صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت «امورخارجه» در مجلس/ امیر عبداللهیان: وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵:۱۰
کد خبر: ۷۵۱۲۸۶
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
با اتمام بررسی صلاحیت سید احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی وزارت «اقتصاد و اموردارایی»، مجلس وارد بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی «امورخارجه» شد.
- با اتمام بررسی صلاحیت سید احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی وزارت «اقتصاد و اموردارایی»، مجلس وارد بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی «امورخارجه» شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت امورخارجه را در صحن مجلس قرائت کرد.

عباس‌زاده مشکینی گفت: اولویت برنامه‌هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی ارائه داده، تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن، فعال و هوشمند است. نظر ایشان این است که باید روابط با همه کشور‌های دنیا را ارتقا و تحکیم ببخشیم؛ کشور‌هایی که به احترام متقابل اعتقاد داشته باشند.

سیدسلمان ذاکر در مخالفت با صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت امورخارجه، گفت: طبق ماده (۱۰۵) قانون برنامه ششم توسعه تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازار‌های جهانی برای صادرات کالا، تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد سرمایه‌گذاری لازم بخش خصوصی در کشور‌های منطقه و برعکس از جمله وظایف ذاتی وزارت امور خارجه عنوان شده است.

وی تاکید کرد: سوال اینجاست که آقای عبداللهیان در زمان مسئولیت‌هایی که برعهده داشته است تا چه اندازه نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی اقدام کرده است، او معاون وزیر امور خارجه، معاون عربی – آفریقایی وزارت، نماینده ویژه وزیر در امور عراق، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مهمتر از آن دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌المللی بوده است و باید پاسخ دهد نسبت به قانون برنامه ششم چه اقدام عملی داشته است.

وی اظهارداشت: ایشان در کمیسیون امنیت ملی به صورت شفاهی تعهد داده است که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت می‌کند و تمرکز بر حوزه همسایگی و اولویت‌دهی به ۱۵ کشور را جزو برنامه‌های خود می‌داند، اما در مسئولیت‌های گذشته آیا اقدام جدی در زمینه تحقق قانون برنامه ششم داشته است که امروز مدعی اداره وزارت خارجه‌ای باشد که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی نمود آن است.

عباس گلرو در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت:  آقای امیرعبداللهیان دارای تحصیلات و تخصص اجرایی این حوزه می‌باشد، برای تحلیل این مهم نگاه به موضوع بازیگران خارجی، چالش‌های موجود در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی و ابرچالش‌های این حوزه، ضرورت‌ها و الزامات فعلی سیاست خارجی و برنامه‌های ایشان از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

نماینده مردم سمنان در مجلس ادامه داد: به تحلیل‌ها و نگرانی‌های رسانه‌های ضدانقلاب نگاهی بیندازید که ایشان را به عنوان تهدیدی جدی علیه رژیم صهیونیستی عنوان کردند و علیه ایشان به میزان زیادی رپرتاژ خبری کار کردند، محور مقاومت و فعالین منطقه‌ای و همسایگان ما از معرفی ایشان استقبال قابل توجهی داشتند.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان دیپلماتیک توانمد، کارآزموده، انقلابی است. در این مدت که با ایشان از نزدیک همکاری کردم شاهد بودم ایشان در بسیاری از مذاکرات بین المللی و منطقه‌ای حاضر بودند و شاهد هنر دیپلماتیک ایشان بودم، مشاور امین حاج قاسم سلیمانی بودند و مورد اعتماد ایشان، در حوزه منطقه‌ای هم بر ضرورت تقویت همکاری‌ها تاکید داشتند و بنده شهادت می‌دهم در این مدت تحرک و پویایی ایشان در این حوزه شاهد بوده ام.

محسن علیزاده در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه به عنوان موافق، گفت: وزیر پیشنهادی خارجه دیپلمات برجسته انقلابی و مدیر شایسته موفقی است که از رده‌های پایین در وزارت خارجه شروع کرده و با تلاش و سعی مجدانه و مخلصانه در عرصه‌های مختلف روابط خارجی به یک مدیر برجسته تبدیل شده است. سوابق اجرایی امیر عبداللهیان نشان می‌دهد که او مدیری پلکانی و نه آسانسوری است که طی مدت حضورش در مجلس نیز توانسته دیپلماسی پارلمانی را در تراز انقلاب اسلامی فعال نگه دارد. او مایه مباهات مجلس است.

وی با بیان اینکه امیر عبداللهیان رویکرد تحول خواهانه انقلابی و فعال را سرلوحه کار دارد، گفت: روح کلی عزت خواهی در برنامه ایشان وجود دارد. آقای امیر عبداللهیان این اطمینان را داده که از افرادی در وزارت خارجه استفاده کند که برنامه‌ها را دنبال می‌کند. انتخاب دستیاران ویژه در حوزه اقتصادی از نوآوری‌های او است.

این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی در چینش نیرو‌ها به موضوع انقلابی گری توجه کند. ایجاد توازن در سیاست خارجی با محوریت همسایگان آسیایی و بسط دیپلماسی فرهنگی و ارتباط با حوزه‌های مربوطه و تعامل ویژه با جهان و غرب آسیا به ویژه محور مقاومت از نکات اصلی برنامه امیر عبداللهیان است.

علیزاده ادامه داد: ایشان اعلام کرده در روز اول حضورش در وزارت خارجه ستاد ویژه مقابله با کرونا را تشکیل داده تا ظرفیت‌های سیاست خارجی در خدمت بهداشت قرار گیرد که مشکل واردات واکسن و اقلام پزشکی در سریعترین زمان حل شود.

گزینه پیشنهادی وزارت امورخارجه در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: همه ما می‌دانیم که در عرصه مناسبات بین‌المللی دو محور اساسی، منافع ملی و اقتدار ملی مورد توجه همه کشورهاست و ما نیز با پایبندی به همه ارزش‌ها و فرهنگ غنی ایرانی از این مولفه غفلت نخواهیم کرد و اعتقاد داریم که با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به معنای اتکا به توانمندی‌های ذاتی و به فعلیت درآوردن شعار ما می‌توانیم، می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی و امنیت ملی را محقق ساخت.

وی تاکید کرد: در خطوط اصل سیاست خارجی توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن پویا و هوشمند مورد توجه ماست. یکی از عزیزان ما در مقام مخالف سخنرانی کردند و اشاره داشتند به اینکه سیاست متوازن یعنی چه؟ سیاست متوازن یعنی اینکه با در نظر داشتن اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم، سیاست همسایگی و سیاست آسیا محوری در مرکزیت این تحول قرار گیرد چراکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است و شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در حوزه آسیا هستیم. وقتی از سیاست خارجی متوازن سخن می‌گویم یعنی سیاست خارجی که متوقف در یک منطقه و یک حوزه نخواهد ماند بلکه در تمام قاره‌ها و در تمام حوزه‌های جهان چند کشور را به عنوان اولویت اول سیاست خارجی در آن حوزه تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه و زمان بندی برای تحقق سیاست‌ها در آن حوزه‌ها گام خواهیم برداشت.

وی ادامه داد: تقویت روابط با کشور‌های اسلامی از جمله موضوعات سیاست خارجی متوازن است. دیپلماسی اقتصاد و تجارت بین الملل حدود ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را در دستگاه وزارت امور خارجه تشکیل می‌دهد. متاسفانه رویکرد در وزارت امور خارجه در چهار دهه گذشته رویکرد اقتصاد محور نبوده است، این رویکرد رویکرد جدید در دولت آقای رئیسی است که با پویایی و با قدرت دیپلماسی اقتصادی باید دنبال شود، برای تحقق این کار ما موضوعات کلانی را احصا کردیم  و دیپلماسی انرژی، موضوع ترانزیت، تمرکز و توجه به بخش خصوصی، توجه به تجارت مرزی با کشور‌های همسایه، توجه به موضوع توریست، کشت فراسرزمینی، توجه به امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی و کمک به تامین منابع و ارزی از جمله آنهاست.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه معمولاً در وزارتخانه‌های ما برنامه نویسان خوب وجود دارند و برنامه خوب هم ارائه می‌شود، گفت:  مهم‌ترین مسئله این است که ما نیازمند تیم و مردان بزرگی هستیم که برنامه‌های بزرگ را عملیاتی کنند. متاسفانه رویکرد اقتصاد محور در وزارت امور خارجه در چهار دهه گذشته حاکم نبوده و در مقاطعی حتی در دولت قبلی معاونت اقتصادی شکل گرفته، اما همه بخش‌ها به کمک هم نیامدند.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. همه تلاش خود را برای بی اثر کردن تحریم‌ها به موازات تلاش برای لغو تحریم‌ها به کار خواهیم بست، اما با مذاکره همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تأمین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و این سیاستی است که دولت آقای رئیسی به صراحت بر آن تاکید دارد.  
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *