صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اقداماتی که باید دولت آمریکا برای احیای مذاکرات برجام انجام دهد

۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۵۸۱۵۲
احیای برجام در گرو اقدام‌های اجرایی آمریکا به عنوان ناقض این توافق است.
پایگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیت کرفت» در یادداشتی به همه آن چه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای احیای برجام، باید انجام دهد، پرداخته است.
 
این یادداشت با اشاره به روند مذاکرات «وین» پیرامون احیای برجام در سال نخست ریاست جمهوری بایدن که در بحبوحه تحولات بی سابقه داخلی وارد کاخ سفید شد،می‎گوید، اظهارات اولیه دولت بایدن در مورد برجام، اعتماد و سرمایه سیاسی آمریکا برای بازگشت سریع و ساده به این توافق را در نزد تهران از بین برد.

تاکید «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور مبنی بر اتخاذ گام نخست از سوی ایران و تمایل به توافق طولانی‌تر و قوی‌تر سبب ارسال سیگنال‌های متفاوتی برای تهران شد.
 
این در حالی است که اگر دولت بایدن این لفاظی‌ها را با اقدام‌های آشکار مانند لغو دستور «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از برجام، صدور اجازه لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام یا انجام اقدام‌هایی در مسیر کاهش تحریم‌ها در سایه شیوع کرونا، همراه می‌کرد، سردرگمی در رابطه با برجام تا حد زیادی برطرف می‌شد.
 
یادداشت در ادامه آورده است که ایران با لفاظی‌های آمریکا از طریق نشان دادن این واقعیت برخورد کرد که «فرصتی برای مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد؛ مگر این که واشنگتن برای لغو تحریم‌ها اقدام کند.»
 
ادعا‌ها و وعده‌های بی نتیجه «رابرت مالی»، نماینده دولت بایدن در امور ایران مبنی بر آمادگی واشنگتن برای رفع تحریم‌ها و بی نتیجه خواندن کارزار «فشار حداکثری»، نیز سبب از دست رفتن چند ماه فرصت گرانبها شد.
نگارنده یادداشت در ادامه با اشاره به مخالفت‌ها و کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در احیای برجام، به کُند شدن مذاکرات وین که در ماه آوریل آغاز شد، اشاره کرده و می‎نویسد اقدام‌هایی مانند سرزنش ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، خرابکاری مخفیانه در تاسیسات هسته‌ای ایران یا مقاومت در برابر لغو تحریم‎ها، اقدام‌های تشدید کننده‌ای هستند که ایران را در خواسته‌های خود جدی‌تر خواهد کرد؛ ایران با استناد به نقض برجام توسط آمریکا، خواهان دریافت تضمینی مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا در دولت بعدی این کشور است.
 
یادداشت در ادامه از کاهش تحریم‎ها، به عنوان حسن نیت بایدن برای احیای برجام نام می‎برد و می‎افزاید، این در حالی است که دولت بایدن ضمن حفظ فشار تحریمی ترامپ، به دنبال مذاکره‌ای برای تضمین تعهدات بیشتر ایران است؛ این امر تردید ایران را نسبت به مقاصد آمریکا در مورد برجام تقویت کرده و از پیشرفت مذاکرات کاسته است.

«ریسپانسیبل استیت کرفت» در پایان می‎نویسد، باید بدانیم که کارزار فشار حداکثری شکست خورده، اما فرصت برای احیای برجام همچنان وجود دارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *