صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

امیرعبدالهیان: در اجلاس بغداد جایی ایستادم که جایگاه جمهوری اسلامی بود

۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹:۱۸
کد خبر: ۷۵۳۷۲۹
دسته بندی‌: سیاست
وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به مطالبی درباره جای استقرارشان در بخشی از اجلاس بغداد، تاکید کرد: در این اجلاس جایی ایستادم که جای جمهوری اسلامی بود.
- حسین امیرعبداللهیان در اولین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی‌اش با مردم در قامت، وزیر امور خارجه، به تشریح رویکرد‌ها و برنامه‌های سیاست خارجی دولت مردمی پرداخت.

وی در بخشی از این برنامه، با اشاره به مطالبی درباره جای استقرارشان در بخشی از اجلاس بغداد، تاکید کرد: در این اجلاس جایی ایستادم که جای جمهوری اسلامی بود.
 
وی درباره آینده برجام و نشست‌های وین و لحن تهدیدآمیز غربی‌ها برای بازگشت هرچه سریع‌تر ایران به میز مذاکره گفت: در مورد بحث هسته‌ای و مذاکرات وین اولین اشتباه آمریکایی‌ها این است که گاهی مصاحبه‌هایی را انجام می‌دهند و اعلام می‌کنند که پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نخواهد ماند و اگر ایران در وین مذاکره نکند ما گزینه‌های دیگری داریم، حرف‌های تکراری، خسته‌کننده و کسل کننده‌ای است که همواره آن را بیان می‌کنند.
 
آمریکا از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت
وی افزود: بنده خیلی شفاف به طرف مذاکره کننده اتحادیه اروپا گفتم تا آمریکایی‌ها یاد نگیرند مودبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند، از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر بخواهند این ادبیات را ادامه دهند، پیام سازنده‌ای برای دولت جدید نیست.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها باید بار دیگر مرور کنند که آیا از این رفتارهایشان، توانسته‌اند دستاوردی برای خودشان رقم بزنند، ادامه داد: آنچه که در مذاکرات به ما بر می‌گردد، به طور شفاف به طرف مقابل اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره‌ای که منطق بر آن حاکم باشد استقبال می‌کند؛ حتما به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم، اما یک نکته بسیار مهم این است که دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاورد‌های ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه طبعا این پیام تاثیرات مثبت خود را در طرف مقابل داشته است گفت: بنده به صراحت به طرف گفت‌وگوهایم گفته‌ام که شما تصور نکنید که الان مجلس و دولت از هم حمایت و به هم کمک می‌کنند و این فرصتی است که شما انتظار داشته باشید تا در یک جلسه مذاکره، همه مسائل را حل کرد؛ در جلساتی که در پی رای اعتماد در کمیسیون‌های مختلف مجلس مخاطب قرار می‌گرفتم مشاهده کردم که کار برای دولت بسیار سخت شده است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شاید اگر در دولت قبل طرف‌های مقابل مذاکره، عقل به خرج می‌دادند و در مذاکرات کارشکنی نمی‌کردند مذاکرات به نتیجه می‌رسید و شاید مجلس راحت‌تر در رابطه با مصوبه خود کنار می‌آمد. اما در حال حاضر توقع مجلس از دولت سیزدهم این است که حقوق حداکثری ملت ایران باید در مذاکرات تامین شود.
 
وی ادامه داد: به طرف مقابل مذاکره هم این مطلب عنوان شده که باید رویکردشان را در مذاکرات تغییر دهند؛ چراکه هیچکس رویکرد اتلاف وقت را نمی‌پذیرد ضمن اینکه مذاکرات باید دستاورد‌های ملموس داشته باشد.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: مذاکره یکی از ابزار‌های دیپلماسی است و امیدواریم که اتفاقات خوبی در این رابطه بیفتد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد و نه پیام‌های غیرسازنده در میز مذاکره حضور پیدا کنند.

وزیر امور خارجه درخصوص زمان دور جدید مذاکرات وین هم اظهار داشت: طرف مقابل هم این درک را دارد که یک پروسه دو تا سه ماهه‌ای زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هر گونه تصمیم گیری در این رابطه برنامه ریزی کند، ولی حتما این موضوع یکی از موضوعاتی است که در دستور کار دستگاه سیاست خارجی و دولت قرار دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در رابطه با تحولات افغانستان و رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به این تحولات نیز اذعان داشت: ما از افغانستانی حمایت می‌کنیم که نظر مردم افغانستان نسبت به تعیین سرنوشت‌شان در این کشور دیده شود و آنچه در این مقطع مهم است این است که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانی، راهکار سیاسی منحصر به فرد برای برون رفت از مشکلات افغانستان است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: مصائبی که امروز بر سر افغانستان می‌آید ریشه در رفتار آمریکایی‌ها در این کشور دارد و دیدید که آمریکایی‌ها چگونه به موج عظیم مردمی که به آن‌ها پناه می‌بردند هم در فرودگاه رحم نکردند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم که در موضوع افغانستان اگر بیگانگان دست از سر این کشور بردارند؛ رهبران افغان، رهبران همه اقوام و احزاب و گروه‌های افغانی از چنان درایت و قابلیتی برخوردار هستند که خود نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

وی افزود: آنچه که به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، این است که ما از یک افغانستان امن و پایدار که با همسایگان در صلح و صفا زندگی می‌کند و مردم آن نیز در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند، حمایت خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه با برخی از کشور‌های همسایه افغانستان گفتگو‌هایی را پیرامون تحولات این کشور شروع کرده‌ایم گفت: هدف‌مان این است که با استفاده از ظرفیت همسایگان افغانستان، برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در این کشور، کمک کنیم.

وزیر امور خارجه در خصوص حضور خود در اجلاس بغداد هم گفت: این اجلاس ابعاد مختلفی داشت و قرار بود در این اجلاس حمایت‌های منطقه‌ای از عراق در ابعاد مختلف مطرح شود؛ برای عراق و دوستان عراقی ما بسیار مهم بود که از مسیر این اجلاس به جایگاه عراق به عنوان یک کنشگر قابل توجه منطقه توجه شود.

وی ادامه داد: حکومت عراق پس از چالش‌های جدی با داعش و سیاست‌های آزمون و خطای آمریکایی‌ها در این کشور که باعث شده ویرانی‌های بسیاری به این کشور تحمیل شود در پی عبور از این مرحله و بازسازی است.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه برای حضور در این اجلاس از رئیس جمهور ایران اسلامی نیز دعوت شده بود، اما ایران در سطح وزیر خارجه در این اجلاس حضور یافت، خاطرنشان کرد: ما از هر نشستی با حضور مقامات کشور‌های منطقه استقبال می‌کنیم و مورد توجه ماست. اما اینکه بیگانگان بخواهند در ترتیبات جدید منطقه‌ای ایفای نقش کنند به نفع ما و کشور‌های منطقه نیست.

وزیر امور خارجه یادآور شد: اجلاس بغداد فرصت خوبی بود که توانستیم با نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق مذاکراتی را انجام دهیم ضمن اینکه فرصتی فراهم شد تا با برخی از سران کشور‌های منطقه و جهان اسلام هم دیدار داشته باشیم؛ گفتگو‌های بسیار خوبی بین من و آقای احمد بن راشد، ولیعهد امارات متحده عربی انجام شد و ایشان به گرمی از ایده‌های ما و توسعه همکاری‌های تجاری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند و حتی یکی دو ساعت بعد از ملاقات هم، توئیت مثبتی در این رابطه داشتند.

دعوت رئیس جمهور فرانسه برای سفر به پاریس
وی ادامه داد: همچنین در این اجلاس با امیر قطر در زمینه توسعه مناسبات ایران و قطر گفت‌وگو کردیم و رئیس جمهور فرانسه هم در کمتر از دو ساعت و نیمی که در این اجلاس حضور داشتیم، دوبار به سمت من آمد و تاکید کرد که ما علاقمند هستیم شما سفری به پاریس داشته باشید و متعاقب آن وزیر امور خارجه کشورش را صدا زد و خواست که من سفری به این کشور داشته باشم تا گفت‌وگو‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف بین ایران و فرانسه تداوم پیدا کند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: همچنین در حاشیه این اجلاس فرصتی پیش آمد تا گفت‌وگویی با رئیس جمهور مصر داشته باشیم که رئیس جمهور عراق هم در گفتگو‌های ما حضور داشت و تاکید کرد که ایران، عراق و مصر سه کشور تمدنی و ادیانی هستند که ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری‌های منطقه‌ای دارند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: پیام ما در این اجلاس این بود که به حمایت قوی خودمان از عراق در منطقه ادامه خواهیم داد و ثانیا حضور بیگانگان و اشغالگران را به نفع منطقه نمی‌دانیم و بار دیگر با استفاده از فرصت این اجلاس، جنایت تروریستی آمریکا در ترور سردار سلیمانی عزیز و مسئولیت کاخ سفید در این رابطه را مطرح کردیم و تاکید شد که عاملین این اقدام تروریستی باید به دست عدالت سپرده شوند.

وی افزود: این اجلاس فرصتی شد تا بتوانیم در راستای توسعه همه جانبه به ویژه با توجه به برنامه سیاست خارجی دولت جدید، با همسایگان گفتگو‌های صمیمانه و نزدیکی را داشته باشیم.

در اجلاس عراق بین ایران و عربستان مذاکره رسمی انجام نشد
امیرعبداللهیان درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دیدار مقامات ایران و عربستان در اجلاس بغداد نیز عنوان کرد: ایران و عربستان در ماه‌های گذشته گفتگو‌هایی را داشته‌اند. در این اجلاس بین من و وزیر امور خارجه عربستان احوال پرسی صورت گرفت و طرف سعودی ضمن تبریک، اشاره داشت که با استقرار دولت جدید، ارتباطات خود را با ایران از سر گیرد. اما در این اجلاس گفتگو و مذاکره رسمی مبنی بر تداوم مذاکرات قبلی بین ما و سعودی‌ها انجام نشد.

دلیل عدم حضور سوریه در اجلاس بغداد
وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با سفر به سوریه پس از اجلاس بغداد و دیدار با مقامات این کشور هم اذعان داشت: ایده اولیه از سوی دوستان عراقی این بود که در اجلاس بغداد از همه کشور‌های همسایه از جمله سوریه دعوت شود؛ اما مکرون در دیداری که با نخست وزیر عراق داشت اصرار داشتند که این اجلاس در پاریس برگزار شود که طرف عراقی به دلیل اینکه موضوع اجلاس مرتبط با عراق بود اصرار می‌کند این اجلاس در بغداد برگزار شود و رئیس جمهور فرانسه هم به عنوان مهمان خاص در این اجلاس شرکت کند. اما اتفاقی که افتاد این بود که عراقی‌ها وقتی تصمیم به دعوت از سوریه می‌گیرند با مخالفت فرانسه مواجه می‌شوند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که اجلاس را به جای اجلاس همسایگان، اجلاس همکاری و مشارکت برای بازسازی و توسعه عراق نام‌گذاری کنند و از کشور‌های مصر، قطر و فرانسه هم که همسایه عراقی‌ها نبودند در این اجلاس دعوت کرد، اما طبعاً برای ما قابل قبول نبود که کشور مهمی، چون سوریه که در خط مقدم مقاومت قرار دارد نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: پس از اجلاس بغداد، سفر من به سوریه انتقال این پیام بود، ضمن اینکه کمتر از یک ماه پیش آقای قالیباف نیز سفری به این کشور داشتند که در این سفر، پیگیر توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فعالیت گسترده بخش خصوصی با سوریه بودیم و گفتگو‌های خوبی با بشار اسد و وزیر امور خارجه آن‌ها برگزار شد.

امیرعبداللهیان در رابطه با دیپلماسی اقتصادی نیز بیان داشت: تمرکز بر رویکرد دیپلماسی اقتصادی می‌تواند نقشه راهی در مقابل ما باشد تا با هدف‌گذاری عملیاتی و زمان‌بندی شده با اولویت‌های همسایگی، منطقه‌ای، آسیایی و قدرت‌های نوظهور اقتصادی همچون چین و هند، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را دنبال کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: طبعاً با چنین برنامه‌ریزی، بایستی در وزارت خارجه به عنوان تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده، کادر کارشناسی خود را با این هدف و برنامه همسو کنیم؛ بخشی از نیرو‌های ما در سفارتخانه‌هایمان با تمرکز بر مباحث و ماموریت سیاسی در وزارتخانه حضور دارند؛ اما از این به بعد بایستی نیرو‌های با رویکرد اقتصادی نیز در سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌هایمان در کشور‌های هدف‌گذاری شده، مستقر شوند.

وی با با بیان اینکه ما خود را محدود به ظرفیت موجود وزارت خارجه نخواهیم کرد، اظهار داشت: وزارت خارجه نیروی انسانی با تجربه زیادی دارد؛ اما این بستگی به این مدیریتی وزارت خارجه دارد که از این نیروها، با توجه به نیاز کشور در چه مسیری بهترین بهره را بگیرد؛ ممکن است ما برای توسعه همکاری‌های تجاری، امنیت غذایی، کشت فراسرزمینی و کشاورزی بخواهیم با رویکرد فرهنگی اقداماتی را انجام دهیم؛ لذا فقط به این بسنده نخواهیم کرد که از نیرو‌های داخل وزارت خارجه استفاده کنیم، حتما اگر جایی نیاز به متخصص در حوزه تجارت بین‌الملل داشته باشیم از سایر دستگاه‌های ذی ربط هم کمک خواهیم گرفت، اما مهم این است که بدنه کارشناسی و مدیریتی سفارتخانه‌هایمان را متناسب با ماموریتی که امروز به وضعیت معیشت مردم، کمک به توسعه تجارت بین‌الملل و تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی گره خورده است، حرکت خواهیم داد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: سیاست همسایگی و آسیایی معنایش این نیست که به این مناطق توجه بیشتر و سایر بخش‌ها را فراموش کنیم بلکه معنایش این است که ما در تمام قاره‌ها و در تمام حوزه ها، چند کشور را به عنوان اولویت اول تعیین کنیم و با سایر کشور‌ها هم ارتباطات خود را متناسب با جایگاه آن کشور‌ها ادامه خواهیم داد، حتی در این رابطه نگاهی هم به اروپا داریم، اروپا را فقط آلمان، فرانسه و انگلیس نمی‌دانیم. بلکه سایر کشور‌های اروپایی نیز ظرفیت‌های فراوانی دارند که باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها در جهت منافع ملی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش به اولین روز کاری خود در این وزاتخانه اشاره کرد و گفت: اولین روز کاری بنده در وزارت خارجه با تشکیل ستادی برای واردات سریعتر واکسن آغاز شد و از وزیر بهداشت و درمان نیز خواهش کردیم تا در اولین جلسه ما حضور پیدا کند که ایشان هم به همراه چهارتن از معاونین خود؛ رئیس هلال احمر، رئیس انستیتو پاستور، رئیس سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی در کنار تمام مدیران وزارت امور خارجه مرتبط با موضوع واکسن کرونا در پنجشنبه گذشته، در این جلسه حضور پیدا کردند.

وی افزود: در پایان این جلسه، تمام سفرا و سرکنسولگری‌های ایران در سراسر جهان فعال شدند تا با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله ایرانیان خارج از کشور، پروسه نقل و انتقال پول و واردات واکسن با روش مطمئنی انجام شود.

امیرعبداللهیان گفت: وظیفه ذاتی تمام سفارتخانه‌های ما این است که در این زمینه فعال شوند تا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، هر کسی بتواند واکسن وارد کند و ما نیز از آن استقبال خواهیم کرد.

وی یادآور شد: جناب دکتر مخبر، معاون اول رئیس جمهور نیز ستاد ویژه‌ای در نهاد ریاست جمهوری تشکیل دادند و همه ابعاد کار در موضوع کرونا از جمله واکسن دنبال می‌کنند؛ در چهار پنج روز گذشته کار‌ها سرعت و شتاب خوبی گرفته و اولویت کاری ما در وزارتخارجه این است تا با حجم بالایی این نیاز جامعه برطرف شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با برگزاری اجلاس شانگهای و برنامه ایران برای شرکت در این اجلاس هم اظهار داشت: شانگهای یک ظرفیت بزرگ اقتصادی است که یک جمعیت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفری را شامل می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز سال‌ها عضو ناظر اجلاس شانگ‌های بوده است.

شرکت در اجلاس شانگ‌های در حال برنامه ریزی است
امیرعبداللهیان ادامه داد: به دلیل اینکه بر سیاست همسایگی تاکید داریم، مشارکت جناب دکتر رئیسی در این اجلاس در حال برنامه ریزی است تا در سطح بالایی در این اجلاس شرکت کنیم، این یعنی هم توجه و عملیاتی کردن رویکرد همسایه محوری و هم اینکه در رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم، شانگ‌های یک فرصتی است که در حوزه‌های اقتصادی ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای ما فراهم خواهد کرد.
 
پیگیری قرداد ۲۵ ساله با چین جزء دستورکار‌های اول و اساسی خواهد بود
وی در خصوص موافقتنامه همکاری‌های جامع ایران و چین نیز بیان داشت: یکی از برنامه‌های اصلی ما پیگیری موافقتنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین است؛ در جریان سفر‌های دکتر لاریجانی به پکن، از نزدیک شاهد اتفاقاتی بودم که در نهایت منجر به امضای این توافقنامه مهم شد. ما نه تنها این قرارداد را برای اجرا به طور جدی پیگیری خواهیم کرد و جزء دستورکار‌های اول، اصولی و اساسی ما خواهد بود بلکه این الگو را در برنامه ریزی‌هایی که داریم به کشور‌های دیگری که ظرفیت و توانمندی دارند و می‌توانند به ما کمک کنند از جمله روسیه و هند، تعمیم می‌دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای نهادینه سازی روابط با کشور‌های بزرگ که ظرفیت بالایی دارند درصدد هستیم که چنین الگو‌هایی را تکرار کنیم و مبنایی ایجاد کنیم که در چارچوب آن مبنا بتوانیم در راستای توسعه پایدار کشور و رشد و توسعه اقتصادی، قدم‌های اساسی برداشته شود؛ طبعا جایگاه وزارت خارجه برای اجرای این توافقنامه تسهیل کننده و هماهنگ کننده است و ما وظیفه داریم بستر‌ها را شناسایی و آماده کنیم تا دستگاه‌های ذیربط دولتی، نیمه دولتی و بخش خصوصی بتوانند در این مسیر حرکت کنند.

امیرعبداللهیان افزود: همه سفارتخانه‌های ما باید در خدمت بخش‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و فناوری باشند، زیرا سفارتخانه‌ها باید متناسب با منافع ملی کشور فعالیت کنند و نباید در دوران جدید، به فعالیت‌های سفارتخان‌ها سنتی نگاه کنیم، باید ببینیم که کشورمان امروز در چه بخش‌هایی به دنبال توسعه پایدار است و این اولویت نخست فعالیت سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ما در خارج کشور خواهد بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *