صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رانندگان باید پیش بینی بروز نقص فنی در خودرو‌ها را بکنند

۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۶:۰۱
کد خبر: ۷۴۸۳۹۱
مصطفی زینی وند گفت: نقص فنی مستمر به شرایطی مربوط می‌شود که مثلا لاستیک خودرویی کاملا صاف باشد و اصلا لاستیک فاقد آج باشد. راننده چنین خودرویی وقتی متوجه شرایط این خودرو می‌شود از اساس حق رانندگی با آن را ندارد.
مصطفی زینی وند رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص تاثیر نقص فنی خودرو‌ها در بروز تصادفات رانندگی به میزان گفت: از جمله علل زمینه ساز وقوع حوادث رانندگی یکی هم همین مساله نقص فنی خودروهاست. البته موارد دیگری هم هست که باعث بروز حوادث رانندگی می‌شود، اما نقص فنی هم جزو عوامل اصلی تاثیرگذار در تصادفات رانندگی است.

وی درباره اینکه کدام موارد از نقص‌های فنی ظرفیت بیشتری برای بروز تصادفات رانندگی را دارند گفت: نقص فنی در سیستم ترمز، سیستم چرخ ها، رینگ چرخ، پیچ‌های چرخ یا نقص لاستیک‌ها می‌تواند به بروز تصادفات بیانجامد. ما حتی با مواردی برخورد کرده ایم که لاستیک خودرو نو هم بوده، اما در حین رانندگی دچار ترکیدگی شده و به حادثه رانندگی دامن زده است. موارد دیگری هم می‌تواند باشد. از جمله سیستم انتقال نیرو قفل شدن گیربکس و دیفرانسیل و مواردی از این دست یا سیستم‌های ایمنی داخل خودرو مثل کیسه هوا یا طراحی نادرست داشبورد هم می‌تواند باعث بروز حادثه بشود.

زینی وند با بیان اینکه نقص فنی خودرو به دو شکل می‌تواند اتفاق بیفتد اضاف کرد: این مساله یا به صورت حادث خواهد بود و یا مستمر. نقص فنی حادث حین رانندگی و به طور ناگهانی رخ می‌دهد و امکان پیش بینی قبلی برای آن وجود ندارد. مثل همین ترکیدگی لاستیک در حین رانندگی که اشاره کردم. اما نقص فنی مستمر به شرایطی مربوط می‌شود که مثلا لاستیک خودرویی کاملا صاف باشد و اصلا لاستیک فاقد آج باشد. راننده چنین خودرویی وقتی متوجه شرایط این خودرو می‌شود از اساس حق رانندگی با آن را ندارد. این راننده باید پیش بینی لازم را داشته باشد که احتمال وقوع حادثه به دلیل نقص فنی خودرو وجود دارد. یا مثال دیگر برای نقص فنی مستمر می‌تواند ایراد ترمز باشد که راننده هم از این مساله اطلاع دارد. در این شرایط راننده نباید خودرو را تا زمانی که این نقص برطرف نشده به حرکت دربیاورد.
 
بیشتر بخوانید:
حواس پرتی کار دست راننده پژو داد

رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور درمورد شرایط نقص فنی در موتورسیکلت‌ها گفت: همان مسائلی که درباره خودرو‌ها اتفاق می‌افتد می‌تواند درباره موتورسیکلت‌ها هم وجود داشته باشد. درمورد موتورسیکلت ممکن است به طور ناگهانی چرخ به دلیل ایراد توپی قفل شود. یا همین مشکلی که برای لاستیک خودرو اتفاق می‌افتد برای موتورسیکلت‌ها هم احتمال بروزش هست. به هر حال موتورسیکلت هم نوعی وسیله نقلیه است و در زمینه نقص فنی مشابهت‌های زیادی با خودرو دارد که می‌تواند مشکل ساز شود. مواردی مثل ترمز، لاستیک ها، توپی چرخ یا سیستم روشنایی اگر دچار نقص ناگهانی شوند خطراتی را برای موتورسوار ایجاد می‌کند. در شرایطی که ترمز موتور ایراد داشته باشد، چون چراغ ترمز روشن نمی‌شود ممکن است از پشت سر تصادفی رخ بدهد.
 
وی افزود: اگر تصادفی هم رخ بدهد کارشناسان پلیس بعد از رسیدن به محل حادثه موارد مربوط به نقص فنی را بررسی می‌کنند. یعنی از جنبه‌های مختلف صحنه تصادف را مورد بررسی کارشناسی قرار می‌دهند. اول از همه شرایط جسمی و روحی راننده، بعد شرایط محیطی محل حادثه و وضع جوی، لغزندگی، بارندگی یا اینکه مثلا به یکباره در سطح معبر آب رها شده باشد یا به واسطه هر چیز دیگری لغزندگی اتفاق افتاده باشد یا مثلا چاله یا کنده شدگی در سطح آسفالت به وجود آمده باشد بررسی می‌شود. در کنار این خود وسیله نقلیه هم مورد ارزیابی کارشناسی قرار می‌گیرد که به فرض اگر تصادف در ساعت‌های شب رخ داده چراغ‌های عقب و جلو وسیله نقلیه سالم بوده یا خیر. حتی خیلی مواقع کارشناسان پلیس در بررسی تصادفات آیین نامه راهنمایی و رانندگی را بررسی می‌کنند. در این شرایط اگر فردی رانندگی اش مشروط به استفاده از عینک بوده یا اگر ناشنوا بوده باید علامت ویژه ناشنوایان را داشته باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار این تجهیزات و امکانات خودرو هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که اگر در بروز حادثه دخیل بوده باشد در ارزیابی‌ها لحاظ خواهد شد.
 

برچسب ها: پلیس راهور

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *