صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آزادسازی واردات خودرو؛ مسیری برای تعدیل قیمت‌ها/ بی‌توجهی خودروساز و قطعه سازان داخلی به تعهدات

۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵:۵۴
کد خبر: ۷۵۹۶۳۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
کارشناس بازار خودرو گفت: خودروساز داخلی و قطعه سازان به بهانه مسائل مالی و مشکلات، تعهدات خود را انجام نمی‌دادند و با توجه به کاهش عرضه خودرو قیمت خودرو افزایش پیداکرده بود، ولی در حال حاضر عرضه بهتر شده است و به علت اینکه نگرانی واردات خودرو نیز مطرح می‌شود میزان تقاضا در بازار مقداری کاهش پیداکرده است و لذا قیمت‌ها تعدیل می‌شود.
فربد زاوه در گفت‌وگو با میزان، درباره آزادسازی واردات خودرو، گفت: در  آیین‌نامه اجرایی ضوابط فنی واردات خودرو، بندی وجود دارد که شورای رقابت را مجاز به ایجاد محدودیت در بازار واردات خودرو می‌کند اگر این بند اجرا شود منجر به هیچ تغییر قیمتی نمی‌شود و فقط برگه‌های ثبت سفارشی که دست افراد شرکت‌ها در گردش است ارزش‌های میلیاردی پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر در آیین‌نامه اجرایی ضوابط فنی واردات خودرو بند ایجاد محدودیت در بازار واردات خودرو توسط  شورای رقابت حذف شود اتفاقی که صورت می‌گیرد این است که ماشین‌های گران بازار که قیمت‌های نجومی فراتر از ارزش پیداکرده‌اند به‌شدت کاهش قیمت خواهند داشت و ماشین‌های ارزان بازار که ماشین‌های داخلی هستند به لطف درآمد دولت از محل واردات دچار تورم کمتری می‌شوند یعنی ماشین‌های داخلی نسبت کاهش به قیمت مطلق امروز ۵ الی ۱۰ درصد می‌شود و در ماشین‌های وارداتی امکان دارد بین ۳۰ الی  ۵۰ درصد کاهش صورت بگیرد.

کارشناس بازار خودرو گفت: طی یکسال دیگر که این قانون اجرا می‌رسد و شش ماه دیگر که ماشین‌ها وارد بازار می‌شود انتظار این است که ماشین‌های داخلی براثر تورم کشور گران شود،  ولی درآمد حاصل باعث می‌شود که قیمت‌ها کاهش پیدا کند و کمتر گران شود و تمامی ذینفعان بازار منتفع می‌شوند.
 
وی اظهار کرد: جزئیات بند ایجاد محدودیت در بازار واردات خودرو توسط  شورای رقابت فعلاً مشخص نشده و تنها اعلام‌شده است که ۶ ماه یکبار شورای رقابت میزان تقاضای خودروهای وارداتی را تخمین بزند و به همان تعداد اجازه واردات بدهد و این تصمیم خطرناک است، زیرا  تقاضای انباشت داریم و مهم نیست که این تخمین درست یا غلط باشد و در ثبت سفارش در همه کالاها ۵ الی ۱۰ برابر انجام می‌شود و چون علت اینکه قوانین جاری کشور ناپایدار است ریسک نمی‌کنند وقتی ثبت سفارش باز است کم ثبت سفارش کنند و یا به‌اندازه مصرف سفارش دهند.
 
زاوه در خصوص علت ریزش قیمت خودرو در بازار، گفت: خودروسازهای داخلی و قطعه سازان به بهانه مسائل مالی و مشکلات، تعهدات خود را انجام نمی‌دادند و با توجه به کاهش عرضه خودرو  قیمت خودرو افزایش پیداکرده بود، ولی در حال حاضر عرضه بهتر شده است و به علت اینکه نگرانی واردات خودرو نیز مطرح‌شده  میزان تقاضا در بازار مقداری کاهش پیداکرده است لذا قیمت‌ها تعدیل می‌شود.
 
وی افزود: افزایش قیمت در ایران گریزناپذیر است. اقتصاد ایران متورم است و حداقل باید انتظار افزایش سالانه  ۵۰ درصد را داشته باشیم بنابراین  دولت باید اقدامات اساسی در بودجه و بانکداری  انجام دهد.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *