صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مینوبخش: «طوسی» برداشت از یک ترس شخصی است/ فراموش شدن به مراتب بدتر از مرگ است

۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰:۰۲
کد خبر: ۷۴۹۰۳۸
کارگردان فیلم کوتاه «طوسی» گفت: در اصل شاید لایه ابتدایی فیلم اینطور به نظر برسد که در مورد مرگ صحبت می‌شود اما لایه‌ زیرین فیلم در مورد مسئله مهم تر و خطرناک تر از آن است که فراموشی است.

فتاح مینوبخش کارگردان فیلم کوتاه طوسی در گفتگو با پیرامون نحوه شکل‌گیری «طوسی» گفت: نحوه شکل گیری این فیلم به یک ترسِ شخصی بر می‌گردد، این ترسِ فراموش شدن است. همیشه می‌ترسیدم از اینکه در آینده در بی خبری بمیرم و فراموش شوم. مخصوصا در حرفه و شغلِ ما که این ترس بیشتر قوت می‌گیرد. دیدنِ آدم‌هایی همانند خودم در این حرفه که تقریبا همین دغدغه را دارند باعث شد تا این فیلم را بسازم.

او ادامه داد: داستانِ کلی فیلم در مورد بازیگرِ قدیمی است که سال هاست از طرف جامعه فراموش شده؛ او می‌خواهد در روزی خودکشی کند که هیچ خبر و اتفاقِ مهم تری نباشد، تا شاید بتواند تیترِ اول روزنامه و اخبار شود، اما همیشه اتفاقی مهم‌تر رخ می‌دهد.

کارگردان فیلم کوتاه «۱۱:۴۰» خاطرنشان کرد: این داستانِ کلیِ فیلم بود، اما تمام لحظات فیلم می‌بینیم که بازیگر دنبال توجه دیگران و معرفی خود به دیگران است تا شاید کسی او را بشناسد. در اصل شاید لایه ابتدایی فیلم اینطور به نظر برسد که در مورد مرگ صحبت می‌شود، اما لایه‌ی زیرین فیلم در مورد مسئله مهم‌تر و خطرناک‌تر از آن است که فراموشی است. باور دارم که فراموش شدن به مراتب بدتر از مرگ است.

مینوبخش ادامه داد: ابتدا نسخه‌های جامع‌تر و بلند تری نوشتم، اما از قالبِ فیلم کوتاه خارج میشد. چند ماهی مشغولِ نگارشِ نسخه ابتدایی بودم که بالاخره به کمکِ بسیار زیاد جناب پیمان قاسم‌خانی توانستم یک نسخه کوتاه از ایده اولیه تهیه کنم. فکر کنم کل این اتفاق‌ها ۴-۵ ماه طول کشید.

دستیار کارگردان سریال «خوب، بد، جلف» با بیان اینکه در فضای اجرایی تحت فشار بسیاری بودیم، عنوان کرد: ساخت فیلم کوتاه این روز‌ها آسان نیست، هزینه‌ها مهلتِ آزمون و خطا را کم میکند. ما هم از این دسته مستثنا نبودیم؛ مجبور بودیم به دلیل محدود بودن بودجه فیلم، سکانس‌ها را فشرده و در روز‌های کمتری بگیریم، اما خوشبختانه تمام سکانس‌ها جوری که در ذهنم دیده بودم گرفته شد و این بسیار عالیست که آقای کردبچه، بازیگر نقش اول فیلم، به خوبی این نقش را ایفا کردند.

او ادامه داد: احساس کردم به دوره‌ای رسیده‌ایم که جهانِ اطرافمان در حالِ پوست انداختن است، یعنی نسل‌هایی که باهاشون خاطره داریم در هر زمینه‌ای اعم از از ورزشی تا هنری، یا دیگر بینِ ما نیستند و یا خونه نشین و کم کار شده‌اند و جایشان را به نسلِ جوان داده‌اند. بعضی‌ها شاید حتی نامشان را هم دیگر به یاد نیاورند؛ بعضی‌ها نیز همانند من شاید دلشان برای اون دوران تنگ بشود و این سوال برایش پیش بیاید که فلان بازیگر الان کو؟ فلان فوتبالیستی که کودکی‌ام را با او گذراندم الان کجاست و چه میکند؛ من انقدر این سوال‌ها را از خودم کردم که به ایده ساختِ این فیلم رسیدم و امیدوارم که تونسته باشم احترامم را به آدم‌هایی این چنینی رسانده باشم.

فتاح مینوبخش خاطرنشان کرد: در پایان امیدوارم روزی بتوانم به این موضوع کامل‌تر و جامع‌تر بپردازم و در قالبِ یک فیلمِ بلند ارائه بدهم و البته آرزو میکنم کمی بیشتر به این عزیزان توجه بشود و دیگر کسی در هیچ جا فراموش نشود.

فیلم کوتاه «طوسی» به تهیه کنندگى رضا گوران، مشاور اثر پیمان قاسم خانى، به نویسندگى و کارگردانى فتاح مینوبخش و بازی اصغر کردبچه تهیه و تولید شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *