صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ادعای سفیر آمریکا در عراق در مورد روابط بغداد و تهران

۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷:۲۹
کد خبر: ۷۴۴۹۲۲
سفیر آمریکا در عراق ادعا کرد که واشنگتن از تقویت روابط تهران و بغداد حمایت می‌کند.
- «ماتیو تولر»، سفیر آمریکا در عراق، در مصاحبه‌ای به تشریح مواضع «واشنگتن» در قبال موضوع‌هایی مانند رابطه بغداد با تهران، حضور نظامی آمریکا در عراق و روابط واشنگتن و بغداد پرداخت.
 
به گزارش «آی ان اِی»، «تولر» با اشاره به دیدار «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید، گفت که این دیدار از روابط میان واشنگتن و بغداد در مسیر دستیابی طرفین به منافع خود حکایت دارد.
 
وی در بخشی از مصاحبه با شبکه خبری «العراقیه» ادعا کرد که حضور نظامی فعلی آمریکا در عراق به دلیل درخواست دولت این کشور در سال ۲۰۱۴ بوده و آمریکا متعهد به ادامه توسعه همکاری با عراق در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی در کنار زمینه امنیتی است.
 
وی مدعی حمایت آمریکا از آنچه برقراری انتخابات عادلانه در عراق خواند، شد.
 
سفیر آمریکا در عراق در مورد روابط تهران و بغداد نیز ادعا کرد «ما روابط عادی میان ایران و عراق را تشویق می‌کنیم و به دنبال ایجاد مشکل بین عراق و ایران نیستیم؛ ما خواهان روابط عادی میان دو کشور براساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت هستیم.»
این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که واشنگتن از تلاش عراق برای توسعه روابط با همسایگانش حمایت می‌کند؛ به ویژه همسایگانی که با تصور همراهی بغداد با ایران، حمایت خود را از عراق متوقف کردند.
 
در همین حال حال «مصطفی الکاظمی» در مصاحبه با شبکه «العراقیه»، گفت و گوی راهبردی بغداد و واشنگتن را برای آینده روابط طرفین مهم خوانده و دستاورد این گفت و گو را یکپارچه شدن مواضع گروه‌های سیاسی در عراق دانست.
 
وی ضمن تاکید بر توانایی نیرو‌های امنیتی عراق در تامین امنیت این کشور، گفت «عراق برای مقابله با داعش دیگر نیازی به نیرو‌های رزمی آمریکا ندارد.»
 
نخست وزیر عراق همچنین از گسترش همکاری میان آمریکا و عراق در زمینه های مختلف خبر داد.
 
رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر عراق روز سه شنبه، ۵ مرداد، بیانیه مشترکی مبنی بر پایان روند خروج نظامیان آمریکایی از عراق تا پایان سال جاری میلادی منتشر کردند.
 
این بیانیه با استقبال گروه‌ها و احزاب عراقی مواجه شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *