صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بدعهدی‎های آمریکا و اروپا و روند مذاکرات وین

۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۴۲۹۰۸
هیچ مانعی از سوی ایران بر سر راه رسیدن به توافق در وین وجود نداشت جز آنکه مانع اصلی آمریکا بود.

- آمریکای دوران «جو بایدن» برای مذاکرات وین و بازگشت به برجام که خود در زمان «دونالد ترامپ» از آن خارج شده بود، با رژیم صهیونیستی رایزنی کرد.

کابینه جدید رژیم اسرائیل به نخست‌ وزیری «نفتالی بنت» تیمی از کارشناسان تحریم را به منظور مذاکره به واشنگتن اعزام کرد تا نقطعه نظرات خود را در باره احیای برجام به آمریکا دیکته کند.

در همین حال سیاست و شروط ایران بجا و به حق است، بازگشت آمریکا به برجام لغو همه تحریم‌هایی که در توافق هسته‌ای گنجانده شده و راستی آزمایی عملکرد آمریکا در بازگشت به برجام شروط اصلی ایران است.

آمریکایی‌ها تاکنون اگرچه در مذاکرات حضور مستقیم نداشتند، اما دورا دور سایه خود را بر نشست وین داشتند و نظرات خود را به سه کشور اروپایی تحمیل کرده‎اند.

آمریکا ادعای بازگشت به برجام را در حالی مطرح کرد که نقض کننده اصلی آن است.

ایران در مذاکرات وین بار دیگر حسن نیت خود را نشان داد، اما طرف مقابل در طول ۶ سال از امضای برجام هیچگاه بر تعهدات خود پایبند نبود و اکنون نیز با فرافکنی‌های همیشگی خود سعی دارد تا ایران را مانعی بر سر راه احیای برجام نشان دهد.

توافق هسته ای یک توافق دو طرفه است، یک طرف ایران قرار دارد و طرف دیگر کشور‌های عضو گروه ۱+۵ که با خروج آمریکا این گروه به ۱+۴ کاهش یافت.

هر یک از طرفین وظایفی داشتند که باید آن‌ها را اجرا می‌کردند، در طول ۶ سال توافق هسته‎ای، آمریکا از برجام خارج شد و اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکرد.

بازگشت آمریکا به برجام یک اتفاق بسیار ساده است، کافی است رسما بازگشت خود را اعلام کند و تعهدات خود را نیز انجام دهد آنگاه ایران نیز به تعهدات خود به طور کامل عمل خواهد کرد.

بازگشتن به برجام کار پیچیده‌ای نیست؛ اتفاقا این آمریکایی‌ها و غربی‌ها بودند که به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را به تعویق انداختند.

نوع واکنش آمریکا به سخنان «عباس عراقچی» مذاکره کننده ایران در وین نشان دهنده این مسئله است که مانع اصلی آمریکاست، چرا واشنگتن در همین ۶ دور مذاکرات وین به برجام بازنگشت؟

آمریکا سخنان معاون وزیر خارجه را تلاشی برای فرار از سرزنش درباره بن بست کنونی این مذاکرات دانسته، اما آمریکا خود بن بست واقعی است.

اگر آمریکایی‌ها این حق را به خود می‌دهند که با روی کار آمدن هر دولتی در این کشور تصمیمات نیز تغییر کند و یک زمان برجام امضا شود، در دولت دیگر از برجام خارج شود و دولت بعدی عزم بازگشت داشته باشد و برای پایان دادن به این رفتار‌های پاندولی هیچ تضمینی ندهد، ایران نیز حق دارد که تا زمان روی کار آمدن دولت بعدی دست نگه دارد.

کاخ سفید و شخص جو بایدن اکنون در شرایط تصمیم گیری قرار دارد. چه مذاکرات وین ادامه پیدا کند یا نه.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *