صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خدمات مشاوره‌ای آموزش و پرورش در شرایط کرونا و آموزش مجازی چگونه است؟

۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۷:۰۱
کد خبر: ۷۶۱۶۴۶
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش، گفت‌:برنامه‌ها و طرح‌های جدی از سوی امور تربیتی و مشاوره و مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به طرح همدل، صدای مشاور، پیام مشاور، فوریت‌های روانی -اجتماعی و برنامه کانون یاریگران زندگی اشاره کرد.
مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با میزان در مورد فعالیت‌های اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در دوران کرونا گفت طرح‌های مهمی در این زمان به طور ویژه مورد اجرا قرار گرفته همچون طرح همدل یا همچون گذشته طرح های سابق در این دوران نیز به شکل مستمر مورد پیگیری واقع شده است.

۱ - طرح همدل
شکوهی گفت: یکی از طرح‌های دوران کرونا طرح همدل است که درقالب این فعالیت به طور مستمر از طریق (تلفن) با اولیای دانش‌آموزان (هرماه یکبار) ارتباط برقرار نموده و ضمن معرفی خود به اولیاء به عنوان مشاور و بیان انتظاراتی که اولیاء می‌توانند با مشاور مدرسه داشته باشند در جریان مسایل روان‌شناختی، تحصیلی و فرایند یاددهی – یادگیری قرار گیرند.

وی ادامه داد: مشاوران با ارتباط مستمر با والدین و دانش آموزان قادر خواهند بود شناسایی به موقع از فوریت‌های روانی – اجتماعی مانند دانش آموزان آسیب دیده داشته باشند.

۲- اجرای طرح صدای مشاور
وی گفت:با توجه به اینکه دانش‌آموزان برای مقابله با مشکلات ناشی از شرایط قرنطینه، آموزش‌های مجازی و دیگر مشکلات روان‌شناختی به خدمات مشاوره‌ای نیازمندند. در این گذر چه بسا دانش‌آموزانی که بصورت اضطراری نیازمند خدمات مشاوره‌ای هستند تا بتوانند از مشکلات روانی، اجتماعی و تحصیلی به درستی عبور کنند.

وی گفت:در این میان نقش بی‌نظیر هسته‌ها و مراکز مشاوره در ارائه خدمات مشاوره‌ای روان‌شناختی، درمانی، مددکاری، حمایت و ارجاع برای دانش‌آموزان نیازمند بسیار حیاتی و حائز اهمیت است. شناسایی به موقع، تشخیص و انجام مداخلات درمانی و حمایتی در محل هسته‌ها و مراکز مشاوره در شرایط کرونا و با توجه به محدودیت‌های خاص خود نیازمند ساماندهی و مراقبت ویژه می‌باشد.

وی اظهار کرد:در این طرح شناسایی به موقع، تشخیص و انجام مداخلات درمانی و حمایتی در محل هسته‌ها و مراکز مشاوره خدمات روانشناختی در آموزش و پرورش به دانش آموزان خدمت می‌کنندکه اعضای تخصصی در این هسته‌ها و مراکز، خدمات مورد نیاز را به دانش آموزان و خانواده ها، ارائه می‌کنند.) در شرایط کرونا به دانش آموزان صورت می‌گیرد.

شکوهی گفت: بر این اساس ارایه خدمات تخصی روان شناختی و حمایتی حضوری و غیر حضوری و برخط صورت برای دانش آموزان آسیب دیده و والدین آنان در هسته ها‌ی مشاوره مناطق و مراکز مشاوره و روان شناختی دانش آموزی و خانواده سراسر کشور صورت می‌گیرد.

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت:لذا با اجرای طرح "صدای مشاور " درصدد آنیم تا بتوانیم به این موضوع اساسی و تخصصی جامعه عمل بپوشانیم.


۳-اجرای طرح پیام مشاور"
وی در مورد طرح پیام مشاور گفت:در مدارس که در یک پیوستار و سیستمی از ستاد تا مدرسه و خانه استمرار می‌یابد؛ کمک می‌نماید تا در شرایط کرونایی که امکان حضور فیزیکی در مدارس وجود ندارد، بتوانیم نسبت به ارائه آموزش‌های بهنگام و همچنین اطلاع رسانی و هماهنگی‌های لازم برای تمامی دانش‌آموزان و اولیاء از طرق مختلف (کانال‌های مجازی در شبکه شاد و...) نقش آفرینی نماییم.

شکوهی اظهار کرد:در این طرح مشاوران مدارس براساس سیاست‌های اعلام شده و با درک نیاز‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان و اولیاء ضمن اولویت بندی محتوا‌های ارسالی، مراتب را به فوریت در اختیار دانش‌آموزان و اولیاء به طور مستمر قرار خواهند داد.

۴- فوریت‌های روانی – اجتماعی:
 وی افزود:در جهت ارتقاء آمادگی برای واکنش سریع در فوریت‌های روانی اجتماعی، گروهی تخصصی به همین نام و با حضور روانشناسان، مشاوران، مددکاران اجتماعی، پزشکان، روانپزشکان و دیگر تخصص‌های مرتبط در سطح مراکز استان و همه مناطق آموزش و پرورش، راه اندازی شد که در فوریت‌های روانی اجتماعی، سریع و تخصصی، بصورت میدانی وارد عمل شده و اقدامات لازم را در زمینه تشخیص، ارجاع، درمان و حمایت‌های اجتماعی، پیگیری کرده و انجام می‌دهند.

شکوهی در مورد وظایف این کمیته‌ها گفت: ظرفیت‌سازی برای مداخلات روانی به‌موقع و مؤثر برای (دانش آموزان در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی) که دچار فوریت‌های روانی اجتماعی، رفتار‌های پرخطر (خودکشی، فقر، بی‌سرپناهی، تجاوز اخلاقی، جنسی، فرار، بدسرپرستی) از جمله از وظایف این کمیته‌ها می‌باشد.


وی ادامه داد:شناسایی به‌موقع و توانمندسازی (دانش آموزان در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی) که در معرض خطر می‌باشنداز جمله وظایف دیگر این کمیته‌های محسوب می‌شود.

وی گفت:ورود سریع، کنترل و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز در بین (دانش آموزان در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی) وافزایش آمادگی مدارس و مناطق آموزش‌وپرورش کشور برای واکنش سریع در فوریت‌های روانی اجتماعی را نیز می‌توان از دیگر فعالیت‌های این کمیته‌ها دانست.
 

۵-اجرای برنامه کانون یاریگران زندگی:
وی در پایان در مورد فعالیت «کانون یاریگران زندگی» گفت:این کانون با هدف استفاده از ظرفیت همه تشکل‌ها و آموزش و مشارکت همتایان و همسالان شکل گرفته ومی‌تواند نهضتی فرهنگی برای ارتقاء مهارت‌های دانش‌آموزان و در نتیجه ارتقاء سلامت روانی اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد ایجاد نماید.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *