تصمیمگیریهای غلط مدیریتی؛ مانع توسعه کسبوکارهای اینترنتی/ کوتاه شدن دست واسطهها از بازار
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی گفت: باوجود اینکه ما در کشور از ظرفیت اینترنتی خوبی ازلحاظ زیرساختها، قوانین اجرایی و وجود نخبگان برخورداریم، اما با تصمیمگیریهای غلط مدیریتی اتفاقات خوبی که باید در این حوزه اتفاق بیفتد تحقق پیدا نمیکند.
عادل طالبی در گفتوگو با میزان، در خصوص نحوه ایجاد و تعداد اعضا انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی گفت: انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی در سال ۱۳۹۲ بدون هیچ حمایتی و توسط خود اعضا شکل گرفت، در آن زمان ۱۸ نفر از صاحبان کسبوکارهای مهم آزمان جمع شدند و با توجه به اینکه در آن زمان نهادها و سازمانها هیچ اطلاعات و آگاهی از کسبوکارهای اینترنتی نداشتند با بررسیهایی که انجام شد توانستیم ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجمن صنفی کارفرمایی کسبوکارهای اینترنتی را تشکیل بدهیم و در حال حاضر حدود هزار عضو فعال داریم.
وی در خصوص موانع موجود جهت توسعه کسبوکارهای آنلاین گفت: یکی از موانع موجود مربوط به رفتار مصرفکنندههاست که باید برای تشویق آنها به خرید اینترنتی برنامهریزی و تبلیغ صورت بگیرد، باوجود مشکلات قانع کردن مصرفکنندگان برای خرید اینترنتی کار مشکلی است.
طالبی افزود: با شرایط موجود نباید توقع داشته باشیم انقلابی صورت بگیرد، و رفتار مصرفکنندهها با سرعت عوض شود و به سمت خرید غیرحضوری متمایل شوند، اما این روند در حال انجام است و به صورت تدریجی جلو می رود.
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی ادامه داد: باوجود اینکه ما در کشور از ظرفیت اینترنتی خوبی ازلحاظ زیرساختها، قوانین اجرایی و وجود نخبگان داریم، اما با تصمیمگیریهای غلط مدیریتی اتفاقات خوبی که باید در این حوزه اتفاق بیفتد تحقق پیدا نمیکند و بزرگترین مانع پیشرفت در تغییر ماهیت کسبوکارها به سمت آنلاین(برخط) شدن سوء مدیریت و بیتدبیری بوده است، ما نیروی جوان و متخصص زیاد داریم، اما تنها چیزی که نداریم مدیران کارآمد است.
وی درباره فعالیت انجمن برای رفع موانع کسبوکارهای اینترنتی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی توانسته آن را حل کند مشکل مالیاتی کسبوکارها بوده است، بازار گاهها یک سایت اینترنتی هستند، که افراد محصولات خود را برای فروش در این سایتها ارائه میکنند و فروشندهها نیز خرید خود را از این طریق انجام میدهند اداره مالیات برای دریافت مالیات از این بازار گاهها کل درآمد آنها را بدون احتساب هزینههای پرداختشده در نظر میگرفت، که ما این مشکل را با رایزنیهای زیاد حل کردیم.
طالبی افزود: مشکل دیگر این بود که اداره مالیات قانونی دارد به نام ماده ۱۴۷ که طبق این ماده هیچ کسبوکاری بیش از ۸۰ درصد درآمد خود را نباید هزینه کنند، در کسبوکارهای سنتی این مورد درست است، اما در کسبوکارهای آنلاین معمولاً باید چند سال همه درآمد و یا حتی بیشتر از درآمد خود را هزینه کنیم تا بتوانیم مارکت چک بگیریم و این را اداره مالیات نمیپذیرفت.
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی ادامه داد: با جلساتی که با مسئولین و ازجمله ممیزین اداره مالیات و ... داشتیم این قانون اصلاح شد و به بازار گاهها سروسامان دادیم انجمن در مواردی که اعضا با سازمانها و نهادهای دولتی مشکلی دارند و یا در حوزه تأمین اجتماعی جایی که کارفرمایان با کارکنان اختلافات دارند به حل این اختلافات کمک میکنیم.
وی در خصوص تأثیر اینترنتی شدن کسبوکارها بر ایجاد اشتغال گفت: نکتهای که باید به آن توجه شود این است که اینترنت اشتغال را غیرمتمرکز کرده و با کاهش ترافیک، کم شدن هزینه خرید، سرعت بخشی به انجام معاملات ایجاد اشتغال میکند.
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی ادامه داد: باوجود اینکه ما در کشور از ظرفیت اینترنتی خوبی ازلحاظ زیرساختها، قوانین اجرایی و وجود نخبگان داریم، اما با تصمیمگیریهای غلط مدیریتی اتفاقات خوبی که باید در این حوزه اتفاق بیفتد تحقق پیدا نمیکند و بزرگترین مانع پیشرفت در تغییر ماهیت کسبوکارها به سمت آنلاین(برخط) شدن سوء مدیریت و بیتدبیری بوده است، ما نیروی جوان و متخصص زیاد داریم، اما تنها چیزی که نداریم مدیران کارآمد است.
وی درباره فعالیت انجمن برای رفع موانع کسبوکارهای اینترنتی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی توانسته آن را حل کند مشکل مالیاتی کسبوکارها بوده است، بازار گاهها یک سایت اینترنتی هستند، که افراد محصولات خود را برای فروش در این سایتها ارائه میکنند و فروشندهها نیز خرید خود را از این طریق انجام میدهند اداره مالیات برای دریافت مالیات از این بازار گاهها کل درآمد آنها را بدون احتساب هزینههای پرداختشده در نظر میگرفت، که ما این مشکل را با رایزنیهای زیاد حل کردیم.
طالبی افزود: مشکل دیگر این بود که اداره مالیات قانونی دارد به نام ماده ۱۴۷ که طبق این ماده هیچ کسبوکاری بیش از ۸۰ درصد درآمد خود را نباید هزینه کنند، در کسبوکارهای سنتی این مورد درست است، اما در کسبوکارهای آنلاین معمولاً باید چند سال همه درآمد و یا حتی بیشتر از درآمد خود را هزینه کنیم تا بتوانیم مارکت چک بگیریم و این را اداره مالیات نمیپذیرفت.
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی ادامه داد: با جلساتی که با مسئولین و ازجمله ممیزین اداره مالیات و ... داشتیم این قانون اصلاح شد و به بازار گاهها سروسامان دادیم انجمن در مواردی که اعضا با سازمانها و نهادهای دولتی مشکلی دارند و یا در حوزه تأمین اجتماعی جایی که کارفرمایان با کارکنان اختلافات دارند به حل این اختلافات کمک میکنیم.
وی در خصوص تأثیر اینترنتی شدن کسبوکارها بر ایجاد اشتغال گفت: نکتهای که باید به آن توجه شود این است که اینترنت اشتغال را غیرمتمرکز کرده و با کاهش ترافیک، کم شدن هزینه خرید، سرعت بخشی به انجام معاملات ایجاد اشتغال میکند.
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی اظهار کرد: با اینترنتی شدن کسبوکارها ابتدا دست واسطهها حذف میشود و در عوض میلیونها تولیدکننده ارائه خدمات و محصولات خود را به مصرفکننده بهطور مستقیم ارائه میدهند، که این فرایند موجب میشود که ارائه خدمات و محصولات با سرعت بیشتری انجام شود، و درنهایت مصرفکننده بهعنوان برنده این فرایند اجناس و مایحتاج خود را با کاهش قیمت محسوس دریافت میکند.
وی افزود: با برخط (آنلاین) شدن خریدها دست هزاران واسطه از بازار کوتاه میشود و این واسطهها هم که تعداد خیلی زیادی هستند مجبور میشوند به سمت تولید، ارائه خدمات و ارزشآفرینی بروند.
طالبی گفت: یکی از مهمترین پایههای رشد و توسعه کشورها اینترنت است، بهعنوان مثال کشوری مثل هند با توجه ویژهای که به توسعه و رشد اینترنت داشته است توانسته خود را در ردیف کشورهای درحالتوسعه جای دهد، و در کل هر کشوری که در حال رشد است، قطعاً بهجای محدودسازی اینترنت برای توسعه و رشد اینترنت در بین مردم سرمایهگذاری کرده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *