صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شکاف سرانه آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی

۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴:۵۰
کد خبر: ۷۴۷۷۷
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
خبرگزای میزان- مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در مقطع ابتدایی بین پایین‌ترین و بالاترین فرد، دسترسی به سواد 4.6 برابر در متوسطه اول 5.3 و در متوسطه دوم 7.1 است که این شکاف آموزشی می‌تواند به شکاف طبقاتی جامعه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، اسفندیار چهاربند امروز در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: مهر 94 با مهرهای گذشته متفاوت است و با عزم و اهتمام این جمع تلاش می‌شود تا این دوره تاریخ تحول نظام تعلیم و تربیت را به خوبی طی کنیم.

وی با بیان این مطلب که‌ در چشم‌انداز شهر تهران، این شهر دانش‌پایه، هوشمند و جهانی، پایدار و منسجم و با ساختاری مناسب برای سکونت، فعالیت و فراغت است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت متناسب با این چشم‌انداز و سند تحول بنیادین باید به شکلی طراحی و برنامه‌ریزی شود که بتواند پاسخگوی چشم‌انداز اهداف سند تحول بنیادین باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: از 11 ماه قبل تلاش‌هایی را آغاز کردیم و نقشه راه برای عملیاتی کردن تهیه کردیم تا مفاد سند تحول آموزش و پرورش در سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش را در برنامه سالانه اداره کل، منطقه و مدرسه منعکس کنیم.

وی با اشاره به برنامه تحول در آموزش و پرورش شهر تهران، مطرح کرد: رویکردهایی حاکم بر برنامه تحول در آموزش و پرورش شهر تهران شامل حاکمیت دیدگاه فرصت‌مدارانه همزمان با تفکر مسئله‌مدار، برنامه باوری و برنامه‌محوری، مدرسه محوری یعنی تغییر نگاه به مدرسه از مجری برنامه‌ها به مولد فرصت‌های تربیتی، فرآیند‌مداری و پیامدمحوری، یکپارچه ‌محوری در اجرای برنامه درسی در راستای تبیین و تعالی هویت دانش‌آموز و تنوع بخشی بر منابع مالی بر اساس رقابت در فعالیت‌های آموزش و پرورش با تأکید بر عدالت آموزشی است.

چهاربند با اشاره به تحول برنامه عملیاتی سال تحصیلی 95-94 عنوان کرد:‌ این فرآیند شامل تشکیل ستاد برنامه‌ریزی در سطوح اداره کل و منطقه، بررسی الزامات مطابق با اسناد بالادستی، انجام مطالعات و تهیه گزارش، تبیین مأموریت، اهداف عملیاتی و سیاست‌های اجرایی، تدوین برنامه‌های عملیاتی سرآمد، تعیین اقدامات ذیل برنامه‌های عملیاتی در سه گروه الزامی،‌ انتخابی و اختیاری در سطوح اداره کل، منطقه و مدرسه و تدوین برنامه‌های عملیاتی در موضوعات خاص است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در بحث هویت دینی بخشی الزامی برای همه دوره‌ها، بخشی انتخابی و بخشی اختیاری است، افزود:‌ برای هویت فرهنگی نیز همین طور است و در قالب بسترهایی آن را تهیه کرده‌ایم و در سطوح مختلف این کار انجام شده و تلاش می‌کنیم در سال 95-94 این کار اجرایی شود.

وی اضافه کرد:‌ یک سری برنامه‌های خاص داریم و عمدتاً حول برنامه‌های درسی هستند که برای نمونه 49 اقدام ذیل 6 برنامه عملیاتی سلامت داریم و مکانیزم آن تفاهم‌نامه‌ای است که با نواحی مختلف شهرداری امضا شده است.

چهاربند تصریح کرد:‌ تلاش کرده‌ایم کمبود 115 هزار ساعت تدریس دبیر مرد راه به 80 هزار ساعت برسانیم و 35 هزار ساعت نسبت به سال 92-91 تدریس دبیر مرد را تعدیل کرده‌ایم.

وی با اشاره به شکاف سرانه آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی در شهر تهران عنوان کرد: در مقطع ابتدایی بین پایین‌ترین و بالاترین فرد، دسترسی به سواد 4.6 برابر در متوسطه اول 5.3 و در متوسطه دوم 7.1 است که این شکاف آموزشی می‌تواند به شکاف طبقاتی جامعه تبدیل شود.

چهاربند افزود: استفاده هوشمند از فناوری ارتباطات، اجرای موثر طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز، کیفیت بخشی به تربیت بدنی، گسترش فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحقق 100 درصدی اهداف سوادآموزی اولیا دانش‌آموزان محروم از سواد، از جمله برنامه است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های دیگر استفاده از ظرفیت مشارکت خانواده‌ها و نهادهای سهیم در تعلیم و تربیت، استقرار کامل الگوی تعیین شهریه و الگوی توسعه مدارس غیرانتقاعی و نظارت بر کیفیت خدمات آموزش و پرورش است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *