صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پلیس راهور از نیروهایش مطالبه گری می کند

۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶:۱۹
کد خبر: ۷۶۱۷۳۴
مجید رنجبر گفت: ما موقعیت همه تیم‌های پلیس راهور را در اختیار داریم. اگر بعد از اطلاع درباره تصادف نزدیک‌ترین تیم پلیس به محل حادثه نرفته باشد آن‌ها را مورد پرسش قرار می‌دهیم که چرا به محل حادثه نرفته اند؛ بنابراین ما از نیروهایمان مطالبه گری می‌کنیم و نیرو‌ها هم موظف به پاسخگویی به ما هستند.
مجید رنجبر رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص تمهیدات پلیس برای کاهش مخاطرات رانندگی در معابر شهری پایتخت به میزان گفت: کاهش پیدا کردن حجم خطرآفرینی‌های رانندگان هدفی است که پلیس آن را دنبال می‌کند. اما پایین آمدن آمار مربوط به رانندگی خطرآفرین در معابر شهری تهران بستگی به نوع عمل و پیگیری‌های نیروی پلیس هم دارد. درحال حاضر ما حتی به تفکیک بزرگراه‌ها هم آمار رانندگان پرخطر را مورد رصد قرار می‌دهیم. پلیس راهور دنبال این است تا معلوم شود در کدام بزرگراه‌ها رانندگان با بیشترین سرعت تردد می‌کنند. بعد از اینکه بررسی‌های مربوط به حجم سرعت رانندگی در بزرگراه‌های مختلف تهران به انجام می‌رسد برنامه بعدی پلیس راهور پیگیری و اقدام برای کاهش سرعت رانندگی در این بزرگراه هاست.
 
وی ادامه داد: برای مثال بزرگراه شهید همت و شهید خرازی قانونمندتر شده اند و برای شهروندان و آن دسته از رانندگانی که قانون را رعایت می‌کنند این دو معبر بزرگراهی امن شده است. اما در بزرگراه شهید بابایی هنوز آن حجم بالای تخلفات ادامه دارد. پس باید پلیس راهور علت تداوم حجم بالای تخلفات در این بزرگراه را بررسی کند. یکی از علت‌ها می‌تواند به این برگردد که دوربین‌های موجود در این معبر بزرگراهی کمتر از مقدار مورد نیاز است؛ بنابراین یکی از راهکار‌های ما می‌تواند نصب دوربین‌های بیشتر در این بزرگراه باشد. یعنی با نصب دوربین و رصد وضع ترافیکی بزرگراه بابایی آن خودرویی که با سرعت صد و پنجاه کیلومتر در ساعت درحال تردد از این بزرگراه است فقط یک بار جریمه نمی‌شود، بلکه سه بار جریمه خواهد شد. با این تدبیر این راننده متخلف سه مرتبه و هر مرتبه مبلغ دویست هزار تومان باید جریمه پرداخت کند؛ بنابراین یکی از راهکار‌ها نصب دوربین‌های بیشتر برای چنین معابری است. راهکار دیگر هم می‌تواند این باشد که در هماهنگی با مراجع قانونی بررسی کنیم که، چون برای این خودروی متخلف طی سال جاری به دلیل تخلف در بزرگراه بابایی ده بار پیامک فرستاده شده و مراجعه نکرده پس گواهینامه اش باطل شود.

رنجبر در واکنش به اینکه استفاده از نرم افزار‌ها و دوربین‌ها و کاهش حضور میدانی پلیس چه پیامد‌هایی به لحاظ روانی برای شهروندان قانون مدار و افراد متخلف به همراه دارد گفت: این مساله را از دو منظر می‌توان مورد مشاهده قرار داد. اگر در معابر شهری ما اتفاقی رخ بدهد مثلا تصادفی شکل بگیرد پیش از آنکه سرنشینان خودرو‌ها بخواهند با سامانه پلیسی صد و ده تماس بگیرند مامور ما خودش را به محل حادثه رسانده است. پس وجود دوربین‌ها اگر در راستای این باشد که اگر حادثه‌ای روی داد سرعت عمل و اقدام پلیس بالاتر برود و مامور راهور به سرعت خود را به محل تصادف برساند نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت. چون باعث می‌شود تا راننده این مساله را در ذهن خود داشته باشد که اگر پلیس حضور فیزیکی ندارد، اما از طریق دوربین‌ها رصد انجام می‌شود و به محض اینکه اتفاقی بیفتد به سرعت ماموران پلیس از راه خواهند رسید و کمک‌ها و خدمات مورد نیاز را به من ارائه می‌کنند.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی افزود: بنابراین پلیس حضور دارد، اما این حضور به صورت نامحسوس خواهد بود و هر جایی هم که نیاز باشد به سرعت خود را به آن محل خواهد رساند. شاید در یک مسیری چند مامور پیاده پلیس حضور داشته باشند، اما پانصد متر جلوتر اگر تصادفی رخ دهد این ماموران از آن مطلع نمی‌شوند. اگر هم مطلع بشوند شاید یک ساعت طول بکشد تا خودشان را به آن محل برسانند. اما امروز پلیس راهور از این دوربین‌ها برای بررسی تصادفات استفاده می‌کند. علاوه بر دوربین‌ها وجود امکانات دیگری نظیر بی سیم باعث می‌شود تا ما با نیرو‌های میدانی پلیس ارتباط مستقیم داشته باشیم.
 
رییس مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ اذعان داشت: از طرف دیگر هم ما در مرکز کنترل ترافیک رویکرد مطالبه گری داریم. یعنی اینگونه نیست که ما پیامی ارسال کنیم مبنی بر اینکه در بزرگراه همت-جنت آباد تصادفی رخ داده و بعد دیگر از این مساله بگذریم. ما پنج دقیقه پس از ارسال این پیام از طریق سامانه‌هایی که در اختیار داریم موقعیت نیرو‌های خودمان را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا واقعا پلیس به محل حادثه اعزام شده یا نه. ما موقعیت همه تیم‌های پلیس راهور را در اختیار داریم. اگر بعد از اطلاع درباره تصادف نزدیک‌ترین تیم پلیس به محل حادثه نرفته باشد آن‌ها را مورد پرسش قرار می‌دهیم که چرا به محل حادثه نرفته اند؛ بنابراین ما از نیروهایمان مطالبه گری می‌کنیم و نیرو‌ها هم موظف به پاسخگویی به ما هستند. همین مسائل باعث می‌شود تا اگر ما تصادف، درگیری، خرابی یا شکل گرفتن یک گره ترافیکی را به تیم‌های پلیس راهور اعلام کنیم نیرو‌های ما در مناطق باید به سرعت وارد عمل بشوند و نتیجه کار را هم به ما اطلاع بدهند. پس ما دوربین نصب کرده ایم، اما معابر را به حال خودشان رها نکرده ایم. ما به صورت شبانه روزی معابر را رصد می‌کنیم. اگر هم جایی نیاز به حضور میدانی باشد نیروی پلیس باید به سرعت خود را به محل حادثه برساند و حضور فیزیکی هم داشته باشد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *