ثبت نام ۹۷ درصد نو آموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، گفت: ۹۷ درصد نو آموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت ثبت نام کرده اند.
- به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش،سیدجواد حسینی در هشتمین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی که با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، گفت: سازمان آموزشوپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تأسیس تاکنون پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی،۱۸برابر شده است.
وی افزود: ۱۵۲هزار دانشآموز استثنایی در هزار و ۷۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۰هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه، در حال تحصیل هستند.
حسینی با بیان این که آموزش و پرورش استثنایی به ۵برابر اعتبار بیشتر، نسبت به آموزشوپرورش عادی، نیاز دارد گفت: علیرغم افزایش ۱۸برابری پوشش تحصیلی اعتبارات این سازمان ۱۲برابر افزایشیافته است که نیازمند توجه ویژه به این حوزه است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، گسترش عدالت بهویژه «عدالت آموزشی» را از برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی دانست و گفت: در راستای گسترش عدالت و پوشش حداکثری دانشآموزان با نیازهای ویژه، بر اساس مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سه گروه به گروههای ۷گانه تخت پوشش آموزشوپرورش استثنایی، افزوده خواهد شد که افزایش گروههای تحت پوشش، نیازمند فراهمسازی بسترهای لازم است.
حسینی ایجاد «مدارس ترکیبی» با آموزشهای فردی شده را آرمان نظام تعلیموتربیت دانست و گفت: یکی از فعالیتهای ارزنده سازمان آموزشوپرورش استثنایی در راستای ایجاد «مدارس ترکیبی»، چرخش از سمت تفکیک دانشآموزان با نیازهای ویژه به سمت تلفیق و فراگیر سازی با دانشآموزان عادی است و از زمان شروع این رویکرد از بیست سال قبل، تعداد دانشآموزان تحت پوشش ۸۲برابر رشد داشته است.
وی افزود: علیرغم رشد کمی تعداد دانشآموزان تلفیقی هنوز در ارتقای کیفیت برنامه تلفیقی فراگیر با مشکلاتی مواجه هستیم که برای ارتقای کیفیت طرح تلفیقی فراگیر، ایجاد شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح وزارت و استانها به تصویب شورای سازمان رسیده است.
حسینی گفت: شیوهنامه شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر تدوین شده است و بهزودی با امضای بالاترین مقام دستگاه برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استانها، ابلاغ خواهد شد.
معاون وزیر با بیان این که تجمیع ساختارهای استانی آموزش و پرورش در سالیان گذشته، موجب کاهش استحکام آموزش و پرورش استثنایی شد؛ گفت: با مصوبه شورای سازمان، تفویض اختیار صدور احکام و استقرار ذی حسابی اجرایی شده است و برای حل مشکل نبود ساختار آموزشوپرورش استثنایی در مناطق نیز تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزشوپرورش استثنایی در استانها و مناطق به تصویب شورای سازمان رسیده است.
حسینی، آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از فعالیتهای آموزش و پرورش عادی دانست و گفت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ارائه مأموریتهای آموزش و پرورش عادی، «خدمات توانبخشی و سلامت» را به دانشآموزان ارائه میکند.
وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر، ارائه خدمات به دانشآموزان دیرآموز از طریق مراکز ویژه اختلالات یادگیری و طرح هدایت برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی از جمله خدمات فراسازمانی آموزش و پرورش استثنایی است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: ارائه خدمات ترکیبی، یکی از سیاستهای آموزش و پرورش استثنایی است و در همین راستا «ایجاد مراکز جامع خدمات تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای» در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با بیان این که یکی از گفتمانهای جدید آموزش و پرورش نگاه «هدف مسیر»، به سند تحول بنیادین و نگاه به مسائل با رویکرد حل آنان است، گفت: در آموزش و پرورش استثنایی کتابهای «توسعه مشارکتها»، «آموزش و پرورش استثنایی در زیستبوم کرونا»، «آموزش و پرورش استثنایی بر مدار برنامه و تلاش»، «از خشت تا بهشت» و «گنجینههای مدیریتی با رویکرد توسعه مدیریت دانش»، تدوین و چاپ شده است.
حسینی شعار پروژه مهر امسال را «مهر آرام و تدریجی، مبتنی بر سلامت دانشآموزان و آموزشهای ترکیبی» دانست و گفت: «پروژه مهر»، مهمترین سنجه نظام تعلیم و تربیت است و ثبتنام به موقع دانشآموزان، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توزیع کتب درسی، انتصاب مدیران آموزشگاهی، آمادگی نیروی انسانی و ارائه آموزشهای لازم به آنان، آمادگی مدارس به لحاظ تجهیزات و فضای آموزشی، پیگیری واکسیناسیون تمامی عوامل مرتبط با مدارس و ایاب و ذهاب دانشآموزان از جمله موارد مرتبط با «پروژه مهر» است که باید بهدقت رصد و پیگیری شود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در پایان با ارائه آمار آخرین نوبتگیری و سنجش در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۹۲هزار نوآموز بدو ورود به دبستان معادل با حدود ۹۷درصد نوبتگیری کردهاند که از این تعداد یک میلیون و ۱۱۱هزار نفر معادل با ۸۱درصد ارزیابی شدهاند.
وی افزود: ۱۵۲هزار دانشآموز استثنایی در هزار و ۷۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۰هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه، در حال تحصیل هستند.
حسینی با بیان این که آموزش و پرورش استثنایی به ۵برابر اعتبار بیشتر، نسبت به آموزشوپرورش عادی، نیاز دارد گفت: علیرغم افزایش ۱۸برابری پوشش تحصیلی اعتبارات این سازمان ۱۲برابر افزایشیافته است که نیازمند توجه ویژه به این حوزه است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، گسترش عدالت بهویژه «عدالت آموزشی» را از برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی دانست و گفت: در راستای گسترش عدالت و پوشش حداکثری دانشآموزان با نیازهای ویژه، بر اساس مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سه گروه به گروههای ۷گانه تخت پوشش آموزشوپرورش استثنایی، افزوده خواهد شد که افزایش گروههای تحت پوشش، نیازمند فراهمسازی بسترهای لازم است.
حسینی ایجاد «مدارس ترکیبی» با آموزشهای فردی شده را آرمان نظام تعلیموتربیت دانست و گفت: یکی از فعالیتهای ارزنده سازمان آموزشوپرورش استثنایی در راستای ایجاد «مدارس ترکیبی»، چرخش از سمت تفکیک دانشآموزان با نیازهای ویژه به سمت تلفیق و فراگیر سازی با دانشآموزان عادی است و از زمان شروع این رویکرد از بیست سال قبل، تعداد دانشآموزان تحت پوشش ۸۲برابر رشد داشته است.
وی افزود: علیرغم رشد کمی تعداد دانشآموزان تلفیقی هنوز در ارتقای کیفیت برنامه تلفیقی فراگیر با مشکلاتی مواجه هستیم که برای ارتقای کیفیت طرح تلفیقی فراگیر، ایجاد شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح وزارت و استانها به تصویب شورای سازمان رسیده است.
حسینی گفت: شیوهنامه شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر تدوین شده است و بهزودی با امضای بالاترین مقام دستگاه برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استانها، ابلاغ خواهد شد.
معاون وزیر با بیان این که تجمیع ساختارهای استانی آموزش و پرورش در سالیان گذشته، موجب کاهش استحکام آموزش و پرورش استثنایی شد؛ گفت: با مصوبه شورای سازمان، تفویض اختیار صدور احکام و استقرار ذی حسابی اجرایی شده است و برای حل مشکل نبود ساختار آموزشوپرورش استثنایی در مناطق نیز تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزشوپرورش استثنایی در استانها و مناطق به تصویب شورای سازمان رسیده است.
حسینی، آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از فعالیتهای آموزش و پرورش عادی دانست و گفت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ارائه مأموریتهای آموزش و پرورش عادی، «خدمات توانبخشی و سلامت» را به دانشآموزان ارائه میکند.
وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر، ارائه خدمات به دانشآموزان دیرآموز از طریق مراکز ویژه اختلالات یادگیری و طرح هدایت برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی از جمله خدمات فراسازمانی آموزش و پرورش استثنایی است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: ارائه خدمات ترکیبی، یکی از سیاستهای آموزش و پرورش استثنایی است و در همین راستا «ایجاد مراکز جامع خدمات تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای» در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با بیان این که یکی از گفتمانهای جدید آموزش و پرورش نگاه «هدف مسیر»، به سند تحول بنیادین و نگاه به مسائل با رویکرد حل آنان است، گفت: در آموزش و پرورش استثنایی کتابهای «توسعه مشارکتها»، «آموزش و پرورش استثنایی در زیستبوم کرونا»، «آموزش و پرورش استثنایی بر مدار برنامه و تلاش»، «از خشت تا بهشت» و «گنجینههای مدیریتی با رویکرد توسعه مدیریت دانش»، تدوین و چاپ شده است.
حسینی شعار پروژه مهر امسال را «مهر آرام و تدریجی، مبتنی بر سلامت دانشآموزان و آموزشهای ترکیبی» دانست و گفت: «پروژه مهر»، مهمترین سنجه نظام تعلیم و تربیت است و ثبتنام به موقع دانشآموزان، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توزیع کتب درسی، انتصاب مدیران آموزشگاهی، آمادگی نیروی انسانی و ارائه آموزشهای لازم به آنان، آمادگی مدارس به لحاظ تجهیزات و فضای آموزشی، پیگیری واکسیناسیون تمامی عوامل مرتبط با مدارس و ایاب و ذهاب دانشآموزان از جمله موارد مرتبط با «پروژه مهر» است که باید بهدقت رصد و پیگیری شود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در پایان با ارائه آمار آخرین نوبتگیری و سنجش در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۹۲هزار نوآموز بدو ورود به دبستان معادل با حدود ۹۷درصد نوبتگیری کردهاند که از این تعداد یک میلیون و ۱۱۱هزار نفر معادل با ۸۱درصد ارزیابی شدهاند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *