صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چگونه آسیب‌های بلوغ زودرس دانش آموزان را کاهش دهیم؟

۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲:۰۱
کد خبر: ۷۵۲۹۷۱
یک کارشناس علوم تربیتی گفت: کاهش آسیب‌های بلوغ زود رس دانش آموزان در فضای مجازی با رصد هوشمندانه والدین بر این فضا امکان پذیر است.
- استفاده از فضای مجازی در بلند مدت عوارض جبران ناپذیری برای دانش‌آموزان دارد، با همه گیری کرونا و آموزش مجازی استفاده از این فضا افزایش یافته که معظلات قابل توجهی را که مهمترین آن بلوغ زودرس است متوجه کاربران آن کرده است.

میترا حسینی کارشناس ارشد علوم تربیتی در گفت‌وگو با میزان گفت:علاوه بر سهل گیری و غفلت والدین در مورد کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه در دسترس قرار گرفتن تلفن‌های هوشمند و بهره مندی آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش مجازی دغدغه و نگرانی‌ها را نسبت به بلوغ زود رس در دانش آموزان به ویژه دوره ابتدایی افزوده است.

حسینی گفت: مشکلات شایعی که ممکن است همراه با بلوغ در دوران کودکی و نوجوانی رخ دهد؛ می‌تواند کودک و یا نوجوان را به مرز افسردگی، بیقراری، بدخلقی، پرخاشگری پیش ببرد و منجر به بروز مشکلات تحصیلی همچون افت تحصیلی، بی انگیزه و دلزدگی نسبت به درس شود.
وی گفت: والدین دانش آموزان باید کنترل مناسبی بر روی فعالیت فرزندانشان در این فضا داشته باشند چرا که هر نوع کوتاهی در این زمینه اثرات زیان باری به همراه خواهد داشت که جبران کردن آن به سادگی ممکن نیست. از این رو ممانعت مداوم والدین حس کنجکاوی کودکان و نوجوانان را بر می‌انگیزد لذا باید کنترل به شکلی هوشمند باشد.

حسینی اظهار کرد: رصد هوشمندانه دانش آموزان در فضای مجازی توسط والدین و برقراری روابط صمیمنانه میان این دو هم حس کنجکاوی مهار ناشدنی کودکان و نوجوانان را کنترل می‌کند و هم با امنیت به وجود آمده میان این دو دانش آموز می‌تواند آنچه را که بر او گذشته را با والدین خود در میان گذارد. گاهی ترس از توبیخ و تحقیر و ایجاد ممانعت‌های بعدی سبب می‌شود دانش آموزان بسیاری از مسائل را از والدین خود پنهان کنند. از این رو روابط عاطفی و مثبت میان دانش آموز و والدین می‌تواند از آسیب‌های بلوغ زود رس بکاهد.

وی ادامه داد: هر گونه تغییر رفتار  همچون پرخاشگری، پنهان کاری  و تنش در روابط اجتماعی، کم خوابی و بی خوابی سوالات و دغدغه‌هایی که تا پیش از این از سوی دانش آموز مطرح نشده است همگی باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو علت تغییر رفتار باید به طور مستمر در کودکان و نوجوانان  از سوی والدین رصد شود و علت آن کاوییده شود زمانی که والدین نتوانستند یا دانش لازم را برای این کار ندارشتند مراجعه به کارشناسان این حوزه، روانشناسان  تربیتی و روان درمانگران این افراد را باید مد نظر قرار دهند.

وی گفت: بلوغ زود رس عوارضی را متوجه کودکان و نوجوانان می‌کند که اثرات زیانبار آن در دوران جوانی و حتی میان سالی روی افراد قابل مشاهده است.

وی در پایان گفت:حضور دانش آموزان در شبکه‌های اجتماعی با مجازی شدن آموزش و پرسه زدن در فضا‌هایی که متناسب سازی شده با سن آن‌ها نیست باعث تنش‌های روانی و آسیب‌های مختلف از جمله بلوغ زودرس می‌شود. در این زمینه نقش والدین بسیار مهم است. آن‌ها با ایجاد روابط صمیمی با فرزندان خود، دادن اطلاعاتی در زمینه‌ی جنسی متناسب با سن کودکان خود، می‌توانند از بسیاری از آسیب‌ها بکاهند.
 
 
بیشتر بخوانید:
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *