دیدار هیئت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی کشور با رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه
-طبق اعلام روابط عمومی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی کشور ، جلسه اعضای هئیت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی کشور با «رئیس» مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه برگزار شد.
در آغاز این نشست که بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور در محل سالن جلسات «مافا» دستگاه قضائی برگزار شد، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، اعضای هیئت مدیره کانون، مشکلات و پیشنهادات خود را در حوزه خدمات و دفاتر ارائه کردند.
بر اساس این گزارش، در این جلسه که «مدیرکل امور عمومی و پشتیبانی» مرکز نیز حضور داشت اهم مطالب مطرح شده، شامل امنیت شغلی دفاتر، افزایش هزینه دفاتر و عدم تناسب تعرفهها نسبت به تورم و رشد بی رویه قیمت اقلام مصرفی دفاتر، دخالت مراجع غیرمسئول در امور دفاتر، هجمههای داخلی و بیرونی به کانون و دفاتر خدمات، کم توجهی به نقش مهم دفاتر در ساماندهی و افزایش رضایتمندی مردم به دستگاه قضائی، بی اعتمادی دستگاه قضائی به کانون و دفاتر و ضرورت بازنگری در آیین نامه و افزایش صلاحیت دفاتر در ارائه خدمات و کوتاه کردن دست موسسات غیرمجاز و کافی نتها از حوزه خدمات الکترونیک قضائی و هوشمندی در خودکاربری نمودن خدمات بود.
در ادامه، کاظمی فرد – رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، ضمن تاکید بر نقش موثر دفاتر در قوه قضائیه بر تغییر نقش دفاتر از دفتر به خدمت تاکید و رفع محدودیتهای زمانی و کاربری دفاتر را در صورت تمایل مدیران در افزایش اثر بخشی و ارائه خدمت مطلوب در دفاتر متناسب با نیاز مراجعان در رفع مشکلات معیشتی دفاتر موثر دانسته و استقلال ضابطهمند دفاتر در قالب آزادی در عین کنترل پذیری اعلام نظر نمودند.
وی خاطر نشان ساخت: به دنبال این هستیم که فرمایش مقام معظم رهبری در مورد خدمات آسان و رایکان به مردم را با حفظ درآمد و شرایط اقتصادی دفاتر از طریق توسعه صلاحیت دفاتر محقق سازیم.
کاظمی فرد افزود: برگزاری جلسات فصلی با اعضای هیئت مدیره و ارتباط با مدیران با انجام نشستهای مشترک، افزایش صلاحیت دفاتر و تغییر نقش از ارائه خدمت ثبت درخواستها به ورود در اموری که قابل واگذاری به دفاتر است و پیچیدگی قضائی ندارد، از دیگر برنامههای عملیاتی فی ما بین خواهد بود که در اصل، هدف این است که در امور مردم تسهیل فراهم شود.
در ادامه، تدین – مدیر عامل کانون – نیز به ظرفیت دفاتر خدمات جهت اجرای سیاستهای قوه قضائیه و دسترسی آسان به عدالت اشاره و عنوان داشت که هدف کانون و مدیران دفاتر خدمات افزایش رضایتمند مراجعان است.
وی تصریح کرد: برنامه و سیاست کانون این است که هر خدمتی، امکان انجام آن از طریق دفاتر خدمات هست از قوه قضائیه به دفاتر واگذار و هر خدمتی که انجام آن توسط مردم ممکن است باید به خودشان واگذار شود هدف ما خدمت به مردم است نه زحمت برای آنان البته باید یه این نکته توجه داشت امور قضائی صرفا ثبت یک درخواست یا لایحه نیست بلکه نیاز به دانش و اطلاعات حقوقی دارد و چه بسا واگذاری این امور بدون این که مخاطبان ما دانش و توانایی انجام آن را داشته باشند مانند قراردادن یک ابزار پیچیده و تخصصی در دست شخصی ناآشنا با نحوه استفاده از آن است که احتمال آسیبهای غیرقابل جبران وجود دارد؛ لذا خودکاربریهای بدون ضابطه ممکن است نه تنها خدمتی به مردم نباشد بلکه موجب تضییع حقوق آنان شود.
مدیر عامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی کشور ادامه داد: خطر دیگری که در این حوزه وجود دارد ورود اشخاص گمنام و فاقد صلاحیت است که اطراف واحدهای قضائی در قالب موسسات یا خدمات الکترونیک شکل گرفته و از طریق شناسه و رمز شخصی مراجعان اقدام به استفاده از خدمات خودکاربری مانند دریافت اوراق قضائی و اطلاع رسانی یا سایر خدمات برای مراجعان مینمایند.
تدین در ادامه سخنان خود، گفت: بزرگترین خطری که مردم را تهدید مینماید قرار گرفتن رمز شخصی و حریم خصوصی مراجعان در اختیار این اشخاص است. از سوی دیگر تجمیع اطلاعات امکان سوء استفاده و فروش این اطلاعات را برای افراد سودجو فراهم مینماید.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: انتظار کانون و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تثبیت جایگاه دفاتر، اعتماد و احترام به این خیل عظیم خدمتگزاران شریف کشور است که دلسورانه در طول ده سال گذشته بار سنگینی را از دوش قوه قضائیه برداشته و بدون تحمیل هزینه به بودجه عمومی بیش از پنج هزار نیروی انسانی متخصص، صدها هزار متر مربع فضای اداری و تجهیزات را در اختیار قوه قضائیه قرار داده اند و این قشر خدوم و متعهد آمادگی دارند با توسعه صلاحیت دفاتر بیش از پیش در خدمت مردم شریف و نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور عزیزمان باشند.