صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وزیر علوم: پذیرش دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های جهان در اولویت است

۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۴۶۷۲۳
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فارغ التحصیلان ایرانی در کشور‌های دنیا خوب می‌درخشند که این موضوع نشان از آموزش و تحصیلات خوب دارد و پذیرش فارغ التحصیلان ایرانی برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دنیا با اولویت‌های بیشتری انجام می‌گیرد.

- باشگاه خبرنگاران نوشت: منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره جایگاه ایران در تربیت نیروی انسانی اظهار کرد: در بحث شاخص‌های تحصیل کردگان دانشگاهی دارای شاخص بالایی از جمعیت تحصیل کرده دانشگاهی هستیم.

او افزود: در بین کشور‌های دنیا رتبه خوبی را در تربیت نیرو‌های انسانی داریم. نکته کلیدی کار این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور به خصوص دانش آموختگان دانشگاه‌های با سابقه، قدیمی‌تر و جاافتاده‌تر ظرفیت علمی قوی دارند و در سطح جهانی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.

غلامی تصریح کرد: پذیرش فارغ التحصیلان ایرانی برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دنیا در مقایسه با خیلی از کشور‌های مطرح دنیا با ویژگی‌های بهتر و اولویت‌های بیشتری انجام می‌گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: فارغ التحصیلان ایرانی در کشور‌های دنیا خوب می‌درخشند که این موضوع نشان از آموزش و تحصیلات خوب دارد؛ لذا تحصیلات علمی ما را کمک کرده و در آینده هم کمک خواهد کرد تا هم علم و فناوری را بیشتر به کمک جامعه خود قرار دهیم و هم اینکه در انتقال تجربیات و دانش علمی دنیا موفق‌تر عمل کنیم.

غلامی گفت: آموزش عالی کشور بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با بازسازی جدید و تغییر و دگرگونی‌های ایجاد شده، طی دوره ۲۰ ساله در تربیت نیروی انسانی متخصص بسیار موفق عمل کرده است، شاید آنچه در معرض نقد قرار می‌گیرد این است که وزارت علوم چه کاری کرده؟ در واقع، آموزش عالی کشور در دوره‌ای کمتر از دوره بیست ساله توانست وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی متخصص ایفا کند. جایگاه افتخارآفرین در مجامع علمی و بین‌المللی که طبق رتبه‌بندی‌های اعلام شده، کسب کرده‌ایم، دستاورد مهم و ارزشمندی است. همچنین توجه به مبحث پژوهش و شاخص‌های حاصل از برونداد‌های پژوهشی در سطح بالایی قرار دارد.

در فضای علمی نیازمند فضای پرامید هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در فضا‌های علمی نیازمند یک فضای آرام و به دور از تنش و یک فضای پر از امید و نیاز هستیم، این نیاز یک نیاز ضروری است برای اینکه بتوانیم آرامش فکری و تمرکز اندیشه را در امید‌های علمی فراهم کنیم. طی سال گذشته تمام تلاش آموزش عالی کشور این بوده که فضای آرام در محیط‌های دانشگاهی شکل بگیرد، علی رغم اینکه در سطح جامعه به دلایل مختلف نگرانی‌ها زیاد بوده، اما تلاش کرده ایم تا محیط‌های دانشگاهی آرامی داشته باشیم و این موضوع اتفاق افتاد و بخش بیشتری از آن حاصل تلاش مدیران دانشگاهی و مراکز پژوهشی ما بوده است.

غلامی گفت: امیدواریم که در ماه‌های پیش رو و سال‌های آینده به نحو شایسته‌ای این محدودیت‌ها کمتر شود و دست و بال مجموعه کشور و دانشگاه‌ها و دولت برای فراهم کردن امکانات و بستر‌ها و فعالیت‌های علمی بیشتر از آنچه که بوده شود و شاهد شکوفایی عمیق‌تر و گسترده تری از حوزه علم و دانش و فناوری باشیم. در بحث تحول آموزش عالی کشور قطعاً تحول اتفاق افتاده و هم باید اتفاق بیفتد و هم پویایی علم و دانش باید در محیط‌های دانشگاهی خود را بهتر بشناسد.

او بیان کرد: در این مدت تلاش کردیم ارزش‌ها و شاخص‌های اموزش عالی حفظ شود و در همین رابطه، آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی با شاخص‌های متعدد و بسیار دقیق و با جزئیات مورد بازنگری قرار گرفت که امیدواریم مورد تصویب قرار گیرد تا در ارزیابی‌ها موثر باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اعتقاد دارم باید قدردان سرمایه‌های علمی جامعه باشیم. این‌ها گنجینه‌های پرب‌ها و بی بدیل هستند که هم باید برای داشتن آن‌ها خداوند را شکر کنیم و هم برای بهره بردن از وجود ارزشمندشان تلاش کنیم. از ظرفیت‌های جوان و نخبه علمی کشور نیز نباید غفلت کنیم. کرسی‌های آموزش عالی کم‌کم باید به نسل‌های جوان، تاثیرگذار و دانشمند تحویل شود تا جامعه از وجود آنان بهره ببرد. باید تلاش شود تعداد استادانی که دارای ویژگی‌های برتر و نمونه هستند در دانشگاه‌ها افزایش یابند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *