صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

باور به مهدویت و امید به آینده روشن نشانه بارز فرد منتظر است

۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰:۲۲
کد خبر: ۷۴۱۷۶۷
کارشناس علوم قرآنی گفت‌: برای ایجاد بستر مهدویت در درون افراد و حصول نتایج و آثار متعدد و ارزشمند ذر یک منتظر باید «امید» داشت، به عبارت دیگر باور به مهدیت و امیدواری به آینده‌ای روشن و تاثیرگذار نشانه یک منتظر محسوب می‌شود.
صادق رحمتی در گفت‌وگو با خبرگزارى میزان پیرامون نامگذاری جمعه‌ها با عنوان جمعه انتظار گفت: بر اساس روایت متعدد «امام زمان (عج)» در روز جمعه ظهور خواهند کرد و در این روز منتظران به امید انتظار این امام بزرگوار هستند.
 
وی پیرامون موضوع انتظار بیان کرد: موعود باوری به معنای اعتقاد به یک نجات‌بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد.
رحمتی به مفهوم نام حضرت «مهدی (عج)» اشاره و اظهار کرد: استفاده از واژه «حضرت مهدی (عج)» به معنای منجی و نجات‌بخش عمدتاً بر اساس احادیث نبوی است. «پیامبر اکرم (ص)» می‌فرمایند: «الْمَهْدِی مِنْ وُلْدِی، وَجْهُهُ کالْکوْکبِ الدُّرِّی، وَ اللَّوْنُ لَوْنٌ عَرَبِی، وَ الْجِسْمُ جِسْمٌ إِسْرَائِیلِی، یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا کمَا مُلِئَتْ جَوْراً، یرْضَی بِخِلَافَتِهِ أَهْلُ السَّمَاءِ وَ الطَّیرُ فِی الْجَو،  مهدی مردی از اولاد من است رنگ بدن او رنگ نژاد عرب و اندامش مانند اندام بنی اسرائیل است، در گونه راست وی خالی است که، چون ستاره تابناکی بدرخشد زمین را پر از عدل کند چنان که پر از ظلم شده باشد، ساکنان زمین و آسمان و پرندگان هوا در خلافت وی خشنود خواهند بود.
 
وی به آیاتی در قرآن کریم که بر ضرورت وجود امام در همه زمان‌ها اشاره ابراز کرد: در دیدگاه قرآن کریم، خداوند برای هر امتی فردی را انتخاب کرده تا آنها را هدایت کند: در سوره رعد آیه هفت آمده است «وَلِکلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، «و برای هر جامعه راهنمایی هست.» همچنین «امام صادق (ع)» در تفسیر آیه فوق فرموند: در هر زمانی امامی از خاندان ما وجود دارد که مردم را به آنچه «رسول خدا (ص)» آورده هدایت می‌کند.
 
رحمتی شخصیت منتظران «امام زمان (عج)» را از زبان «امام علی (ع)» معرفی و اظهار کرد: درباره شخصیت منتظران وی «امام علی (ع)» می‌فرمایند: أصحابُ المَهدِی شَبابٌ لاکُهُولَ فیهِم یاران مهدی جوان‌اند و میان سالی در میان آنان نیست. «امام باقر (ع)» هم پیرامون منتظران «دوازدهم (عج)» فرمودند:کَأنّی بِأصحابِ القائمِ و قَد أحاطُوا بِما بَینَ الخافِقَینِ فَلَیسَ مِن شَی ءٍ إلاّ و هُوَ مُطیعٌ لَهُم گویا یاران قائم را می‌بینم که بر شرق و غرب عالم مسلّط شده‌اند و هیچ چیزی نیست مگر آن که از آن‌ها فرمان می‌برد.»

وی زمینه ایجاد مهدویت در منتظران را امید و انتظار دانست و تاکید کرد: برای ایجاد بستر مهدویت در درون افراد و حصول نتایج و آثار متعدد و ارزشمند ذر یک منتظر باید «امید» داشت، به عبارت دیگر باور به مهدیت و امیدواری به آینده‌ای روشن و تاثیرگذار نشانه یک منتظر محسوب می‌شود.

رحمتی پیرامون باور مهدویت به عنوان یکی از ویژگی‌های منتظر حقیقی خاطرنشان کرد: باور به مهدویت و «مهدی موعود (عج)» روحیه امیدواری به آینده‌ای روشن را در انسان زنده می‌کند. باور مهدویت به انسانِ سرخورده امید می‌بخشد آنان منتظرند تا روزی مردی الهی آنچه را آرزوی بشریت است برآورده کند. البته این امید گاهی در بعد ذهنی یعنی مجموعه تفکرات، تمایلات، انگیزه‌ها، عادات، و گاهی در بُعد عینی یعنی مجموعه اعمال، رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌ها می‌تواند قرار بگیرد. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *