صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

توضیح سازمان استاندارد درباره کم‌فروشی کالا و اقلام خوراکی/ انجام ۲۰۰ نمونه‌برداری از ابتدای سال

۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳:۰۱
کد خبر: ۷۵۳۸۹۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: در قوطی ابعاد یک کیلویی قدیم ۸۸۰ گرم کالا می‌ریختند و روی قوطی نیز ۸۸۰ وزن زده می‌شد سازمان استاندارد درصد پُری را در نظر گرفت که بر اساس آن فضای خالی دربسته بندی کالا نباید خالی باشد تا مردم را گول نزنند و در حال حاضر همه ظرف‌ها کوچک‌تر از یک کیلوهای سابق شده است.
محمودرضا طاهری در گفت‌وگو با میزان، درباره علت کم‌فروشی کالا و اقلام خوراکی، گفت: در سازمان استاندارد، نمونه‌هایی از واحد تولیدی و بازار را برای آزمون کامل برمی‌داریم و در آزمون کامل تمام ویژگی‌های کالا را چک می‌کنیم.
 
مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: از ویژگی‌های کالا وزن و حجم است که برای لبنیات و نوشیدنی‌ها حجم را در نظر می‌گیرند و زمانی که روی آب‌میوه ۲۵۰ سی‌سی نوشته‌شده چک می‌کنیم که ۲۵۰ سی‌سی وزن دارد یا نه  همچنین مواد افزودنی را نیز چک می‌کنیم.

وی افزود: اما علاوه بر همه این‌ها طرحی به نام طرح اوزان داریم که در این طرح نمونه‌های مختلفی را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کنیم و فقط آزمون جرم و حجم را انجام می‌دهیم و به‌این‌علت است که چک کنیم تقلبی صورت نگیرد.

طاهری اظهار کرد: کالاهایی که مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند در طول سال دستورالعمل می‌گوید که یک سری تا ۹۰ امتیاز منفی می‌توانند بیاورند ۹۰ امتیاز منفی یعنی اینکه به‌عنوان‌مثال اگر میکروبی مردود شد باید ۳۰ امتیاز منفی بیاورد و به‌محض اینکه شما دیدید میکروبی مردود شده و مثل پگاه که هفته پیش فراخوان دادیم و اطلاع‌رسانی کردیم باید به مردم بگوییم  که این شماره تاریخ را مصرف نکنید و بعد به کمیسیون ماده ۴۲ ارجاع می‌دهیم که قاضی در مورد آن‌ها نظر بدهد یعنی هم جمع‌آوری و هم‌نظر صورت گرفته می‌شود.
 
مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: در رابطه با اوزان نیز همین کار را هرسال انجام می‌دهیم و در حال حاضر از ابتدای سال در استان تهران ۲۰۰ نمونه برداشته‌ایم و همه این نمونه‌ها را برای معاونت نظارت بر اجرای استاندارد می‌فرستیم و از تمام استان‌های نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و بعد اطلاع‌رسانی می‌کنند که به‌عنوان‌مثال خرمای را به‌عنوان نمونه برداشتیم و این برندها وزن کمی داشتند و این برندها وزن کمی نداشتند و یا اینکه در نمونه‌ها آبمیوه را هم از تهران  و هم از استان‌های دیگر مثل خراسان، سیستان بلوچستان و ... برمی‌داریم و نهایتاً این نمونه‌ها در معاونت نظارت بر اجرای استاندارد جمع‌بندی، تجزیه‌وتحلیل می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا قوطی‌های یک کیلویی یک کیلویی نیستند، گفت: باید توجه کنید که روی قوطی چه وزنی نوشته‌شده است و زمانی که روی قوطی ۸۰۰ گرم خورده است ما نیز بر مبنای همان ۸۰۰ گرم کالا را وزن می‌کنیم.
 
طاهری اظهار کرد: رب یک کیلویی و نیم کیلویی همچنین خیار شور یک کیلویی و نیم کیلویی در ذهن ما باب شده است درحالی‌که هم‌اکنون وقتی پروانه به کارخانه رب می‌دهیم می‌گوییم از ۲۵۰ تا ۵ کیلو می‌تواند بسته‌بندی کند و تولیدکننده می‌تواند ۲۵۰ گرمی  یا ۴۰۰ گرمی تولید کند، اما آنچه که اظهار می‌کنند را چک می‌کنیم باید به همان صورت باشد.
 
وی تأکید کرد: اوایل تقلباتی صورت می‌گرفت و در قوطی ابعاد یک کیلویی قدیم ۸۸۰ گرم کالا می‌ریختند و روی قوطی نیز ۸۸۰ وزن زده می‌شد سازمان استاندارد درصد پُری را در نظر گرفت که بر اساس آن فضای خالی دربسته بندی کالا نباید خالی باشد تا مردم را گول نزنند و در حال حاضر همه ظرف‌ها کوچک‌تر از یک کیلوهای سابق شده است یعنی نمی‌شود در قوطی که حجم قوطی یک کیلو گنجایش است ۸۸۰ گرم کالا بریزیم اگر این کار را انجام دهیم در درصد پُری کالا مردود می‌شود؛ و این کار را هفت هشت سال می‌شود که سازمان استاندارد انجام داده است.

طاهری اذعان کرد: قبلاً تن ماهی ۲۵۰ گرمی بود و در حال حاضر ۱۸۰ گرم شده است ما نیز بر مبنای ۱۸۰ گرم وزن می‌کنیم و اگر کمتر بود برخورد می‌کنیم زمانی که بر روی کالا همراه وزن ۱۸۰ گرمی +پنج یا -دو نوشته می‌شود بر این اساس باوجود درج  این درصد  اجازه داده می‌شود  که وزن کالا کم یا زیاد باشد.

مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران گفت: به‌ عنوان‌ مثال آب آشامیدنی با وزن‌های یک و نیم لیتری، یک لیتری، ۵۰۰ سی‌سی، ۲۵۰ سی‌سی و ۱۵۰ سی‌سی در بازار موجود است تولیدکننده می‌تواند تمامی این وزن‌ها را تولید کند و این در حالی است که وزنی که بر روی کالا زده می‌شود باید همان وزن باشد.
 
وی افزود: قیمت‌گذاری را نیز سازمان حمایت مصرف‌کننده  بر اساس حجم کالا قیمت‌گذاری می‌کند یعنی نگاه می‌کنند که در بطری آب ۲۰۰ سی‌سی آب است بر مبنای همان ۲۰۰سی‌سی قیمت‌گذاری می‌کند.

طاهری بیان کرد: سازمان حمایت طبق بررسی، قیمت کالا را مشخص می‌کنند و اعلام می‌کنند. به‌عنوان‌مثال قیمت آب آشامیدنی ۵۰۰ سی‌سی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و همه‌چیز را محاسبه می‌کنند مثلاً قیمت آب را محاسبه می‌کنند و درنهایت قیمت‌گذاری می‌کند  و واحد تولیدی نیز همین قیمت را در نظر می‌گیرد.
 
وی گفت: سازمان استاندار طبق پروانه‌ای که به تولیدکننده می‌دهد به‌عنوان‌مثال برای تولید آب تا ۴ لیتر در نظر گرفته می‌گیرد و تولیدکننده می‌تواند تا همان اندازه که برای وزن تعیین‌شده کالا تولید کند و در تولید کالا ممکن است بسته‌بندی‌ها با وزن‌های متفاوتی باشد.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *