هشدار نوید اسماعیلی به خانوادهها برای تماشای «طبقه یک و نیم»/ادامه گلایهها از عدم ترویج فرهنگ مطالعه
- شانزدهمین روز از شهریورماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به اظهار نظر نوید اسماعیلی کارگردان سینما پیرامون وضعیت صنعت سینمای ایران اشاره کرد.
اسماعیلی: مخاطب زیر ۱۵ سال به هیچ وجه نباید «طبقه یک و نیم» را تماشا کند/صنعت سینمای ایران زنگ زده!
یک کارگردان سینما گفت: به هیچ عنوان نباید مخاطب زیر پانزده سال «طبقه یک و نیم» را ببیند، چون بنده خودم کارگردان این فیلم هستم و خود من اجازه نمیدهم که کودک و یا نوجوان خودم چنین فیلمی را ببیند.
نوید اسماعیلی در گفتوگو با میزان پیرامون اکران جدیدترین اثر خود «طبقه یک و نیم» در شرایط کرونایی گفت: ما به خاطر اینکه شرایط روحی مردم از لحاظ کرونا فعلا خوب نیست و لحظات تلخ زیادی داریم، جمعبندی که با دوستان و عوامل و مجری طرح کردیم تصمیم بر این شد برای بهتر شدن حال روحی مردم ابتدا در سینماها به اکران «طبقه یک و نیم» بپردازیم و سپس در شرایط مناسب اکران آنلاین را آغاز کنیم کنیم.
وی پیرامون ریسک «طبقه یک و نیم» در شرایط کرونایی امروز و اینکه هنوز خیلی از مردم از بازگشایی سینماها بی خبر هستند تاکید کرد: از لحاظ مادی ما هیچگونه چشمداشتی برای بازگشت سرمایه این فیلم نداریم یا به طور راحت تر اگر بخواهم بگویم اصلا ما به فکر مادیات نیستیم در حال حاضر پروانه نمایش را دریافت کردهایم و به محض اینکه یک مقدار شرایط کرونا کمرنگتر شود و حال روحی مردم بهتر شود، صد در صد و قطعاً و یقیناً ما اکران سینمایی «طبقه یک و نیم» را خیلی سریع آغاز میکنیم.
اسماعیلی پیرامون مضمون کمدی اجتماعی «طبقه یک و نیم» بیان کرد: بعضی وقتها ما به یک سری از شرایط میخندیم، ولی نباید به آن شرایط بخندیم، سناریو داستان «طبقه یک و نیم» هم همین است ما یک طنز موقعیتی و تلخی را در داستان داریم که خنده ندارد؛ به نظر من اگر یک مقدار مخاطب یا تماشاگر با دیدگاه باز و مثبت به فیلم نگاه کند خندهای ندارد و بیشتر طنز تلخ است اما از لحاظ موقعیتی که کاراکترها در آن قرار میگیرند برای مخاطب خندهآور است.برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
تاثیر مستقیم سرانه مطالعه بر بازار نشر/کمکاری رسانهها در ترویج فرهنگ مطالعه
یک نویسنده کتاب گفت: سرانه مطالعه در کشور ما بسیار محدود و این امر در رکود بازار نشر نیز اثری مستقیم دارد.
حسین گلدوست در گفتوگو با پیرامون تاثیر تسهیلات و در نظر گرفته شده و تعرفه فرهنگی برای حوزه نشر گفت: صنعت نشر به خاطر چالشهای متعدد خصوصا در حوزه اقتصادی با بحرانهای بزرگی روبرو شده و هر چه زمان میگذرد مشکلات بیشتر میشود چنانچه تسهیلات خصوصا ارائه کاغذ دولتی انجام شود شاهد بهبود شرایط نشر خواهیم بود.
وی در همین راستا ادامه داد: بزرگترین و مهمترین چالش کمبود و گرانی قیمت کاغذ در حوزه نشر است گفتوگوهای من با ناشران بزرگ مانند انتشارات امیرکبیر نشان میدهد که کتابهای ارزنده وجود دارند که در نوبت چاپ قرار گرفتهاند، ولی به دلیل عدم وجود شرایط و کاغذ کافی هنوز منتشر نشده اند.
گلدوست در همین راستا ابراز کرد: تزریق کاغذ به ناشران میتواند آنان را برای مدتی پابرجا نگهدارد و جانی دوبار به حوزه نشر دهد، اما باید در نظر داشته باشیم که ارائه کاغذ دولتی نیز برای مدتی تاثیرگذار خواهد بود به عبارت دیگر همانند یک چسب زخم عمل خواهد کرد و برای حل مشکل اصلی باید تدابیر راه گشا در نظر داشت. وجود کارخانههای کاغذ سازی و استفاده از ظرفیتهای آنان قیمت این کالای استراتژیک را در بازار نشر تخت تاثیر قرار داده و در عین حال پشتوانهای برای تامین کاغذ داخلی محسوب میشود.
- بیشتر بخوانید:
- برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید
وی با اشاره به بازار عرضه و تقاضا تاکید کرد: تا زمانی که بازار عرضه و تقاضا برای کتاب در حالت تعادل قرار نگیرد ما شاهد نوسانات قیمت کاغذ و حتی در برخی موارد کمبود این کالا در عرصه نشر خواهیم بود لذا لزوم توجه به فراهم کردن فضای مناسب جهت تولید و تامین کاغذ مورد نیاز فرهنگ و نشر امری مهم بشمار میرود. صنعت نشر برای تولید فرهنگ و کتاب نیازمند فعالیت امن بدور از هر گونه نوسان کاغذ در بازار است.
این پژوهشگر پیرامون قیمت مواد اولیه در بازار بیان کرد: نشر از جمله صنعتهایی است که ثبات قیمت مواد اولیه آن در بازار نقش مهمی را بازی میکند آسودگی خیال ناشر در سرمایه گذاری و اطمینان از بازگشت سرمایه زمینه را برای فعالیتهای فرهنگی باز خواهد کرد. ابعاد آرامش در حوزه نشر چرخه فعالیت در این صنعت را به گردش وادار میکند در این میان نویسنده نیز با طیب خاطر بیشتری اقدام به فعالیت و پژوهش کرده در نتیجه کتابهایی که منتشر میشود از کیفیت بهتری بر خوردار خواهند بود.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
حال و هوای پشت صحنه سریال «هم سایه» در آستانه پخش/درامی عاشقانه با بازی بازیگران مطرح تلویزیون
سریال «هم سایه» بر اساس فیلمنامه تهمینه بهرام علیان و ارسلان امیری، در ۳۵ قسمت ساخته شده و قرار است از امشب از شبکه سوم سیما پخش شود.
با پایان پخش سریال «گاندو» و طبق کنداکتور پخش شبکه سیما قرار بر این شد سریال تلویزیونی «هم سایه» به کارگردانی محمدحسین غضنفری و تهیهکنندگی علی پورکیانی از امشب روی آنتن برود.
به همین مناسبت سری به پشت صحنه سریال «هم سایه» بزنیم که این روزها اگرچه در آستانه پخش است، اما فیلمبرداری آن همچنان ادامه دارد.
سریال «هم سایه» یک ملودرام عاشقانه است که سعی میکند از زندگی و دغدغههای مهاجرین افغانستانی در ایران و همزیستی دو ملت بگوید. این سریال در ابتدا با نام «نیمروز تا تهران» فیلمبرداری خود را آغاز کرد و پس از آن «شرق بهشت» نام گرفت و در آخر به اسم «هم سایه» رسید. محمدحسین غضنفری کارگردانی سریال و علی پورکیانی تهیهکنندگی این مجموعه را بر عهده دارد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید
ورود ما به درمانگاهی در شرق تهران همزمان با ورود دستیاران و بازیگران این سریال است. از یکی از عوامل پشت صحنه این سریال سراغ علی پورکیانی را گرفتیم که پس از چند دقیقه او به محل فیلمبرداری رسید و با خوشرویی پیشنهاد ما را برای مصاحبه پذیرفت. پورکیانی درباره این سریال به میزان گفت: با وجود فراز و نشیبهای زیاد، تولید «هم سایه» با همراهی کارگردان و عوامل و بازیگران همدل پیش میرود.
پورکیانی درباره داستان این مجموعه بیان کرد: در این ملودرام عاشقانه از زندگی و دغدغههای مهاجرین افغانستانی در ایران و همزیستی دو ملت میگوید و امیدوارم در زمان پخش مردم دوست داشته باشند و تغییری هرچند کوچک در برخی نگاهها نسبت به همسایگان ما ایجاد کند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
سینمای ایران تشنه تبلیغات گسترده و اکران فیلمهای با کیفیت
بسیاری از سینماگران معتقدند که در شرایط به وجود آمده طی دو سال گذشته مشخص شد که بسیاری از سینماگران برای رسیدن به شرایط مالی در این صنعت پاگذاشته اند و کسی به فکر پیشرفت این سینما نیست.
سینمای ایران در شرایطی این روزهای سخت کرونایی خود را پشت سر میگذارد که هیچ چیز این صنعت سر جای خودش نیست و هیچ گونه ضابطهای برای ادامه فعالیت سینمای ایران وجود ندارد چراکه طی پیگیری خبرنگار گروه فرهنگی طی هفتههای گذشته و با اوج گیری کرونا در کشور شاهد اتفاقات عجیبی در سینمای ایران هستیم که شاید برای خیلی از سینمادوستان و حتی خود اهالی سینما این اتفاق جالب نباشد.
پس از اینکه کرونا وارد موج پنجم خود شد اتاق اصنفاف ایران اعلام کرد که بسیاری از مشاغل حق ادامه کار در این شرایط را ندارند و تا بازگشت شهرها به ویژه تهران به وضعیت نارنجی سینماها نیز در کنار دیگر مشاغل باید تعطیل شوند پس از این اتفاق با تماس مکرر رسانهها با مسئولان سینمای کشور هیچ پاسخ واضحی پیرامون این اتفاق داده نشد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
پس از آن و با وجود اینکه قبل از ورود به موج پنجم کرونا سینماها به واسطه اکران فیلم سینمایی «دینامیت» جانی دوباره گرفته بودند با ورود به موج پنجم و ایجاد وضعیت آشفته کرونایی در جامعه، سینماها بار دیگر با رکود مواجه شده و هنوز پس از گذشت یک ماه از این وضعیت شاهد عدم استقبال مخاطبان از سینماها هستیم.
بنا بر بررسی های میدانی از سالنهای سینمای شهر تهران اکثر سالن داران از نبود حضور مخاطب در سالنهای سینما ابراز ناامیدی کردند و معتقدند وضعیت سینمای ایران به این زودیها بهبود نخواهد یافت مگر با اکران سریع فیلمهای جذاب و این در حالی است که بسیاری از تهیه کنندگان این روزها به دلیل سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور دست نگه داشته و منتظر بهتر شدن شرایط هستند تا اقدام به اکران آثار خود کنند اما نکته اینجاست تکلیف سالنداران سینما که با این فراز و فرودهایی که به سرعت در سینمای ایران به وقوع میپیوندد میتوانند بدون سرمایه و فروش به کار خود ادامه دهند یا نه.
آن طور که به نظر میرسد با ادامه این شرایط شاهد تغییر کاربری بسیاری از سینماها در ماه های آینده خواهیم بود و این خود نیز میتواند زنگ خطری برای سینمای ایران باشد چراکه با تغییر کاربری سینماها در آینده حتی با بهتر شدن اوضاع کرونایی آیا تعداد سالنهای سینمای باقی مانده جواب گوی مخاطبان علاقمند به سینما خواهد بود یا خیر.
به نظر میرسد دراین شرایط همکاری تهیه کنندگان با سالن داران میتواند حداقل در این روزهای سخت کرونایی چراغ سینماها را برای آینده نه چندان دور روشن نگه دارد؛ آنچه که مسلم است سالنهای سینما و فیلمهای تهیه کنندگان، لازم و ملزوم یکدیگر هستند و عضو جدا نشدنی در صنعت سینما محسوب میشوند و تنها در صورت این همکاری و همیاری است که سینما میتواند خود را برای روزهای بدون کرونا سر پا نگاه دارد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
حال و هوای پشت صحنه سریال «هم سایه» در آستانه پخش/درامی عاشقانه با بازی بازیگران مطرح تلویزیون
سریال «هم سایه» بر اساس فیلمنامه تهمینه بهرام علیان و ارسلان امیری، در ۳۵ قسمت ساخته شده و قرار است از امشب از شبکه سوم سیما پخش شود.
با پایان پخش سریال «گاندو» و طبق کنداکتور پخش شبکه سیما قرار بر این شد سریال تلویزیونی «هم سایه» به کارگردانی محمدحسین غضنفری و تهیهکنندگی علی پورکیانی از امشب روی آنتن برود.
به همین مناسبت سری به پشت صحنه سریال «هم سایه» بزنیم که این روزها اگرچه در آستانه پخش است، اما فیلمبرداری آن همچنان ادامه دارد.
سریال «هم سایه» یک ملودرام عاشقانه است که سعی میکند از زندگی و دغدغههای مهاجرین افغانستانی در ایران و همزیستی دو ملت بگوید. این سریال در ابتدا با نام «نیمروز تا تهران» فیلمبرداری خود را آغاز کرد و پس از آن «شرق بهشت» نام گرفت و در آخر به اسم «هم سایه» رسید. محمدحسین غضنفری کارگردانی سریال و علی پورکیانی تهیهکنندگی این مجموعه را بر عهده دارد.
- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید
ورود ما به درمانگاهی در شرق تهران همزمان با ورود دستیاران و بازیگران این سریال است. از یکی از عوامل پشت صحنه این سریال سراغ علی پورکیانی را گرفتیم که پس از چند دقیقه او به محل فیلمبرداری رسید و با خوشرویی پیشنهاد ما را برای مصاحبه پذیرفت. پورکیانی درباره این سریال به میزان گفت: با وجود فراز و نشیبهای زیاد، تولید «هم سایه» با همراهی کارگردان و عوامل و بازیگران همدل پیش میرود.
پورکیانی درباره داستان این مجموعه بیان کرد: در این ملودرام عاشقانه از زندگی و دغدغههای مهاجرین افغانستانی در ایران و همزیستی دو ملت میگوید و امیدوارم در زمان پخش مردم دوست داشته باشند و تغییری هرچند کوچک در برخی نگاهها نسبت به همسایگان ما ایجاد کند.
راهرو درمانگاه پر است از عوامل، هنروران و بازیگران که برای ضبط آماده میشوند. با پایان تصویربرداری یک پلان فرصتی دست میدهد تا با جواد مولانیا گپی بزینم. او که در این سریال در نقش پزشک ایفای نقش میکند، درباره فیلمنامه این مجموعه به میزان گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم از نقش خودم خوشم آمد و با آن به راحتی ارتباط برقرار کردم. فیلمنامه «هم سایه» یکی از فیلمنامههای خوبی است که من خواندم و روایتی بسیار انسانی در بطن خود دارد. بازی در این سریال ادامه دارد و امیدوارم در زمان پخش هم سریال پربینندهای باشد و از آن مهمتر مردم مجموعه را دوست داشته باشند. جنس فیلمنامه این سریال با سریالهای دیگر متفاوت است و امید دارم در زمان پخش، مورد توجه قرار بگیرد.
پس از ضبط دوباره پلانها در گوشهای مشغول تماشای بازی بازیگران بودیم که مجید مظفری رسید. این بازیگر کهنهکار سینما و تلویزیون خوش و بشی با عوامل و بازیگران و تهیهکننده داشت و پس از زمانی کوتاه به سوالات ما پاسخ داد. مظفری در ابتدا درباره همکاری و قبول بازی در این سریال به میزان گفت: بعد از مدتی علی پورکیانی فیلمنامه سریال «هم سایه» را برای من فرستاد و من به رسم ادب به دفتر او رفتم که کار را رد کنم. اما علی پورکیانی یکی از معدود تهیهکنندگانی است که دل سوز و همیشه سرکار حضور دارد و خیلی مراقب است. در دوران کرونا بارها و بارها ضبط این مجموعه تلویزونی دچار مشکل شد، تعطیل شد و دوباره کار از سر گرفته شد. همه گروه از جمله عوامل تولید، طراح صحنه و لباس، بازیگران و ... وقتی کار تعطیل میشد نگران بودند که کار به سرانجام برسد و وقتی کار شروع میشد همه سر کار میآمدند و از ادامه کار خوشحال و راضی بودند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید