صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کاهش ۷۵ درصدی میل به قمار با ورود دادستانی/ انسداد ٢٠ هزار حساب بانکی مرتبط با قمار/ قطع خدمات ۴ هزار و ۵٠٠ دستگاه کارت‌خوان/ خروج قاچاق دستگاه‌های کارت‌خوان از کشور!

۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷:۲۱
کد خبر: ۷۵۹۷۸۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: با ارسال پیامک هشدار از سوی دادستانی به افرادی که در موضوع قمار فعالیت می‌کنند مشاهده شده ۷۵ درصد افرادی که پیامک دریافت کردند دیگر به سمت قمار نمی‌روند.

- مهران مَحرَمیان امروز در یک  نشست مطبوعاتی با موضوع «اقدامات بانک‌مرکزی در راستای مقابله با قمار و شرط‌بندی سایبری»، گفت: در زمینه قمار و شرط بندی با زیست بوم پیچیده‌ای روبرو هستیم که خیلی از کشورهای دنیا درگیر آن هستند.

معاون فناوری‌های نوین بانک‌ مرکزی بیان کرد: در برخی از کشورها قانون خاص مبارزه با قمار غیرمجاز وجود دارد و در ایران در قانون مجازات اسلامی چند دهه از آن می‌گذرد به آن پرداخته شده است که کفاف شرایط روز را نمی‌دهد.

وی افزود: وزارت دادگستری نیز لایحه‌ای به مجلس داده است تا خلاءهای قانونی مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ قانون مجازات اسلامی، بررسی شود و کسی که جرمی مرتکب شده به صورت لحظه‌ای با تبعات آن روبرو شود.

محرمیان گفت: در چنین شرایطی به دلیل تبعات و اثرات جانبی بر بخش‌های دیگر ما جدی وارد ماجرا شدیم و راهبرد اول در این زمینه بحث هوشمندی در نظارت است چراکه نظارت از onside قدرت خود را از دست داده و به سمت offside حرکت کرده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک‌مرکزی تاکید کرد: از تبعات هوشمندی در نظارت این است که اگر کسی قمار بازی می‌کند تحت رصد هوشمند ما قرار دارد و فرد باید بداند که شناسایی و به فرد اخطار و هشدار داده می‌شود.

وی افزود: با ارسال پیامک هشدار از سوی دادستانی به افرادی که در موضوع قمار فعالیت می‌کنند دیده می‌شود که ۷۵ درصد افرادی که پیامک دریافت کردند دیگر به سمت قمار نمی‌روند.

محرمیان گفت: نکته کلیدی نظارت offside بحث هوشمند‌سازی است و اگر نتوانیم داده‌های مختلف را کنار هم بگذاریم و از پردازش این‌ها دیتای مناسب را بیرون بکشیم، عملاً خلافکاران از ما خیلی جلوتر خواهند بود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توضیح راهبرد دوم اظهار داشت: راهبرد دوم مشارکت جدی است بدون تعارف می‌توان گفت بدون همکاری پلیس فتا و قوه قضاییه اعم از دادسرا‌ها و دادستانی را به جای درستی نمی‌توانستیم ببریم.

وی بیان داشت: همکاری بین سازمانی کار راحتی نیست، اما درحال حاضر هماهنگی به وجود آمده است و یک مثلث دادستانی، بانک مرکزی و پلیس فتا در حال حاضر با هماهنگی در حال فعالیت هستند و بانک مرکزی نیز به عنوان یک راس همکاری خوبی با دادستانی و پلیس فتا دارد.

محرمیان بیان کرد: راهبرد سوم اقدامات آگاهی رسانی، تشویقی و تنبیهی در آن حوزه بوده است و ما دیدیم که باید تشویق و تنبیه در این حوزه وجود داشته باشد چه بسا که سازمان‌های پرداخت یا پرداخت‌ساز و شبکه بانکی شاید تجارتشان در اولویت اول قرار دارد و ما برای اینکه اقدام نکردن در این حوزه هزینه داشته باشند به سمت تنبیه و جریمه پیش رفتیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از جریمه‌ها نتیجه داده و بخشی نیز در حال بررسی است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در سال ۹۸ زمانی که جریمه درگاه‌های اینترنتی پرداخت را شروع کردیم ظرف مدت کوتاهی تخلفات جمع شد و زمانی که شرکت‌های این حوزه با جریمه روبرو شدند ظرف چند ماه درگاه‌های RPG جمع شد و اگر مجدداً تخلف صورت گیرد در مدت کوتاهی شناسایی و جریمه می‌شود.

وی افزود: بنا بر اعلام یکی از مسئولان خارج از بانک مرکزی از آبان سال ۹۹ که اقدام هوشمند برخورد با حوزه کارت به کارت به صورت عملیات ویژه را شروع کردیم تا به امروز کاهش ۶۰ درصدی را در این حوزه شاهد بودیم و مطمئنیم که این کاهش بیشتر هم خواهد شد.

محرمیان در خصوص اینکه چرا در مورد اقداماتی که انجام می‌شود زیاد صحبت نمی‌شود، گفت: واقعیت این است که زیست بوم شرط‌بندی به دلیل اینکه پول زیادی در آن جریان دارد متأسفانه افراد باهوش زیادی را جذب خود کرده و برنامه‌نویس‌های خیلی قوی در دام این حوزه می‌افتند زیاد هستند و نتیجتاً اعلام اقدامات ما با جزئیات می‌تواند راهنمایی برای این افراد باشد که اقدامات خود را عوض کنند و ترجیح ما در این حوزه این است که کمتر صحبت کنیم.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص بحث برخورد با کسانی که به این حوزه وارد می‌شوند، گفت: در خصوص قمارباز‌ها ما چهار لایه را با همکاران دادستانی تقسیم کردیم که برای عده‌ای پیامک هشدار ارسال می‌شود برای عده‌ای پیامک اخطار ارسال می‌شود و کسانی که زیاد در این حوزه فعال هستند برایشان پرونده تشکیل شده است و مراحل برخورد آن‌ها طی می‌شود و همچنین عده‌ای بحث مسدود کردن حساب‌شان مطرح است که مراحل آن نیز طی می‌شود.

وی در خصوص برخورد با کسانی که کارت اجاره‌ای در اختیار دیگران قرار می‌دهند، گفت: طبیعتاً ما در شبکه پرداخت با کسانی که کارت را اجاره کرده‌اند سر وکار نداریم و مربوط به نهاد‌های دیگر است که آن‌ها را شناسایی کنند، ولی تعداد بسیاری از افرادی که کارت را اجاره می‌دهند از سوی بانک مرکزی شناسایی شدند و با حکم قاضی ما برخورد لازم را با آن‌ها انجام دادیم و اینکه اعلام شد قانون جدیدی در مجلس بررسی می‌شود مربوط به مجازات‌های بسیار شدیدی است که برای این حوزه در نظر گرفته خواهد شد.

محرمیان تأکید کرد: بحث دیگر مربوط به شناسایی سرشاخه‌ها است که عمدتاً هم حساب‌هایشان اجاره‌ای است، ولی این حساب‌ها شناسایی می‌شوند و برای حساب‌هایی که گردش‌های کلانی دارند پرونده تشکیل می‌شود و در اختیار ضابطین قضایی و همکاران قوه قضاییه قرار داده می‌شود که آن‌ها نیز مراحلش طی می‌شود و من فکر می‌کنم با قانون جدید بتوانیم برخورد‌های سریع‌تری در این زمینه داشته باشیم.

٢٠ هزار حکم قضایی برای حساب‌ها و کارت‌های اجاره‌ای مرتبط با سایت‌های قمار صادر شده است و به همین تعداد کارت و حساب نیز مسدود شده است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: ٢٠ هزار حکم قضایی برای حساب‌ها و کارت‌های اجاره‌ای مرتبط با سایت‌های قمار صادر شده است و به همین تعداد کارت و حساب نیز مسدود شده است.

وی در خصوص شناسایی دستگاه‌های پوز در خارج از کشور و تراکنش‌های مشکوک گفت: در حوزه دستگاه‌های پوز نیاز اطلاعاتی از سازمان‌های دیگر برآورده نشد، اما با استفاده از رویکرد هوشمندسازی تراکنش‌های مشکوک دستگاه‌های پوز شناسایی شده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: سامانه‌ای در بانک مرکزی برای رصد دستگاه‌های پُوز(کارتخوان) فعال شده است  و اطلاعات تک به تک این دستگاه‌ها را در اختیار داریم به طوری‌که اواخر سال گذشته ٨ هزار و ۵٠٠ دستگاه کارتخوان و پایانه مشکوک شناسایی شد که ۴ هزار و ۵٠٠ دستگاه کارتخوان که از تخلف آنها اطمینان حاصل کردیم، قطع شد.

محرمیان تکید کرد: آمار تراکنش دستگاه‌های کارتخوان خارج از کشور در فروردین و اردیبهشت ٩٩ به شدت نزولی شد.

وی در توضیح روش خروج دستگاه‌های پوز از کشور گفت: خروج دستگاه‌های کارتخوان از کشور در حوزه وظایف بانک مرکزی قرار ندارد و گمرک باید در این باره صحبت کند، اما عمدتا دستگاه‌های کارتخوان به طور قاچاق از کشور خارج می‌شوند، اما به هر طریقی که از کشور خارج شده اند با اولین تراکنش در خارج از کشور شناسایی و قطع می‌شوند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص جریمه PSP‌ها(شرکت‌های واسطه‌ای بین بانک و مشتری)، گفت: اینکه PSP‌ها از این تخلف آگاهی داشته باشند یا نه، ربطی به بانک مرکزی ندارد، ولی اگر واکنشی نسبت به تراکنش دستگاه‌های پوز خارج از کشور نشان ندهند، جریمه می‌شوند.

محرمیان گفت: صاحبان دستگاه‌های پوزی که آن‌ها را در اختیار سایت‌های قمار قرار می‌دهند در لیست سیاه شاپرک قرار می‌گیرند وهر پایانه‌ای که خارج از کشور تراکنش داشته باشد از نظر ما غیرمجاز است و مسدود می‌شود.

وی تاکید کرد: تا به این لحظه ١١ هزار درگاه مشکوک و غیر مجاز شناسایی و از دسترس خارج شده است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *