صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چند نکته برای راهنمایی دانش‌آموزان و والدین جهت «هدایت تحصیلی»

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۰:۰۱
کد خبر: ۷۴۵۹۵۷
هدایت تحصیلی یک میلیون دانش‌آموز کلاس نهمی از ۲۶ تیرماه آغاز شده و دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه دانش آموزی پادا فرم انتخاب رشته هدایت تحصیلی خود را دریافت و نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

- ایسنا نوشت: «هدایت تحصیلی»، فرآیند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان است. این فرایند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

در راستای اجرای بهینه فرایند هدایت تحصیلی و به منظور کمک به طراحی مسیر زندگی تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان از طریق انتخاب آگاهانه و آزادانه رشته تحصیلی، نکاتی جهت راهنمایی دانش‌آموزان و والدین در پایگاه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان -دبیرخانه کشوری مشاوره تحصیلی-شغلی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ارائه شده است که در ادامه می‌آید:

- لازم است دانش‌آموزان و اولیاء پس از دریافت نمون برگ‌های ۶ و ۷ هدایت تحصیلی نسبت به کنترل اطلاعات دانش‌آموزی، نمرات و همچنین ثبت اولویت‌های رشته‌های هرشاخه و زمینه اقدام و در صورت هرگونه مغایرت و یا نقص وابهام به آموزشگاه مراجعه کنند.

- در نمون برگ شماره ۶ هدایت تحصیلی (توصیه نامه مشاوره‌ای)، اولویت بندی هریک از رشته - زمینه‌های ۱۲ گانه تحصیلی (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) برمبنای امتیازات و آزمون‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان (نظرات دانش‌آموز، والدین، دبیران، مشاور و همچنین نتایج آزمون‌های رغبت و توانایی) و بر اساس مقایسه فردی دانش‌آموز با خود قید شده است.

اطلاعات این نمون برگ به خودشناسی بهتر دانش‌آموز از رغبت‌ها و توانایی‌های خودش کمک می‌کند؛ بنابراین اولویت‌های این نمون برگ، صرفاً یک توصیه نامه فردی است و از آنجایی که در فرایندثبت‌نام، مفاد نمون برگ ۷ یعنی مقایسه وضعیت دانش‌آموز با سایر متقاضیان ملاک عمل است، نمون برگ شماره ۶ هیچگونه الزامی برای ثبت‌نام دانش‌آموز در یک اولویت ایجاد نمی‌کند.

- هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس وضعیت عملکرد تحصیلی و ظرفیت و محدودیت‌های منطقه‌ای صورت می‌پذیرد، بنابراین ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم بر اساس تأمل در نمون برگ‌های ۶ و ۷ هدایت تحصیلی که حاوی توصیه‌های لازم به دانش‌آموزان و والدین ایشان است و بر اساس اولویت‌های ثبت‌نامی «الف» و «ب» مندرج در نمون برگ شماره ۷ هدایت تحصیلی خواهد بود.

- در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویت‌های «الف» و «ب» در زیر هر رشته یا زمینه به‌منزله وضعیت دانش‌آموز با توجه به عملکرد تحصیلی و ظرفیت و محدودیت آن زمینه یا رشته در سطح منطقه برای اولویت زمان‌بندی ثبت‌نام است.

لازم به ذکراست اولویت‌های قیدشده صرفاً برمبنای نمرات اخذ شده در سوابق تحصیلی دانش‌آموز (نمرات خردادماه پایه‌های هفتم و هشتم با احتساب ضریب یک و پایه نهم با احتساب ضریب سه و البته در دروس تخصصی) لحاظ شده است؛ لذا ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته‌های مربوط به شاخه و زمینه‌هایی که دارای اولویت‌های «الف» و «ب» است بر اساس ترتیب اولویت‌بندی‌های قیدشده در نمون برگ هر دانش‌آموز صورت می‌گیرد.

- هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در رشته‌های علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای بر اساس امتیاز نمرات تحصیلی، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های منطقه‌ای به ترتیب زمانی در دو اولویت ثبت‌نامی «الف» و «ب» و در سایر رشته‌ها فقط با اولویت «الف» صورت می‌گیرد.

- در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویتی «الف»، به معنای احراز شرایط مطلوب برای انتخاب آن زمینه و رشته است و ازآنجاکه در اولویت اول ثبت‌نام قیدشده لازم است دانش‌آموزان در اسرع وقت (برابر جدول ثبت‌نامی اعلام‌شده از سوی منطقه) نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

- در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویتی «ب»، به معنای احراز شرایط برای انتخاب آن زمینه و رشته توسط دانش‌آموز است، ولی ثبت‌نام دانش‌آموز پس از گروه اولویت «الف» که بالاتر است (برابر جدول ثبت‌نامی اعلام‌شده از طرف منطقه) صورت می‌پذیرد.

- ورود به هریک از شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی منوط به کسب حدنصاب (کف) نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (خردادماه) مربوط به آن رشته است، به‌عبارت‌دیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی درسه پایه هفتم، هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب ۳ برای شاخه، زمینه و رشته‌های مربوطه، سایر عوامل در تنظیم نمون برگ هدایت تحصیلی بی‌اثر خواهد بود.

ستون‌های هاشور خورده درنمون برگ هدایت تحصیلی به‌منزله عدم کسب حدنصاب دروس تخصصی مربوط در آن زمینه یا رشته تحصیلی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *