صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

طرح موتوریار مجازات جایگزین است

۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۴:۰۱
کد خبر: ۷۴۶۸۷۱
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طرح موتوریار اجرای مجازات جایگزین به حساب می‌آید. موتورسواران متخلف در این طرح آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و بعد در سر تقاطع‌ها مستقر می‌شوند و زیر نظر پلیس اقدام‌های مربوط به تذکر دادن و ارائه آموزش به شهروندان را انجام می‌دهند.
احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درباره اختیار قانونی پلیس برای تصویب و اجرای طرح موتوریار به میزان گفت: پلیس برای چنین اقدامی درخواستش را ارائه می‌کند. با توجه به شرایط فعلی و وضع اقتصادی و معیشتی رانندگان موتورسیکلت‌ها پلیس مجازات جایگزین را اعمال می‌کند. موضوع مجازات جایگزین دارای صراحت قانونی است و پلیس هم آن را اعمال می‌کند. در حال حاضر هم مردم استقبال خیلی خوبی از اجرای این طرح دارند. چون موتورسواران به جای اینکه موتورهایشان توقیف و به پارکینگ برده شود یک یا دو ساعت را در سر تقاطع‌ها به پلیس کمک می‌کنند.

وی درمورد اینکه در برخورد با دیگر تخلفات رانندگی هم اعمال مجازات ارائه خدمات عمومی مانند طرح موتوریار سابقه داشته یا خیر گفت: در گذشته موردی مشابه طرح موتوریار وجود داشته که جزییات دقیق‌تر مربوط به آن را همکاران ما در معاونت آموزشی پلیس راهور دارند.

مومنی درواکنش به اینکه چرا با وجود اینکه در قانون آمده که فقط کادر‌های آموزش دیده اجازه برخورد با متخلفان را دارند، اما شاهدیم سربازان وظیفه هم مامور اجرای این طرح شدند گفت: سرباز‌های وظیفه در اجرای طرح موتوریار زیر نظر نیرو‌های کادری پلیس عمل می‌کنند. در سر همه تقاطع‌ها ماموران کادری پلیس حضور دارند و سربازان وظیفه به عنوان نیروی کمکی در کنار نیرو‌های کادری عمل می‌کنند. البته خود نیرو‌های وظیفه هم آموزش‌های لازم را دریافت کرده اند و آن‌ها هم می‌توانند با متخلفان برخورد کنند.
 
بیشتر بخوانید:
مالکان برای جابجایی موتور خود مجوز بگیرند

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به اینکه آیا این مساله که متخلفانی که کاور می‌پوشند و مامور اجرای طرح موتوریار می‌شوند نیروی آموزش دیده حرفه‌ای نیستند خلاف قانون نیست گفت: این مساله اجرای مجازات جایگزین به حساب می‌آید. اینطور نیست که موتورسواران متخلفی که در این طرح حضور پیدا می‌کنند خودشان مبادرت به اجرای قانون می‌کنند. این افراد آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و بعد در سر تقاطع‌ها مستقر می‌شوند و زیر نظر پلیس اقدام‌های مربوط به تذکر دادن و ارائه آموزش به شهروندان را انجام می‌دهند.

مومنی در رابطه با طرح انتقاد‌ها درباره اینکه همیاران پلیس در طرح موتوریار افرادی غیرمسوول هستند و حتی گاه با موتورسواران به نزاع و پرخاش پرداخته اند اظهار داشت: در آن دو ساعتی که این افراد در طرح موتوریار مشارکت می‌کنند و در اختیار پلیس هستند مورد حمایت پلیس هستند. درباره اینکه در خلال حضور در طرح موتوریار درگیری‌هایی میان این افراد با شهروندان اتفاق افتاده باشد من تا به حال چیزی نشنیده ام.

وی در مورد به نگرانی‌ها از گسترش شیوع کرونا در خلال اجرای طرح موتوریار گفت: درحال حاضر در طرح موتوریار به همیاران پلیس یا کاور نو داده می‌شود یا اینکه کاور‌های موجود ضدعفونی می‌شود و بعد در اختیار همیاران قرار داده می‌شود. در حال حاضر البته براساس چیزی که شنیده شده به همیاران پلیس در طرح موتوریار کاور نو داده می‌شود. بر اساس چیزی که شنیده شده الان کیفیت جنس کاور‌های جدید پایین آمده و به صورت کاور‌های یک بار مصرف در اختیار همیاران پلیس گذاشته می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *