صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

در باب کنکور و ناگفته هایش

۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱:۰۱
کد خبر: ۷۴۶۶۳۲
کنکور امسال نشان داد که همچنان می‌توان میان رتبه و تلاش ارتباط برقرار کرد، نتایج نشان داد داوطلبان از شهر‌های کوچک علی رغم محدودیت‌ها حرفی برای گفتن داشتند.
مهرداد امجدیان مدرس کنکور، دانشگاه و مشاور انتخاب رشته در گفت‌وگو با میزان در مورد نتایج قابل مشاهده از کنکور ۱۴۰۰ گفت:نکات و عجایب زیادی در کنکور امسال مشاهده می‌شود که از مهمترین آن‌ها پراکندگی داوطلبان رتبه برتر از مراکز استان‌ها به شهر‌های کوچک است.

همچنان می‌توان میان رتبه و تلاش ارتباط برقرار کرد
وی ادامه داد: یکی از نکات کنکور امسال پراکندگی رتبه‌های برتر است که نشان می‌دهد، همچنان میان تلاش دانش آموزان و اخذ رتبه ارتباط متقابلی وجود دارد و شهر‌های کوچک هم علی رغم محدودیت‌ها حرفی برای گفتن دارند. در کنکور امسال نفرات برتری از شهر‌های کوچکی، چون ابهر، نیشابور، رفسنجان و سبزوارو... قابل مشاهده بود.

طرح سوالات دارای اشکال
امجدیان اظهار کرد: طی چند سال اخیر در کنکور شاهد طرح سوالاتی هستیم که گا‌ها دارای مشکل است در دروس علوم انسانی که مباحث مفهومی‌تر است برخی سوالات فرای متون اموزشی طرح شده است و عمده ایراد دیگر طرح سوال از قسمت‌های محذوف است که امسال به عنوان مثال در درس جامعه شناسی شاهد این موضوع بودیم.

سیستم آموزش و پرورش دولتی پاسخگوی نیاز‌های کنکور نیست
وی گفت: در گزارشی که آموزش و پرورش در سال ۹۹ در ۱۱۶ صفحه منتشر کرده است، ۶۴ درصد رتبه‌های زیر هزار در مدارس استعداد درخشان و نمونه دولتی تحصیل می‌کردندو تنها ۱۰ درصد از رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ از مدارس دولتی معمولی بودند این موضوع نشان می‌دهد که سیستم آموزشی در آموزش و پرورش پاسخگوی نیاز‌های کنکور نیست و تفاوت بنیادینی بین دیدگاه آموزش و پرورش و آموزش عالی وجود دارد.

رغبت تحصیلی کاهش یافته است
امجدیان گفت: دانش آموزانی که در مدارس غیر انتفاعی و آموزشگاه‌های خصوصی تحصیل می‌کنند علی رغم اینکه با وجود تمامی کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس‌های نکته و تست در واقع تقریبا تمامی سوالات و مطالب و نکته‌هایی را که در کنکورقرار است طرح شود را در اختیار دارند، اما میانگین درصد حدود ۵ درصد کل کشور است. این موضوع نشان می‌دهد که علی رغم امکانات تمایل دانش آموزان به تحصیل کاهش یافته است و بازار کار و درآمد جایگزین شده است.

وی اظهار کرد: زمانی که افراد با علاقه و با اختیار به یادگیری چیزی می‌پردازند نتیجه موفقیت آمیز خواهد شد تا زمانی که با اجبار به یادگیری و تحت فشار خانواده به دنبال دستیابی به هدفی هستند که مغایر با نیاز و توان فردی است

نابرابری آموزشی و صرف هزینه‌های گزاف
امجدیان با اشاره به هزینه‌های گزافی که برخی از خانواده‌ها برای موفقیت فرزندانشان در کنکور می‌کنند، گفت: سال‌های قبل برخی خانوداه‌ها برای دروسی که فرزندانشان در آن ضعف نسبی داشتند هزینه‌های اندکی داشتند و این موضوع چنان مرسوم نبود. اما در این سال‌ها مشاهده می‌کنیم که خانوداه‌ها حتی با توان مالی متوسط هزینه‌های فراوانی را برای موفقیت فرزندانشان در کنکور متحمل می‌شوند به عنوان نمونه خانوداه‌ای در سال‌های اخیر در حدود یک میلیارد تومان برای موفقیت فرزندش در کنکورهزینه کردند، لازم به ذکر است این خانواده تنها برای درس زیست شناسی در حدود ۲۰۰ میلیون هزینه کرده است که این موضوع خود برابری آموزشی را زیر سوال می‌برد.

وی در پایان گفت : یکی از راه حل‌های پیش رو، استعداد سنجی و افزایش رغبت تحصیلی از طریق خانواده و سیستم آموزشی میباشد که دستیابی به این مهم نیازمند همیاری و فرهنگ سازی از طریق خانواده و جامعه می‌باشد چرا که فرزندان این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف بین المللی و جهانی همیشه حرفی برای گفتن داشته اند.
 
بیشتر بخوانید:
 
 

برچسب ها: آموزش نتایج کنکور

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *