اضافه کاری چگونه محاسبه میشود؟
طبق قانون کار مدت زمانی که کارمند خارج از ساعت اداری در اختیار کارفرما قرار دارد، به عنوان ساعات کاری مورد محاسبه قرار میگیرد و این ساعات جزء ساعات کار اضافی محاسبه خواهد شد.
_ آنا نوشت: براساس قانون کار، هیچ کارمندی ملزم به انجام اضافه کاری نیست؛ لذا اضافه کاری به معنای انجام کار بیش از ساعتهای در نظر گرفته شده که صرفا انجام کار بیش از ساعت مقرر با توافق میان کارگر و کارفرما صورت میگیرد.
اضافه کاری به زبان ساده یعنی محول کردن کار اضافی به کارمند در خارج از ساعات کاری که از قبل تعیین شده است. در حقیقت طبق مفاد ۵۱ و ۵۹ قانون کار مدت زمانی که کارمند خارج از ساعت اداری در اختیار کارفرما قرار دارد، به عنوان ساعات کاری مورد محاسبه قرار میگیرد و این ساعات جزء ساعات کار اضافی محاسبه خواهد شد. در این صورت کارفرما باید مبلغی به عنوان اضافه کاری به حقوق کارمند اضافه کند.
ساعات کار قانونی و ساعات اضافه کاری چگونه محاسبه میشود؟
در حقیقت هر سازمان، اداره یا شرکتی برای کارمندان خود ساعات کاری مشخصی تعیین میکند. معمولاً ساعات کاری اداری، با ساعت کاری که از سوی دولت اعلام و تنظیم میشود. با این وجود در مواردی ممکن است مدیران یک اداره بر حسب نیاز ساعت کاری را کمتر یا بیشتر کنند. در حال حاضر طبق اعلام دولت، ساعات کاری کارمندان در سال ۹۹، ۴۴ ساعت در هفته است. این عدد معیار اصلی تعیین ساعات کاری توسط ادارهها است.
به عنوان مثال اگر کارمندی در هفته ۵۰ ساعت در اداره حضورداشته باشد و ساعات کار قانونی را همان ۴۴ ساعت در هفته در نظر گرفته شود، باید برای این کارمند ۶ ساعت اضافه کاری در هفته محاسبه شود. با این وجود، ممکن است شرایط اضافه کاری در ادارات مختلف، تفاوت داشته باشد.
شرایط محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری، چه زمانی اضافه کاری محاسبه میشود؟
یکی از شرایط اولیه اضافه کاری، موافقت کارمند است. طبق قانون کارفرما نمیتواند بدون توافق و موافقت کارمند از او بخواهد تا زمان خود را بعد از ساعت کار قانونی در اختیار کارفرما قرار دهد. شرط دیگر اضافه کاری، تعیین حقوق اضافه برای کارمند است که باید توسط کارفرما پرداخت شود.
برای محاسبه اضافه کاری، ابتدا باید ساعت کار قانونی کارمند تکمیل شده باشد. به این صورت تا زمانی که ساعت کار کارمند از ۴۴ ساعت در هفته بیشتر نشده باشد، امکان محاسبه اضافهکار وجود نخواهد داشت. همچنین در هنگام محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری باید به این نکته توجه کرد که حداکثر ساعات اضافه کاری برابر با ساعت کاری قانونی است. به این ترتیب اگر ساعات اضافه کاری از ۴۴ ساعت در هفته بیشتر باشد، مقدار اضافه آن محاسبه نخواهد شد.
فرمول و روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری سال ۹۹
طبق قانون باید به ازای هر ساعت اضافه کاری، ۴۰ درصد دستمزد یک ساعت کاری به حقوق اضافه میشود. برای محاسبه دستمزد هر ساعت باید حقوق ماهانه را به تعداد ساعتهای کاری تقسیم شود. برای نمونه اگر حقوق ساعتی یک کارمند ۱۰۰ هزار تومان باشد. در این صورت، به ازای هر ساعت اضافه کاری باید ۴۰ هزار تومان دریافت کند.
حال کافی است که تعداد ساعات اضافه کاری را در حقوق ساعتی اضافه کاری (در اینجا ۴۰ هزار تومان) ضرب کنید. مبلغ به دست آمده باید به حقوق کارمند اضافه شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *