
جلالی فر ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران سیاستهای اقتصاد مقاومتی را داریم و در کشور روسیه سند راهبردی که چارچوب فعالیت مسیر کریدور شمال ـ جنوب را تعیین کرده است. کشور روسیه ماموریت سازمانهای دولتی خود را سازماندهی میکند، ما نیز باید در خصوص مناطق آزاد اروند، چابهار، انزلی و سایر مناطق آزاد کشور ماموریتهایی را تعریف کنیم.
در این نشست مدیران اقتصادی بخشهای دولتی روسیه نیز با استقبال از طرحهای ارائه شده از سوی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بر لزوم ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور با مشارکت ایران و روسیه، توسعه همکاریها میان ذی نفعان کریدور به ویژه هندوستان، کاهش هزینههای حمل و نقل و بوروکراسی اداری، بهره گیری از ظرفیتها و فرصتهای همکاری در چارچوب مناطق آزاد دو کشور تأکید و بر عزم جدی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به منظور توسعه فعالیتها در کریدور شمال ـ جنوب تصریح کردند.
گفتنی است؛ در پایان این نشست «علی اوسط اکبری مقدم» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس نیز به عنوان نماینده کشور روسیه برای تشکیل کارگروه مشترک کریدور شمال ـ جنوب انتخاب شدند.
در این نشست مدیران اقتصادی بخشهای دولتی روسیه نیز با استقبال از طرحهای ارائه شده از سوی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بر لزوم ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور با مشارکت ایران و روسیه، توسعه همکاریها میان ذی نفعان کریدور به ویژه هندوستان، کاهش هزینههای حمل و نقل و بوروکراسی اداری، بهره گیری از ظرفیتها و فرصتهای همکاری در چارچوب مناطق آزاد دو کشور تأکید و بر عزم جدی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به منظور توسعه فعالیتها در کریدور شمال ـ جنوب تصریح کردند.
گفتنی است؛ در پایان این نشست «علی اوسط اکبری مقدم» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس نیز به عنوان نماینده کشور روسیه برای تشکیل کارگروه مشترک کریدور شمال ـ جنوب انتخاب شدند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *