شبکههای اجتماعی و چالش نظر بهجای خبر
- مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: در قرن ۲۱ با گسترش نرمافزارهای پیامرسان اجتماعی در اینترنت و ایجاد بسترهای اشتراکگذاری فیلم و عکس، مکالمات از تماس تلفنی ساده به اشتراک چندرسانهای تغییر کرد.
شبکههای اجتماعی با آسان کردن تولید محتوا و انتشار آن توسط کاربران، تأثیر زیادی در انتقال پیام داشتند. واتسآپ، اینستاگرام و توییتر از نمونههای این شبکهها هستند که با اضافه کردن امکانات جدید و جذابیتهای خاص برای کاربران تا جایی پیش رفتند که تعداد کاربران ثبتنام شده در این شبکهها از جمعیت فعلی دنیا بیشتر است.
این رسانهها با تأثیر مستقیم بر افکار عمومی، زندگی و فرهنگ مردم را بهمرور زمان دستخوش تغییر کردند و کمکم مانند از بین رفتن حریم خصوصی، نمایشی شدن زندگی روزمره و تجملگرایی شدند. بسیاری از مخاطبان فضای مجازی، مطالب اینترنتی را بدون اینکه بخوانند در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند که این کار باعث سرازیر شدن موج شدید شایعات و جایگزین شدن نظر بهجای خبر در جامعه میشود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است از باز ارسال اخباری که از صحتش اطمینان نداریم، خودداری کنیم و بدانیم که این کار نقش تعیینکنندهای در کنترل اخبار کذب و بیاساس دارد. ما میتوانیم با افزایش دانش سواد رسانهای، خود را از این چالشها ایمن نگهداریم.