صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

طرح موتوریار جلوی توقیف ۷۰ هزار موتورسیکلت را گرفت

۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹:۰۱
کد خبر: ۷۴۳۶۲۷
رئیس پلیس راهور پایتخت از عدم توقیف ۷۰ هزار موتورسیکلت با اجرای طرح موتوریار خبر داد.

- فارس نوشت: سردار محمدحسین حمیدی در خصوص جزئیاتی از طرح موتوریار گفت: از ابتدای اجرای طرح موتور یار در سال گذشته تاکنون حدود ۷۰ هزار موتورسیکلتی که باید طبق ضوابط و قوانین گذشته و حال توقیف شده و به پارکینگ می‌رفتند نه توقیف شدند نه به پارکینگ رفتند. البته باید بگویم تعداد محدودی موتورسیکلت هم توقیف شدند. آن‌هایی که اصرار به تخلف داشته و همچنین راکبانی که تمایل به همکاری و شرکت در طرح موتوریار را نداشتند طبق قوانین و ضوابط موتورشان توقیف و به پارکینگ فرستاده شد.

رئیس پلیس راهور پایتخت درخصوص مراحل طرح موتوریار گفت: موتور‌هایی که باید توقیف شوند در طرح موتوریار راکبانشان باید چند ساعت در سطح خیابان حضور داشته باشند البته با کاور، راکت ایست و آموزش‌های مقدماتی که در همان محل به آن‌ها ارائه می‌شود. موتورسواران متخلف همانجا آموزش دیده و برای هدایت دیگرموتورسواران به کار گرفته می‌شوند.

وی افزود: ۱۷۱ کد تخلفاتی وجود دارد، اما به دلیل شیوع خیلی از تخلفاتی که از گذشته تا به حال وجود داشته است در نگاه اول پنج تخلف خیلی برجسته را که هم حادثه‌ساز است و هم انضباط اجتماعی را به خطر می‌اندازد، در دستورکار قرار دادیم؛ عبور از چراغ قرمز، تردد در خط ویژه، حرکت در پیاده‌رو و نداشتن کلاه ایمنی و حرکت خلاف جهت.

سردار حمیدی درخصوص ساعت حضور راکبان در طرح موتوریار در کنار افسر پلیس بیان کرد:میزان زمانی که راکب موتورسیکلت در طرح موتوریار شرکت می‌کند بسته به عملکرد خود موتورسوار دارد. اگر همراهی‌اش خوب باشد معمولا حدود یک ساعت، اما اگر نه، تخلف موتورسوار تخلف حادی باشد دو تا سه ساعت باید در طرح شرکت کند، هر چند قانون این مجوز را به پلیس داده تا ۱۲ ساعت راننده متخلف را در جا‌های مختلف به کار گیرد. البته تا به حال به اینجا نرسیده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: در همان ابتدا که راکب متخلف وارد طرح موتوریار می‌شود مشخصات و اطلاعاتش از جمله کدملی، شماره موتورسیکلت، داشتن گواهینامه و یکسری اطلاعات ثبت و در بانک اطلاعاتی درج می‌شود. طبق همین اطلاعات می‌توانیم متوجه شویم که موتورسیکلت فوق چندبار حتی در طرح موتوریار متوقف شده است. موارد محدودی که به اندازه انگشتان دو دست هم نمی‌رسد وجود داشته است که دو تا سه بار در طرح موتوریار به واسطه تخلف انجام داده شرکت کرده‌اند. البته ۹۹ و نیم درصد از افرادی که در طرح موتوریار شرکت کرده‌اند برای بار اولشان بوده و بعد از آن تخلف نداشته‌اند.

آیا طرح موتوریار موفق بوده است؟

رئیس پلیس راهور پایتخت در پایان گفت: هم‌اکنون از جمع آماری که دراختیار داریم در حال انجام تحقیقات میدانی هستیم. جامعه آماری هم موتورسواران هستند. منتظریم تا تحقیق را انجام داده و نتیجه را به ما اعلام کنند. اما با توجه به بازخورد گیری می‌توان گفت که این طرح از سوی موتورسیکلت سواران پذیرفته شده و توانسته از تنش‌های موجود در هنگام اعمال قانون، توقیف و انتقال موتورسیکلت به پارکینگ جلوگیری کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *