بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن مجلس/ موافقت کمیسیون امنیت ملی و شوراهای مجلس با برنامههای «خطیب»
با اتمام بررسی صلاحیت زارعپور، وزیر پیشنهادی وزارت «ارتباطات و فناوری اطلاعات» ، مجلس وارد بررسی صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی «اطلاعات» شد.
- با اتمام بررسی صلاحیت «عیسی زارعپور» وزیر پیشنهادی وزارت «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، مجلس وارد بررسی صلاحیت حجت الاسلام سید «اسماعیل خطیب» وزیر پیشنهادی «اطلاعات» شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات را در صحن مجلس قرائت کرد.
وی گفت: این کمیسیون نظر مثبتی پیرو برنامههای گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات دارد. وی شاید تنها گزینه پیشنهادی بعد از انقلاب باشند که کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کردهاند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات را در صحن مجلس قرائت کرد.
وی گفت: این کمیسیون نظر مثبتی پیرو برنامههای گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات دارد. وی شاید تنها گزینه پیشنهادی بعد از انقلاب باشند که کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کردهاند.
همچنین در جریان این جلسه گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در زمینه بررسی برنامههای گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات در صحن مجلس قرائت شد.
سخنگوی این کمیسیون در جریان این گزارش گفت که برنامههای وزیر پیشنهادی اطلاعات منطبق با اسناد بالادستی و واجد شرایط برای این وزارتخانه است.
امیرقلی بروجنی در موافقت گزینه پیشنهادی وزرات اطلاعات در صحن مجلس گفت: حساسیت این وزارتخانه را همه دوستان میدانند من برخی از رسالتهای آن را بسیار کوتاه عرض میکنم و خواهشم این است که در مقام قضاوت و داوری حتماً انصاف و عدالت و تقوا را رعایت کنیم که بهتر بتوانیم تصمیمگیری کنیم.
وی تاکید کرد: وزارت اطلاعات در تولید اطلاعات دقیق و ایجاد امنیت پایدار و اشراف اطلاعاتی در درون و بیرون از مرزها و مبارزه با تروریسم، فعالیتهای ضد جاسوسی و حوزههای مختلف دیگر فعالیت میکند. نکته دومی که لازم است عرض کنم این است که در محیط پیرامونی ما در کشورهایی که در اطراف ما هستند و بسیار ملتهب و بسیار متلاطم هستند رابطه ما با آنها و اشراف اطلاعاتی و رصد درست اطلاعاتی یکی از ویژگیهای وزارت اطلاعات است و وزیر اطلاعات باید این اشراف را داشته باشد چرا که محیط پیرامون ما یک محیط امن و آرام نیست.
این نماینده مجلس با اشاره به برنامههای خطیب اظهار داشت: مبارزه هوشمندانه و قاطع و جدی با بنیانها، بازیگران، روندها، گلوگاهها و شریانهای اصلی فساد یکی از برنامههای وزارت اطلاعات است و در برنامههای جناب خطیب آورده شده است.
وی بیان داشت: ارتقای روشهای تولید و جمعآوری و تجمیع و تلفیق و انباشت هوشمندانه و لحظهای اطلاعات جزو برنامههای ایشان در این وزارتخانه است. کشف توطئهها و فعالیتهای براندازی و خرابکاری و اغتشاش علیه استقلال و تمامیت ارضی کشور یکی دیگر از برنامههای ایشان است. توسعه و تعمیق فرهنگ خودباوری و خودکفایی و نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح و ابعاد دفاعی و امنیتی در راستای سیاستهای کلی نظام جز برنامههای ایشان است.
بروجنی تاکید کرد: برقراری ارتباط با دیگر کشورها در زمینههای علمی و تولیدی و تجاری کالاها و خدمات دفاعی امنیتی برای دستیابی برای امنیت پایدار جزو برنامههای ایشان است. همچنین لزوم توجه به مدیریت جهادی با اعتقاد بر اصل ما میتوانیم جزو اهداف ایشان است. همچنین مولد شدن و دانش بنیان شدن آن و مردمی کردن اقتصاد جزء برنامههای ایشان است و اجرای عدالت و مبارزه با فساد در درون دستگاههای حکومتی جز برنامههای ایشان است.
این نماینده مجلس گفت: برادر عزیزمان جناب آقای خطیب از درون مجموعه وزارت اطلاعات هستند و از سال ۶۴ در درون وزارت بودند، درون حفاظت قوه قضاییه بودند و در حوزه امنیت حضور داشتند و ظاهراً اولین وزیری هستند که از خود مجموعه وزارت اطلاعات انتخاب شده است. دومین نکته این است که ایشان و خانوادهشان در دفاع از انقلاب در میدان جنگ بودند.
وی تاکید کرد: وزارت اطلاعات در تولید اطلاعات دقیق و ایجاد امنیت پایدار و اشراف اطلاعاتی در درون و بیرون از مرزها و مبارزه با تروریسم، فعالیتهای ضد جاسوسی و حوزههای مختلف دیگر فعالیت میکند. نکته دومی که لازم است عرض کنم این است که در محیط پیرامونی ما در کشورهایی که در اطراف ما هستند و بسیار ملتهب و بسیار متلاطم هستند رابطه ما با آنها و اشراف اطلاعاتی و رصد درست اطلاعاتی یکی از ویژگیهای وزارت اطلاعات است و وزیر اطلاعات باید این اشراف را داشته باشد چرا که محیط پیرامون ما یک محیط امن و آرام نیست.
این نماینده مجلس با اشاره به برنامههای خطیب اظهار داشت: مبارزه هوشمندانه و قاطع و جدی با بنیانها، بازیگران، روندها، گلوگاهها و شریانهای اصلی فساد یکی از برنامههای وزارت اطلاعات است و در برنامههای جناب خطیب آورده شده است.
وی بیان داشت: ارتقای روشهای تولید و جمعآوری و تجمیع و تلفیق و انباشت هوشمندانه و لحظهای اطلاعات جزو برنامههای ایشان در این وزارتخانه است. کشف توطئهها و فعالیتهای براندازی و خرابکاری و اغتشاش علیه استقلال و تمامیت ارضی کشور یکی دیگر از برنامههای ایشان است. توسعه و تعمیق فرهنگ خودباوری و خودکفایی و نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح و ابعاد دفاعی و امنیتی در راستای سیاستهای کلی نظام جز برنامههای ایشان است.
بروجنی تاکید کرد: برقراری ارتباط با دیگر کشورها در زمینههای علمی و تولیدی و تجاری کالاها و خدمات دفاعی امنیتی برای دستیابی برای امنیت پایدار جزو برنامههای ایشان است. همچنین لزوم توجه به مدیریت جهادی با اعتقاد بر اصل ما میتوانیم جزو اهداف ایشان است. همچنین مولد شدن و دانش بنیان شدن آن و مردمی کردن اقتصاد جزء برنامههای ایشان است و اجرای عدالت و مبارزه با فساد در درون دستگاههای حکومتی جز برنامههای ایشان است.
این نماینده مجلس گفت: برادر عزیزمان جناب آقای خطیب از درون مجموعه وزارت اطلاعات هستند و از سال ۶۴ در درون وزارت بودند، درون حفاظت قوه قضاییه بودند و در حوزه امنیت حضور داشتند و ظاهراً اولین وزیری هستند که از خود مجموعه وزارت اطلاعات انتخاب شده است. دومین نکته این است که ایشان و خانوادهشان در دفاع از انقلاب در میدان جنگ بودند.
محسن زنگنه در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات در صحن مجلس گفت: ما در بررسی صلاحیت نامزدها باید یک شاخصهایی داشته باشیم، اگر این شاخصها و معیارهای ما دقیق باشند خروجی که از مجلس خارج خواهد شد خروجی مطلوب و به نفع مردم خواهد بود، اما اگر قرار باشد معیارهای ما حرفهای درگوشی، شب نامهها، شنیدهها و پیامکها و فضای مجازی باشد واقعاً نمیشود توقع داشت خروجی مجلسی خروجی درخور انقلاب و مجلس باشد.
وی تاکید کرد: در مورد وزارت اطلاعات قطعاً یکی از شاخصهای ما برای همه وزرا سابقه و مدیریت اجرایی آنها در آن وزارتخانه است عجیب است که یکی از وزارتخانههایی که برای آن وزیر معرفی شده و بیشترین سابقه را در آن دارد، وزارت اطلاعات است جناب خطیب از سال ۶۴ وارد وزارت اطلاعات شدند و این یکی از نقاط قوت است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه ما نباید یک نقطه ایرادی پیدا کرده و آن را بزرگ کنیم،بیان داشت: کدام یک از مدیران، کدام یک از نمایندگان، کدام یک از مجریان هستند که بیش از چهار دوره در یک وزارتخانهای مسئولیت داشته باشند و نقاط ضعفی هم نداشته باشند و هیچ کس نمیتواند این ادعا را بکند، اما باز در خود وزارتخانه معیار داریم کسانی هستند که مدت فعالیت آنها در یک وزارتخانه یک الی دو سال است، اما آقای خطیب ۱۲ سال مسئولیت مدیریت اطلاعات قم را داشتند. اگر قرار بود یک فردی کارآمد نباشد، نباید ۱۲ سال و یا ۲۰ سال و یا ۴۰ سال در مسئولیتهای امنیتی باشد؛ پس این مسئله برای ما یک معیار است. دوستان ایراد میگیرند که در زمان تصدی در وزارت اطلاعات قم به نیروهای انقلابی بر اساس شنیدهها توجه نداشتند، اما ما باید ببینیم ایشان بعد از وزارت اطلاعات به کجا رفتند.
وی اظهارداشت: آقای قالیباف توضیح دادن قطعاً مجلس میتواند هم رای مثبت بدهد و هم رای منفی، اما وزرایی که در سطوح امنیتی معرفی میشوند قطعاً نظر مثبت رهبری را اخذ میکنند البته این نافی حقوق مجلس و یا رد یا تایید نخواهد بود برخی دوستان پرونده آقای طبری را مطرح میکنند و باید گفت این پرونده به اطلاعات سپاه سپرده شد و بیشترین همکاری هم در این قضیه از سوی عزیزان صورت گرفته است.
این نماینده مجلس اظهارداشت: همچنین پروندههایی همچون مهدی هاشمی در زمان همین بزرگوار در شهر قم انجام شده است، بنابراین رای بالای مجلس به وزیر پیشنهادی اطلاعات یک پیام دارد، یک پیام به سرویسهای جاسوسی دنیا، یک پیام به کسانی که امنیت جمهوری اسلامی ایران را تهدید میکنند بنابراین ما هم وظیفه و هم تکلیف داریم تا درست بررسی کنیم و بر اساس تکلیف شرعی و قانونی خود انتخاب کنیم.
غلامحسین رضوانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: حدود ۲۵ ساعت وقت برای بررسی سید اسماعیل خطیب صرف کردم. میران توقعات قانونی ما، شرایط احراز را تعیین میکند. میتوان به حداقل اکتفا کرد یا سراغ بهترین گزینه رفت.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت مبارزه با فساد اقتصادی، خنثیکردن عملیاتهای دشمن و مبارزه با تروریسم گفت: هر چه در انتخاب فردی با شرایط احراز حداکثری دقت بیشتری کنیم، به موفقیت نظام کمک بیشتری کردهایم، زیرا نقش وزارت در اصلاح سایر دستگاهها کاملا بیبدیل و منحصر به فرد است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شخصیت آقای خطیب حتی از نظر مخالفین، سالم، هوشمند و مجاهد است. تعریضی از سوی مخالفان به ایشان ندیدم؛ چیزی که بعضی به ناحق سعی در انتساب آن به مخالفین دارند. سخن از خوب و بد در تصدی این امر نیست. صحبت از خوب و خوبتر است. هر گونه تلاش برای ارائه تصویری غیر از آن خلاف واقع و کذب است. برچسب زدن به کسانی که با وزارت ایشان مخالفت میکنند، برخلاف انصاف، وجدان و بر خلاف منویات رهبری است. ایشان همواره بر ضرورت انجام وظایف در ساختارهای قانونی تأکید کردند.
وی افزود: افراد هر گروهی در مقام رأی دادن ممکن است با هم همراهی داشته یا نداشته باشند. تلاش ناجوانمردانه نشریات رسوایی که در ماجرای برجام خباثت خود را در قلب واقعیات نشان دادند نباید موجب اشتباه فردی از ما شود. آیا بروز مفسدههای نسبتا بزرگ توسط بعضی مدیران هر چند اندک یا تصدی بعضی سمتهای مهم توسط عناصر ناصالح سوال برانگیز نیست؟ اگر افرادی بدون داشتن شرایط لازم در سمتهای کلیدی طی سنوات متمادی و علی رغم آمد و شد با گرایشات سیاسی مختلف، همچنان مشاغل حساس را در قبضه داشته باشند، حق ریشهیابی داریم؟
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ایشان در کمیسیون به درستی گفتند که در طول زندگیشان کار اطلاعاتی کردهاند و میدانیم که چندین سال در حفاظت قوه قضائیه آن هم در دورانی که هویت روشنتر و اختیارات بیشتر پیدا کرده بود، رئیس بودند، اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده است. آیا ترک فعلها در زمینه مبارزه با مفاسد در دوران مسئولیت ایشان قابل دفاع است؟ آنچه مخالفان مطرح کردند این است که ایشان علی رغم توانایی بالا به موقع وارد نمیشود.
حسین میرزایی در جریان بررسی صلاحیت سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم در مخالفت با برنامههای وی گفت: آیا رهبر انقلاب از بین گزینههای پیشنهادی برای وزارت اطلاعات جناب آقای خطیب را برگزیدهاند؟ مجلس فرمایش رهبری را بر روی چشم میگذارد و اگر معظم له کسی را تایید بفرمایند مجلس یکپارچه آن را تایید خواهد کرد، اما اگر کسانی به لطایف الحیل برخلاف واقع تایید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند، گرفتار خواهند شد.
وی افزود: در این روزها خبرهایی مبنی بر تایید آقای خطیب توسط حضرت آقا به زبانهای مختلف مطرح شده است، برخی تفسیر میکنند وقتی آقای رئیسی لیست افراد پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را به محضر حضرت آقا عرضه داشته، معظم له انگشت خود را بر روی اسم آقای خطیب گذاشته اند، بعضی میگویند سیره حضرت آقا معین کردن ۴ وزیر اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور است و برخی به حق گفتهاند؛ سیره حضرت آقا با این ۴ فرد خاص به گونهای است که اگر با فردی مخالف باشند، نهی میکنند، اما معمولا در تایید شخص خاصی نظر نمیدهند.
وی افزود: در مورد نظر حضرت آقا درباره آقای خطیب چه کسی بهتر از رئیس جمهور میتواند پاسخگو باشد؟ این در حالی است که روز گذشته از رئیس جمهور در این رابطه سوال شد، ایشان گفتند که حضرت آقا در مورد آقای خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشتهاند.
وی افزود: در این روزها خبرهایی مبنی بر تایید آقای خطیب توسط حضرت آقا به زبانهای مختلف مطرح شده است، برخی تفسیر میکنند وقتی آقای رئیسی لیست افراد پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را به محضر حضرت آقا عرضه داشته، معظم له انگشت خود را بر روی اسم آقای خطیب گذاشته اند، بعضی میگویند سیره حضرت آقا معین کردن ۴ وزیر اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور است و برخی به حق گفتهاند؛ سیره حضرت آقا با این ۴ فرد خاص به گونهای است که اگر با فردی مخالف باشند، نهی میکنند، اما معمولا در تایید شخص خاصی نظر نمیدهند.
وی افزود: در مورد نظر حضرت آقا درباره آقای خطیب چه کسی بهتر از رئیس جمهور میتواند پاسخگو باشد؟ این در حالی است که روز گذشته از رئیس جمهور در این رابطه سوال شد، ایشان گفتند که حضرت آقا در مورد آقای خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشتهاند.
واکنش رئیس مجلس
محمد باقر قالیباف در ادامه این جلسه در واکنش به صحبتهای نماینده اصفهان درباره نظر رهبری پیرامون وزرای حوزه امنیتی دفاعی و سیاست خارجی گفت: آقای میرزایی نکاتی را منتسب به رئیس جمهور و رهبری بیان کردند که لازم است شفاف درباره آن توضیح دهم.
وی ادامه داد: مسئولیت رئیس جمهور تعیین وزرا است که ایشان روال آن را در صحن علنی روز گذشته بیان کرد و توضیح داد که چگونه وزرا تعیین شدهاند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق اصول ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی شخص رهبر انقلاب در حوزه مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی مسئولیت دارند این مسئولیتی است که قانون اساسی بر دوش ایشان گذاشته است. روال در دولتها اینگونه بوده که آنها وزرای مربوط به این حوزهها را با هماهنگی معرفی میکردند و تنها مربوط به این دوره نیست.
وی گفت: در این باره آقای رئیسی گفته که از باب وظیفه قانونی وزرای این بخشها را خدمت آقا مطرح کرده و ایشان هم موافقت کردند. حالا اگر کسی از جایی نسبتی میدهد حرف اضافه است.
وی ادامه داد: مسئولیت رئیس جمهور تعیین وزرا است که ایشان روال آن را در صحن علنی روز گذشته بیان کرد و توضیح داد که چگونه وزرا تعیین شدهاند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق اصول ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی شخص رهبر انقلاب در حوزه مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی مسئولیت دارند این مسئولیتی است که قانون اساسی بر دوش ایشان گذاشته است. روال در دولتها اینگونه بوده که آنها وزرای مربوط به این حوزهها را با هماهنگی معرفی میکردند و تنها مربوط به این دوره نیست.
وی گفت: در این باره آقای رئیسی گفته که از باب وظیفه قانونی وزرای این بخشها را خدمت آقا مطرح کرده و ایشان هم موافقت کردند. حالا اگر کسی از جایی نسبتی میدهد حرف اضافه است.
مجتبی ذوالنوری در جریان بررسی صلاحیت سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم در موافقت با برنامههای وی گفت: از ابتدای جنگ در اطلاعات جنوب و در مسجدسلیمان وقتی کمونیستها و منافقان این منطقه را محل تاخت و تاز فعالیتهای منافقانه خود قرار دادند، ایشان و چند نفر از مدیران انقلابی این منطقه را سروسامان و شرایط را تغییر دادند و در ادامه در جبههها حضور داشتند.
وی افزود: در دوران حضور ایشان در قم بنده عضو ثابت شورای تامین قم بودم و مهمترین حوادث و ناآرامیها در آن دوران در قم رخ داد. آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهور شد و با آیت الله العظمی منتظری دیدار داشتند و ۱۳ رجب مطالب پخش شد و رئیس جمهور را تحریک به اغتشاش کردند که مقابل رهبری بنشین و بگو من این اختیارات را میخواهم و اگر این اختیارات تفویض نشد به مردم اعلام کن و استعفا کن و این یک نوع آشوب علیه نظام اسلامی بود و آن دوران قم یکپارچه هیجان شد و بنا به گزارش رسانههای خارجی ۴۰۰ هزار نفر به خیابانها آمدند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی سخنران انقلابی آن جمع بود و در حوادثی که منجر شد در دولتی که رئیس شورای عالی امنیت ملی آن آقای سید محمد خاتمی بود، تصمیم به حصر آقای منتظری گرفته شود و آن کسانی که آدرس عوضی به مردم میدهند و حصر را از دیگران مطالبه میکردند، بدانند در تمام این ادوار شورای عالی امنیت ملی که رئیسش آقای خاتمی بود، آقای منتظری را محصور کرد و بعد از آن نیز همین طور. مگر نه اینکه دولت عوض شده، چه کسی باید حصر را برمیداشت؟ و در مورد آن قضایا در این جمع کسی بگوید من بیشتر از ذوالنور از پشت پردهها اطلاع دارم، حالا قیام کند و بگوید چه کسی است. آقای جلالی میفرمایند من و من از ایشان سوال میکنم شما در کدام یک از جلسات امنیتی حضور داشتید؟
وی ادامه داد: ماجرای دراویش گنابادی و ماجرای مسجد محمدیه یک فتنه بود در قم و موضوعات دیگری که در قم اتفاق افتاد، نشان دهنده عملکرد انقلابی آقای خطیب است. من شهادت شرعی میدهم کاری که بوی انقلابی گری در عملکرد ایشان نداشته باشد، ما ندیدیم و در همه حوادث و وقایع ایشان انقلابیتر از همه بودند.
ذوالنور با بیان اینکه دو دولت اصلاحات و انحراف خواستار عزل ایشان بود، گفت: پس از رأی اعتماد به آقای یونسی، در دولت آقای سید محمد خاتمی، زمانی که آقای یونسی هنوز رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح بود، بنده فردای رأی اعتماد به ایشان به اتفاق سردار قریشی، مرحوم آقای نقوی دادستان، مرحوم بهرامی رئیس دادگاه ویژه، سردار شکارچی ستاد کل و چند نفر دیگر خدمت آقای یونسی به عنوان تبریک رسیدیم که هنوز در سازمان قضایی نیروهای مسلح بودند و به قصد ابقای آقای خطیب از ایشان خواستیم که ایشان در قم بماند، آقای یونسی گفت مطلقاً این را از ما نخواهید، زیرا رئیس جمهور رئیس را احضار کردند و خواستند مدیرکل قم، مدیرکل اصفهان و مدیرکل فارس را در اولین روز کاری عزل کنند و یک بار نیز آقای خطیب توسط آقای احمدی نژاد و در دوران دولت انحراف عزل شد و اگر خطیب کج رفته پس احمدی نژاد درست رفته و ما شاهدیم وقتی احمدی نژاد خطیب را عزل کرد، خطیب در دفتر مقام معظم رهبری در قم مشغول به فعالیت شد.
وی تاکید کرد: در قمی که فعالیت در آن حساسیتهای خاصی دارد و این سوال مطرح است که وقتی تمام دنیا و نظام سلطه و ایادی داخلی بسیج شدند که آنتی تز انقلاب از قم دربیاید چرا موفق نبودند و چرا امروز قم یکپارچه پشتیبان نظام و انقلاب است. دو عامل دارد، یک طبیعت قم و حوزههای علمیه و دوم تاثیر کار سربازان گمنام امام زمان (عج) و دستگاههای امنیتی.
نماینده مردم قم در مجلس یازدهم با اشاره به برهم خوردن سخنرانی مرحوم هاشمی در مسجد اعظم قم در سال ۸۵ گفت: آن زمان قوه قضائیه شخص آقای مرحوم هاشمی در وزارت اطلاعات و برخی نهادها فشار سنگین داشت و ما پیگیری کردیم که افراد دستگیر شده آزاد شوند و ما طی جلساتی که با آقای خطیب داشتیم ایشان میگفتند که من به دنبال این هستم که هم این فشارها پاسخ داده شود و هم این بچهها آسیب نبینند و وقتی این بچهها محکوم شدند، این احکام هیچکدام اجرا نشد و شلاق و حبسها هیچکدام اجرایی نشد، چون پاسخ این سوال این است که هر موضوعی اقدام مقتضی خود را میطلبد و ما در اظهارنظرها باید این عملکردها را توجه کنیم.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود این سوال را مطرح کرد که آیا شرع برای ما مهم است یا قانون اساسی؟ و ادامه داد: شرع میگوید قاضی باید مجتهد باشد، آیا قضات شما امروز مجتهد هستند؟ امام مسلمین و حاکم شرع، ولی مسلمین است. امام فرمود اگر مردم همه به رئیس جمهوری رأی دادند، اما، ولی فقیه حکم او را تایید نکرد، حق تصرف در امور را ندارد و اگر در امور تصرف کرد طاغوت است. وقتی وزیری که جایگاهش حاکمیتی است و توافق رهبری در مورد آن گرفته میشود، مجاز به تصرف است و این اذن پیدا میکند، مانند قاضی که ماذون در تصرف است. کما اینکه در قانون اساسی نیز در شروط قاضی نیامده است که مجتهد مطلق، آمده است مجتهد یا قریب و الاجتهاد. نکته دیگر این است که آقای خطیب تحول در وزارت اطلاعات ایجاد خواهد کرد و اگر این اتفاق نیفتد خودم در جلسه بعدی مطالبه گری خواهم کرد و متناسب با بحرانهای جدید این اتفاق باید بیفتد.
وی افزود: در دوران حضور ایشان در قم بنده عضو ثابت شورای تامین قم بودم و مهمترین حوادث و ناآرامیها در آن دوران در قم رخ داد. آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهور شد و با آیت الله العظمی منتظری دیدار داشتند و ۱۳ رجب مطالب پخش شد و رئیس جمهور را تحریک به اغتشاش کردند که مقابل رهبری بنشین و بگو من این اختیارات را میخواهم و اگر این اختیارات تفویض نشد به مردم اعلام کن و استعفا کن و این یک نوع آشوب علیه نظام اسلامی بود و آن دوران قم یکپارچه هیجان شد و بنا به گزارش رسانههای خارجی ۴۰۰ هزار نفر به خیابانها آمدند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی سخنران انقلابی آن جمع بود و در حوادثی که منجر شد در دولتی که رئیس شورای عالی امنیت ملی آن آقای سید محمد خاتمی بود، تصمیم به حصر آقای منتظری گرفته شود و آن کسانی که آدرس عوضی به مردم میدهند و حصر را از دیگران مطالبه میکردند، بدانند در تمام این ادوار شورای عالی امنیت ملی که رئیسش آقای خاتمی بود، آقای منتظری را محصور کرد و بعد از آن نیز همین طور. مگر نه اینکه دولت عوض شده، چه کسی باید حصر را برمیداشت؟ و در مورد آن قضایا در این جمع کسی بگوید من بیشتر از ذوالنور از پشت پردهها اطلاع دارم، حالا قیام کند و بگوید چه کسی است. آقای جلالی میفرمایند من و من از ایشان سوال میکنم شما در کدام یک از جلسات امنیتی حضور داشتید؟
وی ادامه داد: ماجرای دراویش گنابادی و ماجرای مسجد محمدیه یک فتنه بود در قم و موضوعات دیگری که در قم اتفاق افتاد، نشان دهنده عملکرد انقلابی آقای خطیب است. من شهادت شرعی میدهم کاری که بوی انقلابی گری در عملکرد ایشان نداشته باشد، ما ندیدیم و در همه حوادث و وقایع ایشان انقلابیتر از همه بودند.
ذوالنور با بیان اینکه دو دولت اصلاحات و انحراف خواستار عزل ایشان بود، گفت: پس از رأی اعتماد به آقای یونسی، در دولت آقای سید محمد خاتمی، زمانی که آقای یونسی هنوز رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح بود، بنده فردای رأی اعتماد به ایشان به اتفاق سردار قریشی، مرحوم آقای نقوی دادستان، مرحوم بهرامی رئیس دادگاه ویژه، سردار شکارچی ستاد کل و چند نفر دیگر خدمت آقای یونسی به عنوان تبریک رسیدیم که هنوز در سازمان قضایی نیروهای مسلح بودند و به قصد ابقای آقای خطیب از ایشان خواستیم که ایشان در قم بماند، آقای یونسی گفت مطلقاً این را از ما نخواهید، زیرا رئیس جمهور رئیس را احضار کردند و خواستند مدیرکل قم، مدیرکل اصفهان و مدیرکل فارس را در اولین روز کاری عزل کنند و یک بار نیز آقای خطیب توسط آقای احمدی نژاد و در دوران دولت انحراف عزل شد و اگر خطیب کج رفته پس احمدی نژاد درست رفته و ما شاهدیم وقتی احمدی نژاد خطیب را عزل کرد، خطیب در دفتر مقام معظم رهبری در قم مشغول به فعالیت شد.
وی تاکید کرد: در قمی که فعالیت در آن حساسیتهای خاصی دارد و این سوال مطرح است که وقتی تمام دنیا و نظام سلطه و ایادی داخلی بسیج شدند که آنتی تز انقلاب از قم دربیاید چرا موفق نبودند و چرا امروز قم یکپارچه پشتیبان نظام و انقلاب است. دو عامل دارد، یک طبیعت قم و حوزههای علمیه و دوم تاثیر کار سربازان گمنام امام زمان (عج) و دستگاههای امنیتی.
نماینده مردم قم در مجلس یازدهم با اشاره به برهم خوردن سخنرانی مرحوم هاشمی در مسجد اعظم قم در سال ۸۵ گفت: آن زمان قوه قضائیه شخص آقای مرحوم هاشمی در وزارت اطلاعات و برخی نهادها فشار سنگین داشت و ما پیگیری کردیم که افراد دستگیر شده آزاد شوند و ما طی جلساتی که با آقای خطیب داشتیم ایشان میگفتند که من به دنبال این هستم که هم این فشارها پاسخ داده شود و هم این بچهها آسیب نبینند و وقتی این بچهها محکوم شدند، این احکام هیچکدام اجرا نشد و شلاق و حبسها هیچکدام اجرایی نشد، چون پاسخ این سوال این است که هر موضوعی اقدام مقتضی خود را میطلبد و ما در اظهارنظرها باید این عملکردها را توجه کنیم.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود این سوال را مطرح کرد که آیا شرع برای ما مهم است یا قانون اساسی؟ و ادامه داد: شرع میگوید قاضی باید مجتهد باشد، آیا قضات شما امروز مجتهد هستند؟ امام مسلمین و حاکم شرع، ولی مسلمین است. امام فرمود اگر مردم همه به رئیس جمهوری رأی دادند، اما، ولی فقیه حکم او را تایید نکرد، حق تصرف در امور را ندارد و اگر در امور تصرف کرد طاغوت است. وقتی وزیری که جایگاهش حاکمیتی است و توافق رهبری در مورد آن گرفته میشود، مجاز به تصرف است و این اذن پیدا میکند، مانند قاضی که ماذون در تصرف است. کما اینکه در قانون اساسی نیز در شروط قاضی نیامده است که مجتهد مطلق، آمده است مجتهد یا قریب و الاجتهاد. نکته دیگر این است که آقای خطیب تحول در وزارت اطلاعات ایجاد خواهد کرد و اگر این اتفاق نیفتد خودم در جلسه بعدی مطالبه گری خواهم کرد و متناسب با بحرانهای جدید این اتفاق باید بیفتد.
در ادامه این جلسه گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات در دفاع از برنامههای خود در صحن علنی مجلس گفت: ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و اصحاب شریفشان را خدمت عزیزان و ملت بزرگ ایران و محضر مبارک حضرت بقیهالله الاعظم عجلالله تعالی فرجه الشریف و رهبر بزرگمان و همه شما نمایندگان محترم ملت ایران و شنوندگان و بینندگان تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.
وی تاکید کرد:از عتاب عزیزان، از بزرگواری رئیس انقلابی مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه محترم و شما نمایندگان عزیز و و تمام دوستانی که در این مدت تلاش کردند و همچنین از عزیزانی که دفاع و نقد کردند تشکر میکنیم لذا بنده همه اینها را برای جلب رضایت الهی و خدمت به ملت میدانم و از همه عزیزان تقاضامندم که در ادامه راه همواره با نکته سنجی و دقت و یاری، نقد و پیشنهاد بنده را مورد حمایت قرار دهند البته اگر مورد لطف و رای شان قرار گرفتم که البته رای ملت است.
خطیب اظهارداشت: بنده از مطالبی که تهیه کردم صرفنظر میکنم و تیتروار فقط به چند نکته اشاره میکنم و نکته اول من این است که سربازخانه گمنام امام زمان (ع) و سربازان گمنام امام زمان (ع) تمام تلاش و زحمات خودشان را وقف امنیت این کشور کردند و در مصاف با دشمنان، توطئهها و فتنهها و سرکردگان جبهه استکبار و گروهکهای و مزدوران و جاسوسان از جان خود مایه گذاشتند و آبرو و نفس خود و جان خود را تقدیم کردند. لازم است از شهدای مجموعه وزارت اطلاعات در این جا یادی کرده باشیم که آنها غریبانه به شهادت میرسند و نام مبارکشان نیز غریبانه میماند.
وی بیان داشت: حضرت آیت الله رئیسی دامت برکاته رئیس محترم مردمی که اعتماد کردند و بنده را از جمع سربازان گمنام انتخاب کردند تا بتوانم در کابینه مردمی در جهت ایران قوی قدم بردارم و خدمتی ارائه کنم، تشکر میکنم.
خطیب اظهارداشت: شرایط کشور، شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی یک منظومه در هم تنیده است که به طور شتابان همواره در حال تغییر در پدیدارها و عرصههای متنوع و متکثر موضوعات امنیتی و راهبردی است.
وی ادامه داد: وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تامین امنیت و هوشیاری در دیدهبانی و مرزبانی همه جانبه بکوشد و لازمه این بالندگی، تحولی است که پویایی و هوشمندی مستمر در تشکیلات پنهانی اطلاعاتی کشور را میطلبد. وزارت اطلاعات یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و مجموعه و تشکیلات حاکمیتی است بنابراین باید در تراز انقلاب اسلامی بروز کند و تداوم یابد و مبتنی بر بیانیه راهبردی گام دوم قدم بردارد.
خطیب بیان داشت: امیدواریم با حمایت و توجه و اتکایی که به آرای مردم و حمایتهای مجلس شورای اسلامی داریم بتوانیم قدمهای حساستر، تخصصیتر و پیچیده تری را در اجرای ماموریتهای نظام برداریم.
خطیب بیان داشت: دشمن با بهره گیری از عوامل نفوذی جریانات برانداز و با هدف بیثبات سازی کشور در صدد تقابل گرایی و ایجاد تامین نارضایتی و تبدیل آن به کشمکش و بحران است به حمدالله با درایت و تیزبینی و هدایت حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی این توطئهها و فتنهها خنثی گردیده و خنثی میشود.
وی تاکید کرد:از عتاب عزیزان، از بزرگواری رئیس انقلابی مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه محترم و شما نمایندگان عزیز و و تمام دوستانی که در این مدت تلاش کردند و همچنین از عزیزانی که دفاع و نقد کردند تشکر میکنیم لذا بنده همه اینها را برای جلب رضایت الهی و خدمت به ملت میدانم و از همه عزیزان تقاضامندم که در ادامه راه همواره با نکته سنجی و دقت و یاری، نقد و پیشنهاد بنده را مورد حمایت قرار دهند البته اگر مورد لطف و رای شان قرار گرفتم که البته رای ملت است.
خطیب اظهارداشت: بنده از مطالبی که تهیه کردم صرفنظر میکنم و تیتروار فقط به چند نکته اشاره میکنم و نکته اول من این است که سربازخانه گمنام امام زمان (ع) و سربازان گمنام امام زمان (ع) تمام تلاش و زحمات خودشان را وقف امنیت این کشور کردند و در مصاف با دشمنان، توطئهها و فتنهها و سرکردگان جبهه استکبار و گروهکهای و مزدوران و جاسوسان از جان خود مایه گذاشتند و آبرو و نفس خود و جان خود را تقدیم کردند. لازم است از شهدای مجموعه وزارت اطلاعات در این جا یادی کرده باشیم که آنها غریبانه به شهادت میرسند و نام مبارکشان نیز غریبانه میماند.
وی بیان داشت: حضرت آیت الله رئیسی دامت برکاته رئیس محترم مردمی که اعتماد کردند و بنده را از جمع سربازان گمنام انتخاب کردند تا بتوانم در کابینه مردمی در جهت ایران قوی قدم بردارم و خدمتی ارائه کنم، تشکر میکنم.
خطیب اظهارداشت: شرایط کشور، شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی یک منظومه در هم تنیده است که به طور شتابان همواره در حال تغییر در پدیدارها و عرصههای متنوع و متکثر موضوعات امنیتی و راهبردی است.
وی ادامه داد: وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تامین امنیت و هوشیاری در دیدهبانی و مرزبانی همه جانبه بکوشد و لازمه این بالندگی، تحولی است که پویایی و هوشمندی مستمر در تشکیلات پنهانی اطلاعاتی کشور را میطلبد. وزارت اطلاعات یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و مجموعه و تشکیلات حاکمیتی است بنابراین باید در تراز انقلاب اسلامی بروز کند و تداوم یابد و مبتنی بر بیانیه راهبردی گام دوم قدم بردارد.
خطیب بیان داشت: امیدواریم با حمایت و توجه و اتکایی که به آرای مردم و حمایتهای مجلس شورای اسلامی داریم بتوانیم قدمهای حساستر، تخصصیتر و پیچیده تری را در اجرای ماموریتهای نظام برداریم.
خطیب بیان داشت: دشمن با بهره گیری از عوامل نفوذی جریانات برانداز و با هدف بیثبات سازی کشور در صدد تقابل گرایی و ایجاد تامین نارضایتی و تبدیل آن به کشمکش و بحران است به حمدالله با درایت و تیزبینی و هدایت حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی این توطئهها و فتنهها خنثی گردیده و خنثی میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *