نقش متغیرهای ثالث در شکل دهی به سیاست خارجی روسیه در قبال ایران
- با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جاییهایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.
یکی از جلوههای عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده میشود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.
«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکلگیری این سیاستها ارائه دهد. در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.
سیاست خارجی هیچ کشوری در وضعیت خلا و منقطع از سایر موجودیتها و بازیگران شکل نمیگیرد؛ زیرا کشورهای جهان پیرامون در موازنهای سیستمی و شرایط ساختاری با یکدیگر قرار دارند و کنشهای هر بازگیر ناگزیر بر وضعیت سایر بازگیران تأثیر میگذارد.
سیاست خارجی روسیه پاشوروی در وضعیت آزمون و خطا قرار دارد و موجودیتی در حال صیرورت است، روسیه پاشوروی از طرفی در جستجوی هویت جدید خویش و از طرف دیگر، در حال تجربه کردن رویکردهای مختلف برای مواجهه با جهان خارج از خود است. بر این اساس، نحوه تعامل با آمریکا به قدرت هژمون و یکی از اصلیترین بازیگران عرصه سیاست بینالملل بر صورتبندی روابط دو جانبه روسیه با سایر کشورها نقش به سزایی داشته است.
پژوهشگران روس نیز تأثیرگذاری جدی ایالات متحده آمریکا را به عنوان متغیر ثالث (با مداخلهگر) در شکلدهی به روابط روسیه و ایران تحلیل کردهاند. ترنین بر این نظر است که پس از انحلال شوروی و پیش از بحران اوکراین، روابط روسیه با ایران به شدت تحت تأثیر فراز و فرود روابط روسیه و واشینگتن قرار داشت و روسیه زمانی که به سختی تحت فشار ایالات متحده قرار میگرفت، ناچار به دادن هزینههای ناشی از کاهش سطح روابط با ایران بود. در تهران، چنین اقداماتی اعتبار روسیه را تخریب، و رهبران ایران را به همتایان خود در کرملین بیاعتماد میکرد.
البته ترنین بر این نظر است که پس از بحران اوکراین، دوره جدید در روابط روسیه و آمریکا آغاز شده است و رویه سابق اعمال نمیشود؛ زیرا شدت تقابل و تنش مسکو با واشینگتن مانع از چنین مانورهایی است.