صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پلیس تردد معتادان در بزرگراه آزادگان را رصد می‌کند

۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۹:۰۱
کد خبر: ۷۵۴۲۶۲
محمد رنجبر گفت: اگر بزرگراه آزادگان را با دوربین‌های رصد ترافیک بررسی کنیم در محدوده آزادگان-بعثت در آن روفوژ وسط روزانه بیست تا سی نفر در ساعت‌های مختلف در حال استعمال انواع مواد مخدر هستند. آن فردی که به آن روفوژ وسط آمده و مواد مخدر هم استعمال کرده، نمی‌تواند تشخیص بدهد که خودرو‌ها با چه سرعتی در حال حرکت هستند. چنین فردی نمی‌تواند درک کند عبورش از عرض بزرگراه خطرناک است و احتمال برخوردش با خودرو‌ها وجود دارد.
محمد رنجبر رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص چرایی تفاوت نقاط مختلف پایتخت از نظر حجم تصادفات به میزان گفت: وجود این تفاوت‌ها مساله‌ای طبیعی است. چون کیفیت کاری و نوع کاربری بزرگراهی مانند آزادگان با بزرگراه‌های دیگری نظیر همت، حکیم و شهیدسلیمانی متفاوت است. کاربری بزرگراه همت یا حکیم برای دسترسی‌های درون شهری است. وقتی صبح شهروندان تهرانی می‌خواهند با خودروی سواری یا اتوبوس به محل کارشان بروند از این معابر بزرگراهی تردد می‌کنند. اما بزرگراه آزادگان نوعی مسیر کمربندی یا شاهراه ارتباطی چند استان است یا حتی می‌توان از آن به عنوان یک مسیر ارتباطی کشوری یاد کرد.
 
وی ادامه داد: پس از آنجایی که از استان‌های اطراف هم به این بزرگراه تردد‌هایی اتفاق می‌افتد همه نوع خودرویی را می‌توان در آنجا مشاهده کرد. در طی روز تردد کامیون، تریلی، کامیونت یا هر نوع وسیله‌ای در بزرگراه آزادگان آزاد است. اما در بزرگراه‌هایی مثل همت، شهیدسلیمانی یا دیگر بزرگراه‌های مرکزی تهران این نوع تردد‌ها در روز‌های عادی تا ساعت ده شب ممنوع است. در روز‌های تعطیل هم تا ساعت دوازده شب تردد کامیون در این بزرگراه‌ها ممنوع است. این مساله باعث می‌شود تا نوع و میزان تصادفات هم متفاوت بشود.
 
رییس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور خاطرنشان کرد: از طرفی درصد بالایی از خودرو‌هایی که در بزرگراه آزادگان تردد می‌کنند، چون از شهرستان‌های اطراف آمده اند خستگی و خواب آلودگی رانندگان و عدم شناخت این مسیر احتمال تصادفات را بالا می‌برد. بسیاری از رانندگانی که از شهرستان‌های اطراف می‌آیند شاید برای اولین بار است که از این بزرگراه عبور می‌کنند. برای همین خیلی اوقات متوجه ورودی و خروجی‌ها نمی‌شوند و برای عبور از این مسیر‌ها دنده عقب می‌گیرند که این مساله باعث بروز بسیاری از تصادفات می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که آمار تصادفات بزرگراه آزادگان از دیگر بزرگراه‌های تهران بیشتر باشد. حداقل تعداد تصادفاتی که شدت بالایی دارد در این بزرگراه بیشتر از دیگر معابر است. چون تعداد تردد کامیون‌ها در این بزرگراه زیاد است کوچکترین تصادفی که برای یک کامیون اتفاق بیفتد شدتش از تصادف خودرو‌های سواری بالاتر خواهد بود.
 
بیشتر بخوانید:
تصادف انتخاب است نه اتفاق

رنجبر در پاسخ به اینکه الگوی رفتاری پاره‌ای از عابران پیاده که از عرض بزرگراه‌ها عبور می‌کنند و تصادفاتی را دامن می‌زنند نتیجه فقدان آموزش و فرهنگ عبور و مرور است یا نارسایی‌های مهندسی ترافیک گفت: مساله نوع الگو‌های رفتاری عابران پیاده ارتباط مستقیمی با موضوع تصادفات بزرگراهی دارد. اینکه محدوده بزرگراه آزادگان دارای یک بافت کارگری است قطعا روی الگوی فرهنگی ساکنان این منطقه اثرگذاری‌هایی خواهد داشت. در کنار این شمار زیادی از اتباع بیگانه هم در این محدوده سکونت دارند که اغلب این افراد آموزش‌های لازم برای نوع عبور و مرور در معابر بزرگراهی را دریافت نکرده اند و آگاهی‌های لازم را در این باره ندارند. متاسفانه برای بسیاری از این افراد عواقب و خطرات عبور از عرض بزرگراهی قابل درک نیست. از آنجایی هم که محدوده بزرگراه آزادگان در حاشیه شهر قرار دارد وجود کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر هم به یک مساله عمده برای این ناحیه از تهران تبدیل شده است.
 
وی تصریح کرد: همین الان هم اگر بزرگراه آزادگان را با دوربین‌های رصد ترافیک بررسی کنیم در محدوده آزادگان-بعثت در آن روفوژ وسط روزانه دست کم شاید بیست تا سی نفر در ساعت‌های مختلف بیتوته می‌کنند و در حال استعمال همه انواع مواد مخدر هستند. آن فردی که به آن روفوژ وسط آمده و از آنجا عبور کرده و مواد مخدر هم استعمال کرده دیگر حالت طبیعی نخواهد داشت و نمی‌تواند تشخیص بدهد که خودرو‌ها با چه سرعتی در حال حرکت هستند. چنین فردی نمی‌تواند درک کند که آیا عبورش از عرض بزرگراه خطرناک است و احتمال برخوردش با خودرو‌ها وجود دارد یا خیر. چنین فردی این نوع مسائل را درک نمی‌کند و عواقب این رفتار پرخطر را هم تشخیص نمی‌دهد.
 
رنجبر اضافه کرد: ما گاه این موارد را از طریق دوربین‌های رصد ترافیک ملاحظه می‌کنیم و فیلم ضبط شده این نوع اتفاقات را هم در اختیار داریم که خود این فیلم‌ها می‌تواند یک کلاس آموزشی خیلی خوبی هم باشد. در این فیلم‌ها ما عابرانی را داریم که برای عبور از عرض بزرگراه اقدام به دویدن می‌کنند و اصلا نگاه هم نمی‌کنند که ببینند خودرویی در حال حرکت از آن مسیر هست یا نیست. چنین افرادی فقط دنبال عبور کردن هستند و در هر ساعتی از شب یا روز که ما از طریق دوربین‌ها آن محدوده را رصد می‌کنیم شاهد تجمع کارتن خواب‌ها و افراد معتاد متجاهر هستیم. درصد بالایی از تصادفات آن محدوده را هم همین افراد تشکیل می‌دهند. قاعدتا در بخش‌های جنوبی شهر مثل همین بزرگراه آزادگان فراوانی این افراد خیلی زیاد است. اما در نقاط دیگر شهر تعداد این کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر کمتر است و این نوع تصادفات در آن نقاط کمتر اتفاق می‌افتد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *