صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عضویت ایران در سازمان شانگ‌های عامل جذب سرمایه گذاری کشور‌های عضو در بنادر شمالی

۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹:۳۸
کد خبر: ۷۵۹۸۸۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: این عضویت عاملی برای جذب سرمایه‌گذاران کشور‌های عضو در بنادر شمالی کشور خواهد بود.
  - طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، محمدتقی انزان پور در رابطه با اینکه بنادر و حمل و نقل دریایی ایران با محوریت بنادر شمالی چه نقشی می‌تواند در راستای تحقق اهداف سازمان شانگ‌های در حوزه دریایی و بندری داشته باشد؟ اظهار داشت: عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های علاوه بر تحکیم ارتباطات اقتصادی و مبادلات تجاری بین اعضا و افزایش حمل و نقل دریایی در بنادر شمالی کشور و به ویژه بنادر نوشهر و فریدونکنار می‌تواند در حوزه گردشگری هم اثرات سازنده‌ای داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه کاهش هزینه، افزایش حمل‌و‌نقل دریایی، جاذبه ترانزیتی و تجاری؛ اثرات همکاری با ۹ عضو اصلی شانگ‌های است، افزود: از مهمترین مزایای اقتصادی عضویت در سازمان همکاری شانگهای، ایجاد مناطق آزاد تجاری بین کشور‌های عضو است؛ شاید بتوان این امر را به عنوان یک عامل اثر گذار در ایجاد مناطق آزاد جدید در شمال کشور در نظر گرفت.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های زمینه ساز و تقویت کننده فضای سرمایه گذاری و همچنین حضور سرمایه گذاران کشور‌ها با امنیت بالای اقتصادی در بنادر شمالی کشور و به ویژه بنادر مازندران است، گفت: روسیه و آسیای میانه بازار‌های جدید صادراتی، وارداتی و ترانزیتی ایران خواهند بود و در حال حاضر بیشتر فعالیت‌های بنادر مازندران در حوزه صادرات و واردات است و از نظر ترانزیتی فعالیت زیادی صورت نپذیرفته است.
 
انزان پور درباره ظرفیت بنادر کشور و به ویژه بنادر شمالی در راستای حمل و نقل ترکیبی با کشور‌های حاشیه خزر، کشور‌های حوزه CIS و اوراسیا، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عبور کالا‌های ترانزیتی از طریق زمینی هزینه بیشتری نسبت به حمل و نقل دریایی دارد، بنابراین با ایجاد زیر ساخت‌های بندری در بندر نوشهر، می‌توان به سمت حمل و نقل دریایی رفت.

لزوم توجه ویژه به رویکرد افزایش فعالیت‌های ترانزیتی

وی افزود: با رویکرد افزایش فعالیت‌های ترانزیتی، سهم حمل و نقل کانتینری به مراتب بیشتر از گذشته خواهد بود، به گونه‌ای که بندر نوشهر که هم اکنون ظرفیت ۴۰۰ TEU را با احداث سایت اختصاصی کانتینری دارا است و اینگونه امکان افزایش ظرفیت جهت تسهیل و گسترش حمل و نقل کانتینری فراهم می‌شود.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران همچنین در پاسخ به اینکه پیوستن ایران به سازمان شانگ‌های چه مزایایی برای توسعه بنادر شمالی کشور و حمل و نقل دریایی ایران به همراه دارد؟ عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین مبادلات تجاری ایران با کشور‌های چین و روسیه صورت می‌گیرد و با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های امکان تجارت دریایی با روسیه تقویت خواهد شد و همچنین می‌توان مبادلات تجاری با چین را با تمرکز بر فعال سازی فعالیت در کریدور چین-قزاقستان-ایران که هزینه حمل و نقل کمتری را با خود به همراه دارد، افزایش داد.
 
انزان پور افزود: به این ترتیب کالا از طریق مسیر دریایی ایران-قزاقستان و مسیر ریلی قزاقستان به چین جابجا می‌شود و در حوزه ترانزیت هم مسیر خوبی خواهد بود که می‌تواند در افزایش حمل و نقل دریایی بنادر مازندران اثرات شگرفی را ایجاد کند.
 
 
 در حال تکمیل..


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *