کلاهبرداران شگردهای متنوعی برای تصادفات ساختگی دارند
مصطفی زینی وند گفت: درباره آن کسانی که با صحنه سازی به دنبال ایجاد تصادف ساختگی هستند کارشناسان ما کاملا توجیه هستند و در خیلی از این موارد افسر پلیس این افراد را شناسایی میکنند و پرونده برای آنها تشکیل میشود و به مراجع ذیصلاح معرفی میشوند.
مصطفی زینی وند رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص امکان جلوگیری از وقوع حادثه رانندگی در هنگام بروز نقصهای فنی حادث به میزان گفت: این امکان وجود دارد که مثلا وسیله نقلیهای که به صورت ناگهانی و حین رانندگی دچار ترکیدگی لاستیک میشود شاید به واسطه تبحر راننده کنترل شود و حادثهای روی ندهد. در این رابطه بحثی تحت عنوان رانندگی تدافعی وجود دارد که با توجه به شرایطی که وجود دارد از جمله وضع خودرو، شرایط روحی و جسمی خود راننده و وضعیت راه لازم است تا راننده با سرعت مطمئنه رانندگی کند. در کنار این مهارتهایی هست که باید مورد توجه قرار بگیرد. از جمله اینکه هنگام ترکیدگی ناگهانی لاستیک راننده نباید پایش را روی ترمز بگذارد. در چنین وضعیتی راننده باید با فرمان بازی کند و با مهارتی خاص خودرو را به یک حاشیه امن برساند. در بعضی مواقع هم البته بروز حادثه اجتناب ناپذیر است. حتی ماهرترین رانندگان هم هنگام بروز نقص فنی ناگهانی شاید نتوانند خودرو را کنترل کنند و فرمان پذیری خودرو از دستشان خارج شود. در چنین شرایطی محتمل است که حادثهای برای خودرو رخ بدهد و تصادف اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به اینکه نقص فنی چه امکانی برای کلاهبردارانی که دنبال تصادف ساختگی هستند میتواند فراهم کند گفت: درباره آن کسانی که با صحنه سازی به دنبال ایجاد تصادف ساختگی هستند کارشناسان ما کاملا توجیه هستند و در خیلی از این مواردی که با ۱۱۰ تماس گرفته میشود و افسر پلیس در محل حادثه حاضر میشود این افراد را شناسایی میکنند و پرونده برای آنها تشکیل میشود و به مراجع ذیصلاح معرفی میشوند. اما کلاهبرداران از شگردهای متنوعی برای ارتکاب به این کار استفاده میکنند. به عنوان مثال راننده خودرویی که دنده عقب گرفته و باعث وقوع تصادف شده در محل حادثه میتواند کتمان کند و مدعی شود من دنده عقب نگرفته ام. البته شاید در این مواقع مواردی نظیر چراغ خطر و حالت دست دنده خودرو یا وضعیت مربوط به جهت چرخش لاستیکها بتواند به کارشناس راهنمایی و رانندگی کمک کند تا درباره یک حادثه رانندگی تصمیم درستی را اتخاذ کند.
وی در پاسخ به اینکه نقص فنی چه امکانی برای کلاهبردارانی که دنبال تصادف ساختگی هستند میتواند فراهم کند گفت: درباره آن کسانی که با صحنه سازی به دنبال ایجاد تصادف ساختگی هستند کارشناسان ما کاملا توجیه هستند و در خیلی از این مواردی که با ۱۱۰ تماس گرفته میشود و افسر پلیس در محل حادثه حاضر میشود این افراد را شناسایی میکنند و پرونده برای آنها تشکیل میشود و به مراجع ذیصلاح معرفی میشوند. اما کلاهبرداران از شگردهای متنوعی برای ارتکاب به این کار استفاده میکنند. به عنوان مثال راننده خودرویی که دنده عقب گرفته و باعث وقوع تصادف شده در محل حادثه میتواند کتمان کند و مدعی شود من دنده عقب نگرفته ام. البته شاید در این مواقع مواردی نظیر چراغ خطر و حالت دست دنده خودرو یا وضعیت مربوط به جهت چرخش لاستیکها بتواند به کارشناس راهنمایی و رانندگی کمک کند تا درباره یک حادثه رانندگی تصمیم درستی را اتخاذ کند.
بیشتر بخوانید:
زینی وند درباره اینکه وجود خودروهای فرسوده و فقدان امکان مالی رانندگان برای تعویض این خودروها چه اثری بر وقوع تصادفات میگذارد گفت: اثرگذاری این مساله بر وضع تصادفات را نباید نادیده گرفت. اما این در حوزه اختیارات دولت است که تسهیلات لازم را در اختیار شهروندان بگذارد تا امکان تعویض خودروهایشان را پیدا کنند. در قانون هوای پاک هم این مساله روشن شده که فقط خودروهایی که برگه تاییدیه معاینه فنی را داشته باشند امکان تردد را پیدا میکنند. درحال حاضر ملاک عمل همین مساله معاینه فنی است؛ بنابراین همه رانندگان موظف هستند تا به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این شرایط حتی اگر بحث فرسودگی و از رده خارج شدن خودرو هم به تعویق بیفتد، اما باز رانندگان ملزم هستند تا به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و آزمایشها و ارزیابیهای لازم را به انجام برسانند. اگر نمره قبولی را دریافت کنند و برگه معاینه فنی برای آنها صادر شود امکان تداوم استفاده از خودرو را خواهند داشت. البته خودروی فرسودهای که به سن فرسودگی رسیده باشد شاید سلامت کافی را داشته باشد. ولی در نهایت خودرویی که به سن فرسودگی میرسد استهلاکاتی را در تجهیزات خود دارد و این مساله باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *