رکود مطلق در بازار لوازم خانگی
_ تسنیم نوشت: کسب و کارشان راکد شده و کمتر خریداری به مغازهها برای خرید لوازم خانگی مراجعه میکند این درحالیست که حجم هزینههای مالیاتی و بیمه هر روز برای واحدها افزایش پیدا کرده و خبری از حمایت از سوی دولت نیست.
درحال حاضر بازار لوازم خانگی بنا به گفته فعالان بازار در رکود مطلق به سر میبرد به نحوی که اکثر فروشندگان برای فروش محصولات خود اقدام به ارائه جشنوارههای مختلف و حتی تخفیفهایی کرده اند، ولی هنوز مشتری رغبتی به خرید لوازم خانگی ندارد.
اما نکته مهم اینجاست همچنان حجم لوازم خانگی قاچاق در بازار فراوان بوده و در این شرایط اگر مصرف کننده تمایل به خرید کالایی داشته باشد بیشتر به سمت خرید لوازم خانگی قاچاق میرود چرا که متاسفانه در محصولات ایرانی نه تنها افزایش بسیار بالای قیمتها وجود دارد بلکه عدم نظارت در تولید و نبود یک چشم انداز روشن در این صنعت عاملی شده تا لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان به صورت سلیقهای تولید شود.
فعالان بازار میگویند یک شبه لباسشویی هفت کیلویی تبدیل به هشت کیلویی میشود کیفیت بسیار افت پیدا کرده و تولیدکنندگان برای جبران هزینههای خود با اعمال تغییراتی اندک کد محصولات را تغییر و آنها را به عنوان یک محصول جدید و با قیمتی بالاتر راهی بازار میکنند با این وجود مصرف کننده تمایلی به خرید ندارد چرا که قیمت کالای قاچاق برای او به صرفهتر است.
البته فروشندگان لوازم خانگی معتقدند فروش کارخانجات به واحدهای توزیع با تغییراتی همراه شده چرا که تا پیش از این خریدها به صورت چکی در اختیار واحدهای توزیعی قرار نمیگرفت، اما درحال حاضر فروشندگان مجبورند برای فروش محصولات خود کالاها را به صورت چکی به فروش برسانند.
در حال حاضر با وجود افزایش حجم تولید هنوز خبری از رونق در بازار لوازم خانگی نیست که به نظر میرسد باید با یک سیاست گذاری روشن بازار به سمت رونق پیش رفته و البته کیفیت لوازم خانگی ایرانی نیز افزایش پیدا کند چرا که در غیر این صورت مصرف کننده ترجیح میدهد کالای قاچاق، اما با کیفیت بهتر را خریداری نماید.
بنا به گفته فعالان بازار رکود باعث شده تا واحدهای تولیدی فعلا تصمیمی به افزایش قیمتها نداشته باشند، اما باید این را درنظر گرفت که با روند افزایش قیمت ارز و افزایش هزینههای تولید چشم انداز قیمت گذاری محصولات لوازم خانگی در بازار آن هم طی ماههای آینده چه تغییراتی خواهد کرد.