صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دست داشتن فرسودگی خودرو‌ها در حوادث رانندگی

۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۴:۰۱
کد خبر: ۷۵۲۹۹۹
علی رغم کاهش شمار تلفات انسانی ناشی از حوادث رانندگی در ایران از بیست و هفت هزار فوتی سالانه به رقمی نزدیک به پانزده هزار نفر باز رتبه کشورمان در میزان مرگ و میر در تصادفات رانندگی دست نخورده مانده و این یعنی که هنوز تا رسیدن به افقی روشن راه درازی مانده است.
- سال هاست در گفتگو‌هایی که از مقام‌های ارشد ناجا به رسانه‌ها راه یافته انتقاد از فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی ترجیع بند واحدی است که علی رغم تکرار‌های مدام هنوز از سکه نیفتاده است. شاید آنچه که در یکی از تازه ترینِ این گفتگو‌ها از وضع فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بر زبان سردار کمال هادیانفر رفت نقطه اوجی برای این ماجرا باشد. چرا که رئیس پلیس راهور ناجا هشتاد درصد از چهارصد و بیست و هفت هزار خودرو موجود در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را در سن فرسودگی دانسته بود.

وقتی این نکته را با گزاره‌ای که درباره حادثه خیز بودن کشورمان بر سر زبان هاست کنار هم بگذاریم معنایی جز هم افزایی میان فرسودگی ناوگان حمل و نقل با حجم بالای حوادث و تصادفات از آن بر نمی‌آید. البته طی سالیان اخیر بالا رفتن احتیاط رانندگان و پایین آمدن سرعت خودرو‌ها در کنار اهتمام پلیس برای رعایت مقرراتی نظیر بستن کمربند ایمنی و شناسایی رانندگان متخلف از طریق کاربست تجهیزات نوپدید و مدرن اسبابی شده تا آمار حوادث رانندگی سیر نزولی آشکاری به خود بگیرد. با این همه و علی رغم کاهش شمار تلفات انسانی ناشی از حوادث رانندگی در ایران از بیست و هفت هزار فوتی سالانه به رقمی نزدیک به پانزده هزار نفر باز رتبه کشورمان در میزان مرگ و میر در تصادفات رانندگی دست نخورده مانده و این یعنی که هنوز تا رسیدن به افقی روشن راه درازی مانده است.

از همین است که نقص فنی خودرو‌ها هم قدمِ خطای انسانی و لغزندگی و غیراستاندارد بودن جاده‌ها و خطوط مواصلاتی سر برآوردن هرباره‌ی هیبت کریه حادثه‌ای را به انتظار نشسته تا مردمان را به نظاره اندوه جانکاه دیگری بنشاند. این میان هم همصدا با واژگونی یا تصادم‌های مرگ بار، درافتادن آتش به جان وسایل نقلیه رفته رفته در میان سوانح رانندگی رشد و نموی به خود گرفته و به پدیداری شایع در جاده‌ها و خیابان‌های کشورمان بدل شده است.

وقتی عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا را برای علت یابی حادثه آتش سوزی ناوگان حمل و نقل باری و مسافربری به صحبت می‌گیریم به میزان از نقش و اقدامات پلیس می‌گوید: در این مورد هم وظایف پلیس و هم وظایف دیگر سازمان‌های مرتبط مشخص شده است. اگر اعلام شود که چنین حادثه‌ای در یکی از محور‌های مواصلاتی رخ داده نیروی پلیس خود را به صحنه حادثه خواهد رساند و تمام تلاشش را برای نجات جان سرنشینان و اطفای حریق به کار خواهد گرفت. پلیس البته همیشه از قبل آموزش‌هایی را ارائه می‌کند و در رسانه‌ها هم این موارد را اطلاع می‌دهد. الان هم ما اعلام می‌کنیم اگر چنین موردی پیش آمد باید به سرعت راننده و کمک راننده تلاش بکنند مسافران را در یک مکان امن از خودرو پیاده کنند.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *