صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

میرعالی: تنها را نجات امروز عرصه چاپ و نشر استقبال مردم از خرید کتاب و کتاب‌خوانی است

۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴:۰۵
کد خبر: ۷۵۶۴۹۵
یک نویسنده کتاب گفت: تدوین و تولید کتاب به استقبال مردم از جامعه باز می‌گردد تصور کنید هر چقدر هم که هزینه چاپ و تولید کتاب بالا باشد با استقبال و خرید مردم چرخه نشر فعال‌تر شده و در نتیجه نویسنده نیز بهره لازم را خواهد برد.

فاطمه سادات میرعالی در گفت‌وگو با پیرامون اوضاع نشر در روز‌های کرونایی گفت: گسترش بیماری کرونا ابعاد بسیار وسیعی را در بر داشت که از جمله آن، رکود موجود در حوزه نشر بشمار می‌رود، متاسفانه در کشور ما سرانه مطالعه در سطح بسیار پایینی قرار گرفته، با وجود جمعیت چند میلیونی انتظار برای بالا بودن سرانه مطالعه امری بدیهی است، اما عدم وجود چرخه توزیع مناسب و همچنین تبلیغات پیرامون معرفی کتاب‌های منتشر شده سبب گردیده؛ سرانه مطالعه در حد بسیار پایینی قرار بگیرد.

این نویسنده کتاب در همین راستا اظهار کرد: عملکرد ضعیف رسانه‌ها در معرفی کتاب‌ها به جامعه سبب می‌شود تا تدوین این کتاب‌ها نیز بدون دقت و در برخی موارد بدون کیفیت شکل بگیرد از سوی دیگر میزان نگارش کتاب طی سال‌های اخیر کاهش یافته، این امر به دلیل عدم توجه جامعه به سرانه مطالعه و در عین حال بازار ضعیف تولید و فروش کتاب شکل گرفته است.

وی عملکرد و استقبال جامعه از کتاب را امری مهم دانست و بیان کرد: تدوین و تولید کتاب به استقبال مردم از جامعه باز می‌گردد تصور کنید هر چقدر هم که هزینه چاپ و تولید کتاب بالا باشد با استقبال و خرید مردم چرخه نشر فعال‌تر شده و در نتیجه نویسنده نیز بهره لازم را خواهد برد در عین حال توزیع و خرید کتاب قطعاً رکود موجود در حوزه نشر را از بین خواهد برد.

میرعالی حضور رسانه‌های مجازی در حوزه تبلیغ کتاب را مورد بررسی قرار داد و افزود: پس از رکود و تعطیلی‌های بی وقفه جهت کنترل گسترش بیماری کرونا فضای مجازی بهترین رویکرد برای ارائه کتاب‌ها به جامعه محسوب می‌شود لذا بسیاری از کتاب فروشان و ناشران به این مهم روی آوردند و تا حدودی نیز موفق بودند، اما در ادامه این روند و فعالیت گسترده آن‌ها نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که باید مورد توجه قرار بگیرد بازخورد‌های جامعه نشان می‌دهد آن گونه که باید و شاید از فضای مجازی استفاده‌ی بهینه نشده است.

نویسنده کتاب «حوض خون» به ساختار جامعه برای مطالعه کتاب‌ اشاره و تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که کتاب‌های با محتوا و در عین حال جذاب می‌توانند مخاطب را به خود جذب کنند و بازاری ارزشمند برای جامعه فراهم کنند این نکته ارزشمند و مهم است، اما متاسفانه ما می‌بینیم که حوزه فرهنگ به آن توجه ویژه‌ای ندارد.

میرعالی شیوه تبلیغات در حوزه فضای مجازی را مورد بررسی قرار داد و افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم تعریفی مناسب برای تبلیغات در فضای مجازی پیدا کنیم، این مهم را می‌توان از شیوه تبلیغات کتاب‌ها در فضای مجازی به خوبی جستجو کرد در بسیاری از موارد دیده می‌شود که تنها یک عکس از جلد کتاب گذاشته شده و متنی محدود که بیانگر جذابیت‌های کتاب نیست زیر آن نوشته شده است پس می‌توان به جرأت گفت که ادامه این روند قطعاً نمی‌تواند مخاطبان را به خود جذب کند لذا باید برای عملکرد بهتر به دنبال راهکار‌های مناسب‌تری بود البته باید این نکته را نیز اضافه کرد که کتاب‌های صوتی تاثیرات بیشتری بر روی مخاطبان گذاشته و از استقبال بیشتری برخوردار هستند در هر صورت در حوزه تبلیغ و معرفی کتاب بسیار ضعیف عمل کردیم و این امر جای تأمل و تفکر بسیار دارد.

وی میزان سرانه مطالعه کتاب را در روز‌های کرونایی مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: آمار دقیقی پیرامون سرانه مطالعه در روز‌های کرونایی وجود ندارد، اما بررسی‌های میدانی من نشان می‌دهد که مردم به کتاب علاقمند بوده و برای اینکه بتوانند اوقات فراغت خود را پر بار کنند اقدام به سفارش کتاب کرده‌اند، حتی برخی کتابخانه‌داران نیز استقبال گرمی از خرید کتاب کردند با این همه باید توجه داشته باشیم که اگر خوراک خوب از سوی ناشر و نویسنده به مخاطب ارائه شود زمینه را برای خرید کتاب فراهم می‌کند.

این نویسنده کتاب تصریح کرد: باید محتوایی که تولید می‌شود ارزشی و اعتقادی باشد ما می‌توانیم قهرمان اصلی جامعه خود را به خوبی به مردم معرفی کنیم ما دارای تاریخ شفاهی بسیار خوبی در انقلاب و هشت سال دفاع مقدس هستیم افرادی که ظاهراً عادی هستند، اما قهرمانی بزرگ برای جامعه محسوب می‌شوند و گمنام باقی مانده‌اند تعدادشان بسیار است.

میرعالی به چالش‌های موجود برای نویسندگان در جامعه و حوزه نشر اشاره و خاطرنشان کرد: قطعا نویسندگان فرهیختگانی هستند که در سخت‌ترین شرایط همچنان به تحکیم فرهنگ جامعه عشق می‌ورزند و این امر را بدون در نظر گرفتن هزینه مالی انجام می‌دهند، از انجام تحقیقات میدانی تا خروج محتوا و ارائه مطلب باکیفیت همگی زمان‌بر و در عین حال هزینه بر هستند، اما با همه موارد جذابیت کار به حدی است که نویسنده ترجیح می‌دهد تا فعالیتش را بدون هیچ چشم داشتی ادامه دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *