کنکور در سال ۱۴۰۲ روی خوش به کنکوریها نشان خواهد داد؟
- ایرنا نوشت: «کنکور»، کلید واژهای است که این روزها به پرکاربردترین کلمه در رسانهها تبدیل شده است و قطع به یقین یکی از دغدغههای خانوادههایی است که فرزندان کنکوری دارند.
کنکوری که به زعم قُدَما گفته میشود از سال ۱۳۴۸ در ایران برگزار میشود و پیشینهای تاریخی در کشور ما دارد؛ غولی که با بیش از نیم قرن قدمت در کشور، ملاک سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه است.
به روایتی دیگر، نخستین تجربهها در برگزاری کنکور به سالهای ۱۳۱۷ تا ۱۳۳۷ از طریق برگزاری مجزای آزمونهای ورودی توسط دانشکدههای وقت کشور برمیگردد. با افزایش تعداد داوطلبان، اولین بار در سال ۱۳۴۱ ورود به دانشگاهها از طریق یک آزمون نیمه متمرکز شکل گرفت.
کنکور از همان سال ورود به ایران، استرس و اضطراب را با خود به همراه آورد و تا به الان که در آستانه قرن ۱۴۰۰ هستیم، کنکور و نگرانی هایش ۱۲ ماه سال تنور دغدغههای نوجوانان و جوانان کشور را داغتر میکند.
در تمام این سالها مسوولان به زعم خود به دنبال کاهش بار اضطراب و نگرانی خانوادهها و تسهیل ورود داوطلبان به دانشگاه بوده و هستند، اما سنجش و پذیرش برای ورود به دانشگاهی که باید از حداقلهای علمی برخوردار بود، کار راحتی نیست. رقابت و یک سال از همه تفریحات دوران جوانی کاستن برای قبولی در بهترین رشتهها و نشستن بر صندلی دوره روزانه برترین دانشگاههای کشور، نیازمند حضور تمام قد در کنکور است.
آیا کنکور تا سال ۱۴۰۲ سامان خواهد یافت؟
کنکوریها به خصوص در دهههای ۶۰ و ۷۰ که کنکور چند مرحلهای بود باید از هفت خوان این آزمون چند ساعته و نفس گیر گذر میکردند و در اواسط دهه ۹۰ آن هم با کش و قوس فراوان بالاخره، مسوولان وقت تصمیم گرفتند با ورود "پذیرش بدون آزمون" به جَرگه کنکور، آبی بر آتش دل کنکوریها بریزند؛ اما این کافی نبود.
این روزها کنکور بیشتر از سالهای مشابه خود بر سر زبانها افتاده است، فارغ از اینکه آزمون سراسری پنجاه و یکم در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر ماه برگزار شد و بیش از یک میلیون داوطلب را به عرصه رقابت کشاند، تصمیم گیری برای برگزاری کنکوری راحتتر و حرفهای تر، موضوع داغ نشستهای وزارتخانههای علوم و بهداشت و البته نهاد بالادستی این وزارتخانهها یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.
روی خوش شورای عالی انقلاب فرهنگی به کنکور
پس از پیروزی انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع تعیین و تصویب سیاستهای علمی و فرهنگی در کشور، از سال ۱۳۶۳ با مصوبهای در خصوص طرح سهمیه بندی ایثارگران و سطح بندی مناطق به موضوعات مختلف مربوط به سنجش و پذیرش ورود کرد و در ادامه، در سالهای بعد تا به امروز سیاستهای مختلفی ناظر بر ضوابط گزینش دانشجو را به تصویب رساند.
با این حال، شورای عالی انقلاب فرهنگی به حق در ۲ سال گذشته مسوولانه و دغدغه مند، پرونده کنکور را روی میز خود گستراند و پای همه مسوولان آموزش عالی و آموزش و پرورش را به جلسات چند ساعته باز کرد تا کنکوریهای سال ۱۴۰۲ بعد از سالها به عنوان نخستین گروه، آزمونی آسانتر و مطمئنتر پیش رو داشته باشند.
اما سوال اینجاست که با مصوبات یک ماه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری با گذراندن پیچ و خمهای پرفراز و نشیب، بالاخره در سال ۱۴۰۲ روی خوش خود را به متقاضیانش نشان میدهد.
آیا کنکور تا سال ۱۴۰۲ سامان خواهد یافت؟
در ادامه به مهمترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که در چند هفته اخیر برای متقاضیان ورود به دانشگاهها در نظر گرفته شد، اشاره میشود.
مصوبه نخست؛ کاهش سهم نمرات کنکور در پذیرش دانشجویان
در آزمون سراسری ۱۴۰۲ سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود.
مصوبه دوم؛ افزایش سهم دروس تخصصی در کنکور
از سال ۱۴۰۲ کنکور سراسری مختص دروس تخصصی میشود و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد؛ بر این اساس، در سوابق تحصیلی، دروس عمومی و دروس تخصصی مورد سنجش قرار میگیرد و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود.
مصوبه سوم؛ برگزاری ۲ کنکور در سال
یکی از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی که بار زیادی از نگرانی داوطلبان ورود به دانشگاه را میکاهد، برگزاری ۲ کنکور در سال است که این مصوبه هم از سال ۱۴۰۲ اجرا میشود.
مصوبه چهارم؛ اعتبار ۲ ساله نتایج کنکورها
شورای عالی انقلاب فرهنگی این تصمیم را هم برای کنکوریها گرفت که نتایج آزمون تا ۲ سال اعتبار داشته باشد و دانش آموزان بتوانند از نتایج آن تا ۲ سال استفاده کنند.
مصوبه پنجم؛ اختصاص حد نصاب برای معدل
از این به بعد دانشگاههای کشور میتوانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند تا چه معدلی را پذیرش میکنند؛ اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایینتر باشد، این اختیار به دانشگاهها داده میشود که داوطلب را پذیرش نکنند.
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفته بود که با این رویکرد، اضطراب زدایی از جامعه داوطلبان کنکور به خصوص رشتههای پرمتقاضی صورت میگیرد و سنجش داوطلبان نیز با عمق بیشتری انجام میشود.
مصوبه ششم؛ ساماندهی سهمیهها در پذیرش ۱۴۰۲
سهمیهها در گذر سالهای عمر کنکور همیشه یکی از تعیین کنندهترین مراحل در پذیرش داوطلبان کنکور و محل انتقاد رسانهها شناخته میشوند. در سالهای گذشته برخی از سهمیهها را شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعدادی دیگر را مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده است.
با این حال ساماندهی این سهمیهها و اعمال آن در کنکور ۱۴۰۲ نیازمند بررسی ۶ ماههای است که عاملی درباره آن گفته است: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طی ۶ ماه سیاستهای مربوط به سهمیهها را جمع بندی و نهایی سازی کرده و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کند تا پذیرش از طریق کنکور در دانشگاهها در سال ۱۴۰۲ بر مبنای این مصوبه درباره سهمیهها اجرا شود.
چرا تغییر کنکور مهم شد؟
خانواده دانش آموزان و کنکوری ها، چالشهای متفاوتی با آموزش فرزندان خود دارند؛ از نادیده گرفته شدن برخی جنبههای سطوح یادگیری در مدارس مانند به یاد سپردن، فهمیدن و به کارگیری مطالب گرفته تا بی انگیزگی معلمان نسبت به آموزش اصولی دانش آموزان، بی انگیزگی دانشآموزان نسبت به آموزشهای رسمی و گرایش به کلاسهای کنکور، به نگرانی خانوادهها افزوده است.
از سوی دیگر، به جان خریدن هزینههای عجیب موسسات کنکوری، ضربه سنگینی به سبد اقتصادی خانواده کنکوریها وارد کرده است و گاه با خانوادههایی مواجه میشویم که امکان پرداختن هزینههای سنگین شرکت فرزندان در آزمونهای پرهزینه آزمایشی را ندارند.
شوق ورود به دانشگاه و ایجاد فشار برخی خانوادهها روی فرزندشان از روی چشم و هم چشمی یا هر دلیل دیگری، بیشتر از آنکه بر کنکور جامهای فاخر بپوشاند، گریبان دانش آموزان و خانوادهها را گرفته است که باید برای رفع آن هر چه زودتر چاره اندیشی میشد.
پیگیری از سازمان سنجش آموزش کشور حاکی از آن است که اجرای این مصوبات ابتدا باید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارگانهای متولی کنکور نظیر وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین آموزش و پرورش ابلاغ شود تا آزمون ۱۴۰۲ بر اساس این مصوبات امکان برگزاری داشته باشد.
تغییرات مهم کنکور از سال ۱۴۰۲ میتواند گذر از پل صعب العبور ورود به دانشگاه را برای کنکوریها راحتتر سازد و کوله بار علمی آنها را در بدو ورود به دانشگاهها سنگینتر کند.