صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قمی: سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی لازم برای برعهده گرفتن برنامه‌های اربعین را دارد/لزوم توجه به موسسات قرآنى

۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴:۰۱
کد خبر: ۷۵۷۶۲۲
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هم افزایی مهمترین اولویت‌های برنامه سازمان تبلیغات اسلامی محسوب می‌شود این امر در جهت رفع موانع و مشکلات بین دستگاهی شکل می‌گیرد و معتقدیم این پیوند می‌تواند رویکردی ارزنده در راستای اجرایی کردن برنامه‌های فرهنگی باشد.
- نشست خبری رییس سازمان تبلیغات اسلامی ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار شد. در این نشست ضمن توضیح رویکرد‌ها و دستاورد‌های سازمان تبلیغات اسلامی به برنامه‌های این سازمان نیز اشاره گردید این نشست در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام محمد قمی با بیان رویکرد‌هاى سازمان تبليغات گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب و با محور نهضت اسلام ناب محمدی؛ حرکتی عمیق تر، علمی‌تر و موثر‌تر را در دستور کار قرار داده و تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های مردمی حرکت ارزنده‌ای را در پیش بگیرد.

وی در همین راستا ادامه داد: مظلومیت فرهنگ یکی از حقایق جامعه امروز محسوب می‌شود لذا همگرایی و باز سازی به منظور اجرای انقلاب فرهنگى یکی از الزامات است و سازمان تبلیغات اسلامی تلاش دارد تا بر همین اساس قدرتمندانه به اجرای وظایف خود بپردازد.

قمی تاکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی پویش نشر خوبی‌ها را در دستور کار قرار داده است. نشان رسانه‌ای «نشر خوبی ها» برگرفته از کلام بنیانگذار کبیر انقلاب «امام خمینی (ره)» بود، زیرا در نظام انقلاب اسلامی همه موظف به نشر خوبی‌ها هستند به همین منظور این نشان در چهل سالگی تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد تا عناصر اثرگذار فرهنگی و تبلیغی بتوانند در این سامانه بروز و ظهور داشته باشند.

وی اظهار کرد: ما باید مروج خوبی‌ها باشیم و همه مردم خود را مروج خوبی‌ها بدانند امکان نشر خوبی‌ها باید بین مردم فراهم شود. هر قسمت در سازمان تبلیغات باید اولویت خود را در هر زمینه بیان کند؛ اصلی‌ترین مسأله ما سبک زندگی است و اگر بخواهیم مشکلات را اصلاح کنیم باید سبک زندگی را اصلاح کنیم. سبک زندگی را باید با محوریت خانواده درست کنیم. به عنوان مثال باید سبک زندگی فرزند آوری را ترویج دهیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استفاده از ظرفیت‌های اقشار مختلف در جامعه را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: جلسات و مکاتباتی با اقشار مختلف از جمله پزشکان و معلمین و ... صورت گرفته این اقشار نقش موثری در تربیت، ترویج و فرهنگ دارند و به واسطه آنان می‌توان به تحولات فرهنگی و مردمی دست یافت از سوی دیگر پی گیری مسائل اجتماعی امری مهم و ضروری است از آنجا که اجرای برنامه‌های فرهنگی نیازمند ابزار و فرصت‌ها است لذا اثر بخشی برناهه‌ها نیازمند همراهی داشته تا پیوند مستحکمی را با جامعه برقرار کند و در نهایت فرهنگ سازی را در بر داشته باشد. ما از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم تا هم افزایی شکل بگیرد و آنچه باعث ترویج و گسترش برنامه‌ها توسط ظرفیت‌های مردمی اجرای شود.

وی اهمیت هم افزایی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: گام دوم انقلاب در راستای ساختار‌های گذشته حرکت می‌کند و تلاش دارد تا بهساز و بازسازی برنامه‌های متعدد همچنین شکل دهی پویش‌ها و کنش‌ها برای اجرای برنامه‌ها تاثیر گذار و اسلامی روندی اجرایی و اثر بخش را در پیش بگیرد لذا این مهم به جد دنبال می‌کنیم.

***هم افزایی

قمی اهداف سازمان تبلیغات اسلامی را مورد بررسی قرار داد و افزود: هم افزایی مهمترین اولویت‌های برنامه سازمان تبلیغات اسلامی محسوب می‌شود این امر  در جهت رفع موانع و مشکلات بین دستگاهی شکل می‌گیرد و معتقدیم این پیوند می‌تواند رویکردی ارزنده در راستای اجرایی کردن برنامه‌ها فرهنگی باشد؛ برای این منظور با شورای عالی انقلاب فرهنگى و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رایزنی‌های لازم انجام شده است ما معتقدیم زمانی برای بازسازی و بهسازی فراهم شده و باید از آن بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: زمزمه‌های پیرامون تجمیع حوزه فرهنگ هنری و بخش قرآنی وجود دارد در این راستا قطعاً می‌توانیم با هم افزایی به ترویج اسلام ناب محمدی همت کنیم اگرچه فرهنگ امری زمان بر است، اما حرکت در این مسیر یکی از الزامات جامعه امروز ما محسوب می‌شود ما معتقدیم که پرچمدار یک گفتمان فرهنگی خواهیم بود و اسلام ناب محمدی و هویت ایرانی را گسترده منتشر خواهیم کرد.

***خود باوری

وی خود باوری را امری مهم در جامعه امروز دانست و بیان کرد: مردم ما مردمی فرهیخته و به شدت دین باور هستند که این مهم را از طریق افکار سنجی‌ها به خوبی مشخص شده است از این پتانسیل می‌توان در نشر خوبی‌های استفاده کرد، شکل‌گیری نشر خوبی‌ها در جهت تبلیغ دین حرکتی صادقانه تلقی می‌شود.

***سبک زندگی

وی مشکلات امروز جامعه را مورد بررسی قرار دادو اظهار کرد: یکی از مسائل امروز جامعه ما توجه به کانون خانواده است امری مهم و تاثیر گذار بر روند اجتماعی کشورلذا یکی از اولویت‌ها ما توجه به سبک زندگی بنا نهاده شده این مهم با توجه به زیست بوم‌ها منطقه‌ای مورد بررسی بود و البته در این زمینه برنامه‌های تولید و تهیه شده که به کمک صدا و سیما به روی آنتن رفته است.

قمی به رویکرد دیگر سازمان تبلیغات اشاره و بیان کرد: برای اجرای بهتر برنامه‌ها رویکرد ارزیابی و افکار سنجی را فعال کریدم تا بتوانیم نتایج برنامه‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم بدین ترتیب می‌توانیم در بهروی برنامه‌ها و بررسی نتایج عملکرد بهتری را داشته باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به ظرفیت‌های گردشگری دینی اشاره و اظهار کرد: گردشگری دین از جمله رویکرد‌هایی است که در دستور کار برنامه سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد این مهم با اتمام بیماری کرونا با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد ما پتانسیل‌های فراوانی در این زمینه داریم و البته رایزنی‌های را نیز در این زمینه با وزیر گردشگری داشته ایم.

***آمادگی برگزاری برنامه‌های اربعین را داریم

وی تاکید کرد: سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی لازم برای برعهده گرفتن برنامه‌های اربعین حسينى را دارد بدین ترتیب می‌تواند به انضباط بیشتری در برگزاری برنامه‌هاى اربعین را ساماندهی کند با این همه تا بحال به اندازه وظیفه‌ای که بر عهده ما قرار داده شده بود به اجرای فعالیت در اربعین پرداخته ایم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی خود را نماینده مردم می‌داند و برای اجرای برنامه‌های مناسب در ابعاد مختلف تلاش‌های مختلفی را انجام داده است به عنوان مثال کتاب شهر‌های که تاسیس شده است زمینه را برای افزایش سرانه مطالعه فراهم می‌کند این امر در شهرستان بیشتر کاربردی است و بستری مناسب برای دسترسی مردم به کتاب بوده عملکرد این بخش قابل توجه است.

***زیر سایه نظارت

قمی نقاط ضعف سازمان تبلیغات اسلامی را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی اگرچه تلاش داشته تا در زمینه تبليغ دین و اسلام ناب محمدى حرکت‌های خوبی داشته و حتی بخش‌های اجتماعی و تبلیغی را پوشش دهد، اما ضعف‌هایی نیز در عملکرد خود داشته است این سازمان در ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر نمایندگانی دارد اما با توجه به تلاش همه آن‌ها هنوز نتوانسته ایم به هدف عالی و مطالوب در نظر گرفته شده دست یابیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حرکت در مسیر گام دوم انقلاب برای سازمان تبلغات اسلامی را رویکرد اصلی دانست و تصریح کرد: اهداف بزرگی را برای اجرای کردن در گام دوم در نظر داریم اگرچه من معتقدم که این اهداف و برنامه‌ها بسیار دشوار‌تر از گام اول هستند، ولی با تمام توان برای اجرای آن‌ها قدم بر می‌داریم و در این زمینه استفاده از ظرفیت‌ها مردمی را مهمترین رویکرد خود می‌دانیم، زیرا ارتباط متقابل و هم افزایی را منشا و مسیر درست دست یابی به موفقیت و اهداف می‌دانیم.

***خود اتکایی

قمی افزایش خود اتکایی و خود باوری را در بین جامعه نکته‌ای مهم دانست و ابراز کرد: تصور جامعه ایرانی از توانمندی هايش امری مهم است و برای این مهم باید تلاش کرد زمانی سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند بگوید در اجرای برنامه‌های خود موفق عمل کرد که بتواند روحیه خود باور و توانمد سازی و دین باری را گسترش داده باشد این مهم در حوزه اجتماعی بسیار مورد توجه است؛ ما معتقدیم سیاست زدگی در جامعه فرهنگی و گره گشایی از مشکلات مختلف جامعه باید در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی باشد و همه سازمان‌های باشد که در راه رشد وتعالی فعالیت می‌کنند.

***اعتباری که پرداخت نشد

وی توجه به موسسات قرآنی را ضروری دانست و تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌ها گذشته توجه به موسسات قرآنی در کمترین حد ممکن انجام شده در عین حال بودجه اى که مختص این بخش بوده اختصاص پیدا نکرده و بیشترین صدمه را در گسترش بیماری کرونا متحمل شده است این در حالی است که موسسات قرآن کریم مروج کتاب آسمانی بوده اند و مفاهیم بزرگ کتاب الهی را در جامعه خوصوصا جامعه نوجوان ترویج می‌کنند.


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به برخی شایعات اشاره و اظهار کرد: اختلافی بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد اسلامی وجود ندارد و دیدار‌ها تنها به منظور رفع موانع فرهنگی انجام شده است در عین حال سازمان تبلیغات اسلامی اعتقاد قوی به همگرایی و هم افزایی دارد و در همین راستا حرکت می‌کند.

وی نقش پویش‌ها و کنش‌هایی که در طول برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در دو سال اخیر شکل گرفته را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: پویش‌ها مردمی که در طی بیماری کرونا و در جهت مواسات و همدلی ایجاد شد نشان داد که با کمک گرفتن از مردم می‌توان گام‌های خوبی را در راستا اجرای پویش‌های مردمی و کمک به اقشار کم توان در پیش گرفت برای کمک در جهت تامین بسته‌ها معیشتی و صدمه دیدگان از مشکلات کرونا و حضور برخی افراد در غسالخانه‌ها یا بیمارستان‌ها همگی بخش‌های از توان پویش‌های شکل گرفته است در عین حال اعتقاد ما بر توانایی فعالیت‌های خیر خواهانه و همدلانه توسط هیئت‌ها و مساجد محله به اثبات رسیده است.

قمی رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی را ارزشمند دانست و خاطر نشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی تلاش دارد تا عمیق تر، مردمی تر، اجتماعی تر، علمی‌تر و موثر‌تر به نشر خوبی‌ها و اسلام ناب محمدی بپردازد و در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است. عزم ما تحول و تغییر بوده و بر این مهم خود را متعهد می‌دانیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *