فیلمهای منتخب جشنواره بینالمللی فیلم رشد با برنامه درسی همسو باشند
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: تلاش میکنیم فیلمهای منتخب «پنجاهویکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد» با برنامه درسی همسو باشند.
-به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسن ملکی در دومین جلسه شورای سیاستگذاری «پنجاهویکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد» با اشاره به این که جشنواره فیلم رشد، جشنوارهای ریشه دار است، گفت: این جشنواره یک رویداد بزرگ تربیتی و فرهنگی است و اصالت دارد؛ پس انتظار میرود که به دلیل عمر ۵۰ ساله خود، عمق لازم را داشته باشد.
وی به آسیبهایی که جشنواره فیلم رشد را تهدید میکند، اشاره کرد و افزود: یکی از آسیبها «غلبه قالب بر محتوا» در برگزاری این رویداد است. نباید برگزاری جشنواره، تبدیل به یک عادت سازمانی شود و باید مراقبت کنیم که چه محتوایی ارائه میدهیم و آیا محتوای ارائه شده ما را به هدفمان میرساند یا خیر؟
ملکی ادامه داد: آسیب دوم، «اصالت دادن به فیلم»، است. یعنی به اشتباه، خود فیلم برای ما بیشتر از جنبه تربیتی فیلم، اصالت داشته باشد. این در حالی است که ما باید تربیت محور حرکت کنیم. هرچند در اینجا دنبال فیلم هستیم، ولی فیلم باید برای تربیت باشد. یکی از نگرانیهای ما این بوده و هست که جشنواره فیلم رشد وارد رقابت با «جشنواره فیلم فجر» و امثال آن شود که باید توجه کرد آن جشنوارهها موضوعات دیگری است و ما باید اهداف تعلیم و تربیت خودمان را دنبال کنیم.
وی گفت: آسیب سوم «غفلت از ظرفیتهای بومی» است. درست است که یک وجه کار ما بینالمللی است و از آن نباید غفلت کنیم، ولی فراموش نکنیم که ما ظرفیتهای بومی داریم.
ملکی گفت: آسیب دیگر، «سهلانگاری و سهل بینی» است. تذکراتی که وزارت ارشاد مطرح کرد تذکرات خوبی است. کار را باید بزرگ ببینیم و نباید سهلانگارانه برخورد کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: آسیب پنجم، «نداشتن برنامه» است. ممکن است ما جدی باشیم و گامهای استوار هم داشته باشیم، ولی برنامه نداشته باشیم و جهت گامهای ما معلوم نباشد. در واقع، فعالیت خوب است، اما به شرط اینکه جهت داشته باشیم که این را برنامه به ما نشان میدهد.
ملکی گفت: آسیب ششم «عدم پیگیری» و قدم به قدم دنبال کردن کارها تا زمان برگزاری جشنواره است. ضمن اینکه بعد از جشنواره یک مأموریت دیگر ما شروع میشود و آن مأموریت این است که فیلمها را به داخل برنامهها تزریق کنیم.
ملکی خاطر نشان کرد: آسیبها را باید به درستی ببینیم و برای معالجه یا پیشگیری آنها برنامه داشته باشیم و سیاستگذاری کنیم.
جشنواره فیلم رشد باید زمینه رشد دانشآموز را فراهم کند
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: همانطور که از عنوان جشنواره مشخص است، جشنواره بینالمللی فیلم رشد، باید دانشآموز و معلم را رشد دهد بنابراین لازم است ویژگیهایی داشته باشد تا به این مهم دست یابد.
وی افزود: یکی از اصولی که باید به آن توجه شود، «تداوم سیاستهای معلم محوری در جشنواره» است. امسال باید به گونهای برنامه ریزی کنیم که معلمان هنرمند در این جشنواره دیده شوند و جشنواره پنجاه و یکم محلی برای بیان و عیان هنرمندی در جمهوری اسلامی ایران باشد.
رویکرد تربیتی جشنواره برای ما اصالت دارد
رئیس سازمان پژوهش خاطر نشان کرد: اصل دیگر این است که فیلمهای منتخب با برنامه درسی همسو باشند. ضمن اینکه رویکرد تربیتی جشنواره برای ما اصالت دارد. به فیلم توجه کنیم منتها ضلع توجه ما باید توجه «تربیتی» باشد، زیرا ما فیلم را برای تربیت و آموزش و پرورش میخواهیم.
ملکی عنوان کرد: نکته دیگر این است که در این جشنواره باید بخشهای مرسوم جشنوارههای نهادینه شده، مورد توجه قرار گیرد. درست است که جشنواره ما هدفمند است، اما جشنواره دارای ساختاری است و آن ساختار باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی جشنواره فقط نمایش فیلم نباشد بلکه با گفتگوهای تخصصی و میزگردهای علمی به پویایی جشنواره کمک شود.
جشنواره رشد را متناسب با آموزش و پرورش اجرا کنیم
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: توجه به نقش شرکای تعلیم و تربیت از قبیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونتهای مختلف، موضوع دیگری است که به آن تأکید دارم. یعنی جشنواره در شأن آموزش و پرورش بوده و آن را با مشارکت بخشهای مختلف وزارتخانه برگزار کنیم. درست است که مسئولیت برگزاری جشنواره با سازمان پژوهش است، اما اگر کانون یا معاونتهای آموزشی بیش از این ورود کنند قطعاً جشنواره مطلوبتر، برگزار خواهد شد.
وی به آسیبهایی که جشنواره فیلم رشد را تهدید میکند، اشاره کرد و افزود: یکی از آسیبها «غلبه قالب بر محتوا» در برگزاری این رویداد است. نباید برگزاری جشنواره، تبدیل به یک عادت سازمانی شود و باید مراقبت کنیم که چه محتوایی ارائه میدهیم و آیا محتوای ارائه شده ما را به هدفمان میرساند یا خیر؟
ملکی ادامه داد: آسیب دوم، «اصالت دادن به فیلم»، است. یعنی به اشتباه، خود فیلم برای ما بیشتر از جنبه تربیتی فیلم، اصالت داشته باشد. این در حالی است که ما باید تربیت محور حرکت کنیم. هرچند در اینجا دنبال فیلم هستیم، ولی فیلم باید برای تربیت باشد. یکی از نگرانیهای ما این بوده و هست که جشنواره فیلم رشد وارد رقابت با «جشنواره فیلم فجر» و امثال آن شود که باید توجه کرد آن جشنوارهها موضوعات دیگری است و ما باید اهداف تعلیم و تربیت خودمان را دنبال کنیم.
وی گفت: آسیب سوم «غفلت از ظرفیتهای بومی» است. درست است که یک وجه کار ما بینالمللی است و از آن نباید غفلت کنیم، ولی فراموش نکنیم که ما ظرفیتهای بومی داریم.
ملکی گفت: آسیب دیگر، «سهلانگاری و سهل بینی» است. تذکراتی که وزارت ارشاد مطرح کرد تذکرات خوبی است. کار را باید بزرگ ببینیم و نباید سهلانگارانه برخورد کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: آسیب پنجم، «نداشتن برنامه» است. ممکن است ما جدی باشیم و گامهای استوار هم داشته باشیم، ولی برنامه نداشته باشیم و جهت گامهای ما معلوم نباشد. در واقع، فعالیت خوب است، اما به شرط اینکه جهت داشته باشیم که این را برنامه به ما نشان میدهد.
ملکی گفت: آسیب ششم «عدم پیگیری» و قدم به قدم دنبال کردن کارها تا زمان برگزاری جشنواره است. ضمن اینکه بعد از جشنواره یک مأموریت دیگر ما شروع میشود و آن مأموریت این است که فیلمها را به داخل برنامهها تزریق کنیم.
ملکی خاطر نشان کرد: آسیبها را باید به درستی ببینیم و برای معالجه یا پیشگیری آنها برنامه داشته باشیم و سیاستگذاری کنیم.
جشنواره فیلم رشد باید زمینه رشد دانشآموز را فراهم کند
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: همانطور که از عنوان جشنواره مشخص است، جشنواره بینالمللی فیلم رشد، باید دانشآموز و معلم را رشد دهد بنابراین لازم است ویژگیهایی داشته باشد تا به این مهم دست یابد.
وی افزود: یکی از اصولی که باید به آن توجه شود، «تداوم سیاستهای معلم محوری در جشنواره» است. امسال باید به گونهای برنامه ریزی کنیم که معلمان هنرمند در این جشنواره دیده شوند و جشنواره پنجاه و یکم محلی برای بیان و عیان هنرمندی در جمهوری اسلامی ایران باشد.
رویکرد تربیتی جشنواره برای ما اصالت دارد
رئیس سازمان پژوهش خاطر نشان کرد: اصل دیگر این است که فیلمهای منتخب با برنامه درسی همسو باشند. ضمن اینکه رویکرد تربیتی جشنواره برای ما اصالت دارد. به فیلم توجه کنیم منتها ضلع توجه ما باید توجه «تربیتی» باشد، زیرا ما فیلم را برای تربیت و آموزش و پرورش میخواهیم.
ملکی عنوان کرد: نکته دیگر این است که در این جشنواره باید بخشهای مرسوم جشنوارههای نهادینه شده، مورد توجه قرار گیرد. درست است که جشنواره ما هدفمند است، اما جشنواره دارای ساختاری است و آن ساختار باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی جشنواره فقط نمایش فیلم نباشد بلکه با گفتگوهای تخصصی و میزگردهای علمی به پویایی جشنواره کمک شود.
جشنواره رشد را متناسب با آموزش و پرورش اجرا کنیم
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: توجه به نقش شرکای تعلیم و تربیت از قبیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونتهای مختلف، موضوع دیگری است که به آن تأکید دارم. یعنی جشنواره در شأن آموزش و پرورش بوده و آن را با مشارکت بخشهای مختلف وزارتخانه برگزار کنیم. درست است که مسئولیت برگزاری جشنواره با سازمان پژوهش است، اما اگر کانون یا معاونتهای آموزشی بیش از این ورود کنند قطعاً جشنواره مطلوبتر، برگزار خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *