راهبرد تعقیب و تنبیه متجاوز در مقابله با آتش بس دشمن
کتاب «راز کانال کمیل» به همت گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی در راستای گسترش فرهنگ ایثار و معنویت، گردآوری شده است و پنج روز مقاومت رزمندگان گردان کمیل در کانال دوم فکه را در دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی روایت میکند.
- کتاب «راز کانال کمیل»، به همت گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی در راستای گسترش فرهنگ ایثار و معنویت، گردآوری شده است و پنج روز مقاومت رزمندگان گردان کمیل در کانال دوم فکه را در دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی روایت میکند، در سلسله برشهایی، به بازخوانی این کتاب میپردازد.
فصل سوم دفاع مقدس
فصل سوم دفاع مقدس
۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود، رئیس جمهور عراق با توجه به اوضاع نابسامان و آشفته سیاسی نظامی و اقتصادی ایران از یک طرف حمایتهای همه جانبه نظام سلطه از سوی دیگر قرارداد ۱۹۷۵ موسوم به الجزایر را رسماً نقض کرد و با دستور حمله هوایی و پس از لشکرکشی زمینی بر طبل جنگ نواخت و با ۱۲ لشکر به صورت گسترده به خاک جمهوری اسلامی ایران حمله کرد.
هرچند از مدتها قبل از حملههای مرزی دشمن شروع شده بود، اما با آغاز رسمی جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران ایران انقلاب اسلامی ایران عملاً غافلگیر شد، بیثباتی فضای سیاسی کشور در پی اقدامات خرابکارانه ضد انقلاب و ترورهای گسترده شخصیتهای انقلابی و عالیرتبه نظام توسط منافقین، اوضاع کشور را به شدت بحرانی کرد.
این اوضاع بحرانزده در کنار عدم کارایی ارتش ایران به دلیل اخراج و فرار سران فاسد آن و رفتن مستشاران نظامی آمریکایی باعث شد در همان روزهای اول جنگ ارتش بعث عراق چهار نعل بتازد و خاک وسیعی از کشور را اشغال کند، همه محاسبات و برآوردهای رژیم صدام پیروزی در جنگ را نوید میداد، آمریکا نیز در این میان همه زمینههای آتشافروزی یک جنگ تمامعیار را فراهم کرده بود، اما سران استکبار و رئیسجمهور عراق از نقش و نفوذ رهبری ایران و قدرت ایمان و اراده مردم ما غافلگیر بودند.
همین غفلت آنان را به یک اشتباه راهبردی انداخت و در توهم پیروزی فرو برد در چنین شرایطی که دشمن با امکانات و حمایت ابرقدرتها به سوی ما حملهور شده، با کدام نیروی نظامی جنگیدند و مقاومت امکانپذیر است؟، عقل و منطق جنگهای کلاسیک دنیا حکم میکند در شرایطی که امکان جنگیدن وجود ندارد، باید ناگزیر برای بقای حکومت به یکی از دو راه یارگیری سیاسی و یا تسلیم شدن متوسل شد.
انتخاب هر کدام از این دو راه راه حل به عقیده و مسلک رهبر و البته همراهی مردم بستگی دارد، اما امام راحل با اتکا به خداوند و اعتماد به جوانان و مردم غیرتمند ایران و با علم به سختیها و امتیازات بالقوه راه سوم را برای با رویکردی جدید برگزید، که سرمایه آن جنگیدن با الهام از قیام خونین و جاوید عاشورا و مقاومت و دفاع در سایه عزت و غرور دینی بود جنگیدن که در آن چه بکشند و چه کشته شوند پیروزند.
رزمندگان دلیر و جانبرکف اسلام نیز تنها با قدرت ایمان و اراده و تحت لوای فرماندهی و رهبری الهی امام راحل در مقابل این تهاجم ایستادند و سرانجام بخشهای مناطق اشغالی را آزاد و به آغوش میهن اسلامی بازگرداندند، با برکناری خائنان همچون بنی صدر از امور انسجام نیروهای مردمی بیشتر شد، پس از مدتی با وحدت نیروهای مسلح و مردم این سرزمینهای اشغالی یکی پس از دیگری به دست غیورمردان سپاه اسلام فتح شد.
امام راحل از حماسهها و جانفشانی فرزندان خود راضی بود، آن را فتح الفتوح خواندند و دست و بازویشان را از دور بوسید و بر آن بوسه افتخار کرد، دشمن که با غرور خاصی جنگ را شروع کرده بود حالا منفعل و سرگردان در باتلاق زیادهای خود به سختی دست و پا میزد پیروزیهای بهدست آمده باعث شده، تا افکار عمومی جهان به سوی نظام جمهوری اسلامی متمرکز شود.
کارشناسان جنگی دنیا با حیرت عجیبی به توانایی نیروهای ایرانی خیره شده بودند آنان از درک قدرت ایمان رزمندگان غافل بودند در این زمان بود که دشمن برای رهایی از مخمصه بزرگ و با هدف ترمیم و غیر قابل نفوذ کردن خطوط دفاعی خود دست به استراتژی جدیدی زد و بر طبل آتشبس نواخت و این عقب نشینی مصلحتی علاوه بر اینکه خطوط پدافندی متصل و مناسب برای دشمن ایجاد کرد، بار تبلیغاتی مناسب برای او همراه داشت.
همه رسانه استکبار مشغول پوشش خبری آتشبس اعلام شده از سوی صدام شدن در واقع صدا میخواست با این راهبرد خود به افکار عمومی چنان القا کند که عراق تصمیم به عقب نشینی دارد و برای پایان دادن به جنگ آماده مذاکره است در این وضعیت هرچند دشمن به دلیل تهاجمات پی در پی رزمندگان اسلام شدیداً در لاک دفاعی خود فرو رفته بود، اما همچنان بخشی از سرزمین اسلامی را در اشغال داشت.
سال سوم جنگ در حالی آغاز شده بود که با وحدت نیروهای مسلح پیروزیهای چشمگیری نصیب ایران شده بود، اما با وجود آزادسازی مناطق وسیعی از میهن اسلامی و عقبنشینی دشمن مسئولان سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیده بودند که به صدام عفلقی هیچ اعتمادی نیست، آنها معتقد بودند اگرچه دشمن به ظاهر عقبنشینی کرده در واقع به دنبال فرصتی است، تا پس از رفع نقاط ضعف خود و به دست آوردن تحلیلی دقیق از وضعیت نظامی و قدرت جمهوری اسلامی سازماندهی مجدد ارتش دوباره حملات خود را آغاز کند.
به همین دلیل آنها به محضر امام راحل رسیده و با استدلالهای فراوان موضوع تعقیب و تنبیه متجاوز در خاک دشمن را با ایشان در میان گذاشتن در نهایت امام با استراتژی ایران مبنی بر تعقیب و تنبیه متجاوز موافقت نمودند، با انتخاب این استراتژی در اتاق فکر و طراحی فرماندهان سپاه اسلام عملیاتهای گستردهای به همین منظور طراحیشده عملیات رمضان و والفجر مقدماتی از جمله عملیاتها بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *