صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاثیر اعتیاد آمریکا به تحریم بر مذاکرات برجام و صلح جهانی

۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۵۵۵۶۱
اعتیاد آمریکا به تحریم و استفاده از این ابزار سبب شده تا نه تنها مذاکرات وین بلکه صلح و نظم جهانی نیز با چالش مواجه شود.
- «حمزه رفعت حسین»، عضو سابق مرکز «استیمسون» در «واشنگتن» و دستیار سابق موسسه تحقیقات سیاست «اسلام آباد» در یادداشتی به ارتباط میان اعتیاد آمریکا به تحریم و موضوع‌هایی مانند مذاکرات وین و صلح جهانی پرداخته است.
 
به گزارش «سی جی تی ان»، ادعای آمریکا در توصیف خود به عنوان ملتی اصلاح شده که تمایل به همکاری بین المللی به جای اجبار دارد، با یادآوری ظریفی از روند مذاکرات «وین» با هدف احیای برجام، قابل تامل است.
 
در واقع، فرصت جامعه بین المللی رو به اتمام است و شکست چندجانبه گرایی در صورت عدم تغییر مسیر قریب الوقوع محتمل می‌شود.
 
نکته این است که نمی‌توان ایران را به دلیل شک و تردیدهایش مورد سرزنش قرار داد؛ چراکه برخلاف ادعا‌های «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تصمیم این کشور برای ترک نقش پلیس جهان، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه مقام‌های ایران اعمال کرد.
 
تحریم بازیگران خارجی در میانه تنش‌ها در قالب پلیس دوران جنگ سرد سبب از بین رفتن اعتماد می‌شود و رایزنی‌ها را با ابهام مواجه می‌کند؛ این موضوع در مورد مذاکرات وین نیز صدق می‌کند، حتی اگر امضاکنندگان برجام مانند انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه رویکرد متفاوتی برای اقدام‌های خود ترسیم کنند.
 
در عین حال، هرج و مرج در افغانستان در پی خروج عجولانه آمریکا از این کشور، پرسش‌هایی در مورد دیپلماسی جهانی و توانایی آن در مدیریت بدون مداخله نظامی ایجاد کرده است؛ سرسختی در موضوع حفظ تحریم‌های ایران نیز فقط اوضاع را بدتر می‌کند.
توجه به این نکته ضروری است که تحریم‌ها به شکلی جدی در حافظه جمعی ایران حک شده است؛ به ویژه آن که در پی شیوع کرونا، تحریم‌های مذکور، دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی کلیدی که می‌توانست جان مردم را نجات دهد، از بین برد.
 
در آن شرایط و در میانه مواجهه با شیوع گسترده کرونا در داخل آمریکا، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین این کشور، به شکلی بی پروا از رویکرد یکجانبه گرایی تبعیت می‌کرد که اعتبار آمریکا را تضعیف کرده بود.
 
دولت بایدن نیز در حالی ادامه مذاکرات را به صورت علنی تایید می‌کند و مدعی بازگشت مجدد به برجام است که تاکنون دیپلماسی برای جبران خسارت‌های وارد شده قبلی بر تهران را که ضرورت دارد، دنبال نکرده است.
 
در صورتی که مذاکرات وین با فشار فزاینده بر ایران با هدف پیروی از خواسته‌های آمریکا به بن بست برسد، دستیابی به موفقیت بسیار مورد نیاز برای امنیت خاورمیانه و جهان همچنان مبهم باقی خواهد ماند.
 
این در حالی است که دور ششم مذاکرات وین به بازسازی توافق چندجانبه برجام منجر نشده است.
 
«سی جی تی ان» در پایان نوشت که در واقع، آمریکا با وجود طرح ادعا‌هایی مبنی بر کنار گذاشتن نقش پلیس در سراسر جهان و اجبار‌های اقتصادی، حفظ تحریم‌ها را تاکتیکی برای فشار می‌داند که سبب شده مذاکرات وین برای بسیاری از ایرانی‌ها بی اهمیت شود؛ اصرار به حفظ تحریم‌ها ضربه‌ای جدی به نظم بین المللی خواهد بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *